Gå til innhold

Nybegynner på aksjemarkedet


Archer

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg er 16 år gammel, og synes dette med aksjer høres spennende ut. Jeg er veldig interessert i dette med penger, økonomi osv, men jeg kan ikke så mye om aksjer. De siste dagene har jeg prøvd å lest meg litt opp, og har litt har jeg jo lært. Det jeg lurer på er om det er noen bøker dere anbefaler meg å lese? Kanskje det er noen som har noen nybegynner tips til meg også? Hvilken nettmegler jeg burde handle hos, hva jeg bør invistere i, hvor mye jeg burde invistere osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg Nordnet. Fornøyd med de, egentlig. Det første du må tenke på er om du faktisk vil kjøpe og selge aksjer, eller om du bare vil (forsøke å) tjene penger på markedene. Litt kinkig situasjon akkurat nå med såpass lav kronekurs. Ville nok kanskje anbefalt deg å investere i Norge, på Oslo Børs, eller i passive/aktive fond som forholder seg til / handler på Oslo Børs. Eventuelt ville jeg vurdert et globalt Indeks-fond - der er valutasvingningene mindre gjeldene enn de som investerer direkte i enkelte markeder/områder.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er 16 år gammel, og synes dette med aksjer høres spennende ut. Jeg er veldig interessert i dette med penger, økonomi osv, men jeg kan ikke så mye om aksjer. De siste dagene har jeg prøvd å lest meg litt opp, og har litt har jeg jo lært. Det jeg lurer på er om det er noen bøker dere anbefaler meg å lese? Kanskje det er noen som har noen nybegynner tips til meg også? Hvilken nettmegler jeg burde handle hos, hva jeg bør invistere i, hvor mye jeg burde invistere osv.

A Random Walk Down Wall Street av Burton Malkiel.

Lenke til kommentar

Du er 16 år. Om du ikke leker med pappas penger er kurtasjen så høy at det ikke gir mening sett fra et rent økonomisk ståsted.

 

Om du vil ha høyest mulig avkastning så finner du deg ett eller flere indeksfond med lavest mulig forvaltningshonorar. Hvis du vil drive med aksjer pga. spenning/interesse så for all del, sett i gang. Det er bedre enn Flax-lodd.

Lenke til kommentar

Du er 16 år. Om du ikke leker med pappas penger er kurtasjen så høy at det ikke gir mening sett fra et rent økonomisk ståsted.

 

Om du vil ha høyest mulig avkastning så finner du deg ett eller flere indeksfond med lavest mulig forvaltningshonorar. Hvis du vil drive med aksjer pga. spenning/interesse så for all del, sett i gang. Det er bedre enn Flax-lodd.

Vås. Med kunnskap og interesse kan du gjøre det bra på enkeltaksjer. Nordnet har dessuten kurtasje på 9 kroner første måneden som "velkomsttilbud" (tror det var 9 kroner). Videre spørs det helt hvilke beløp vi snakker om. Er det snakk om 3000 kroner fordi "aksjer ser spennende ut, det vil jeg prøve" så kan du like gjerne leke deg litt på Oslo Børs. Er det snakk om høyere beløp (20k +) ville jeg anbefalt noen penger i indeksfond i tillegg.

Lenke til kommentar

La oss regne på det da.

 

Forutsetninger:

1. TS kjøper aksjer i starten av året og selger på sluttet. Holder totalt 1 år (dette vil jeg tro er et svært konservativt anslag).

2. TS leser faktisk noen av bøkene, og finner ut at diversifisering er ønskelig. Vi sier 20 forskjellige selskaper.

3. Forventet avkastning i markedet er 10 %/år.

3.1 Det er ingen grunn til å anta at TS vil gjøre det bedre enn dette.

4. Kurtasje på 9 kr første måneden, 49 kr etter dette.

5. Vi ser bort fra skatt og slikt.

6. 3 000 kr i kapital.

 

3 000 kr tilsvarer 150 kr per selskap. Etter kurtasje 141 kr. Forventet avkastning på 10 % vil si 14,1 kr per selskap, eller 155,1 kr i sluttkapital. Etter salg sitter vi igjen med 106,1 kr * 20 = 2 122 kr. Nesten en tredjedel av kapitalen er borte.

 

Dette var dårlige greier, så la oss heller ta ekstra risiko (uten ekstra forventet avkastning) og sette alt i ett selskap. 3 000 kr minus kurtasje gir 2 991 kr. Forventet avkastning er fortsatt 10 %, og vi har derfor 3 290,1 kr ved årets slutt. TS selger seg ut og ender opp med 3 241 kr, eller en avkastning på 8 %.

 

Alternativt setter vi 3 000 kr i et indeksfond med forvaltningsavgift på 0,30 %. 10 % avkastning gir et resultat på 3 300 kr. Vi antar at avgiften betales for hele beløpet ved årets slutt, og ender opp med 3 290,1 kr, eller en avkastning på 9,7 %.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar. Skal kjøpe meg en bok og begynne å lese. Gleder meg til å komme i gang. Har også registrert meg på Nordnet, da kurtasjen der var lav.

Når du registrerte deg, trengte du noe form for tillatelse fra foresatte? Vurderer selv å prøve meg litt, og er også mindreårig, ihvertfall i noen måneder til. :)

Lenke til kommentar

La oss regne på det da.

 

6. 3 000 kr i kapital.

 

Han trenger vel ikke og bare sette inn 3 000 da, selv om han ikke leker med pappas penger har han sikkert litt mer penger å handle for. :)

 

Si at han kjøper for 2 000 kr i 5 forskjellige selskaper. Altså 10 700 etter kurtasje. Fond ville fremdeles vært en bedre løsning rent økonomisk, men du lærer jo mye mer av å forvalte pengene dine selv.

Lenke til kommentar

Jeg har presentert dette flere ganger før, men altså: Punkt en er å aldri kjøpe aksjer for penger du ikke har råd til å tape. Punkt to er å kjøpe for store nok beløp til at kurtasjen ikke utgjør en for stor andel, tommelfingerregelen er ca ti tusen per aksje. Så må du kjøpe mange nok aksjer til å oppnå tilstrekkelig diversifisering, femten-tjue er minimum. Så, ts, har du 150-200 000 du har råd til å tape?

Lenke til kommentar

Han trenger vel ikke og bare sette inn 3 000 da, selv om han ikke leker med pappas penger har han sikkert litt mer penger å handle for. :)

 

Si at han kjøper for 2 000 kr i 5 forskjellige selskaper. Altså 10 700 etter kurtasje. Fond ville fremdeles vært en bedre løsning rent økonomisk, men du lærer jo mye mer av å forvalte pengene dine selv.

Lærer mer om hva?

Lenke til kommentar

Handle aksjer? Han skriver at han synes aksjer høres spennende ut, og at dette er noe han vil lære.

Å handle aksjer er ganske lett, det er bare å trykke på 'kjøp'. Hva konkret er det du mener TS vil lære?

 

Jeg har allerede sagt at spenning/interesse er et argument for å kjøpe aksjer selv.

Lenke til kommentar

 

Å handle aksjer er ganske lett, det er bare å trykke på 'kjøp'. Hva konkret er det du mener TS vil lære?

 

Jeg har allerede sagt at spenning/interesse er et argument for å kjøpe aksjer selv.

 

Jeg tenker ikke på det tekniske med kjøpet, jeg tenker på å lære seg å kjøpe gode aksjer, som det er muligheter for å tjene penger på. Dette er naturligvis ikke noe man bare kan gjøre, det krever trening/kunnskap.

 

Men dette kan selvfølgelig gjøres på en simulator med lekepenger. Det vil det være idiotisk (min mening) å kjøpe for ekte penger uten og ha prøvd seg fram først på spill som aksje-nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...