Gå til innhold

Elendig i matte! Vil bli lærer


supercool1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å studere lærer eller lektor, men har 2 i matte fra vgs.

privatist eksamen i matte er ikke en mulig løsning for meg, da jeg er elendig og kommer til å stryke. Har alltid hatt vanskeligheter med matematikk.

 

Jeg dekker alle opptakskravene med trenger minst en 3'er i matte, og denne 3'ern kan jeg aldri få. Men tror dere at jeg kan få meg inn i studiet? Siden alle som søkte på lektorprogrammet i nordisk på UIO fikk seg inn i studiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg husker rett fra videregående, trenger du ikke å bekymre deg.
Når du tar lærerutdanning, kan man velge fagene man vil fordype seg i,
og mattematikk er blant disse (og dermed bli mattelærer om du vil det).
Du lærer alt det grunnleggende, men det kreves også at du spør når du
lurer på noe. Lykke til videre.

Endret av Lefsehatt1
Lenke til kommentar

Om jeg husker rett fra videregående, trenger du ikke å bekymre deg.
Når du tar lærerutdanning, kan man velge fagene man vil fordype seg i,
og mattematikk er blant disse (og dermed bli mattelærer om du vil det).
Du lærer alt det grunnleggende, men det kreves også at du spør når du
lurer på noe. Lykke til videre.

Hva snakker du om? Trådstarter kommer ikke inn på studiet med 2 matematikk.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opptakskravet for å komme inn på lærer- og lektorutdanningene i Norge er:

LÆRER
Du må ha
• gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i studiekompetansefaget matematikk (224 timer), eller bestått matematikk på høyere nivå i videregående skole
• gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i studiekompetansefaget norsk (393 timer), og
• minst 35 skolepoeng

 

Slik jeg ser det har du tre muligheter:

1. Ta opp matematikk fra videregående skole (vær OBS på at du må ha minimum 35 skolepoeng!). Og vær også OBS på at kravet fra og med 2016 er at du må ha en 4-er i matematikk.

2. Ta 60 studiepoeng i matematikk på universitet eller høgskole, da bortfaller kravet fra den videregående skole.

3. Ta en bachelor innenfor det faget du ønsker å undervise i, for deretter å ta PPU. Her kan det være opptakskrav på C-snitt eller bedre, men det varierer fra instiusjon til institusjon.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ønsker å studere lærer eller lektor, men har 2 i matte fra vgs.

privatist eksamen i matte er ikke en mulig løsning for meg, da jeg er elendig og kommer til å stryke. Har alltid hatt vanskeligheter med matematikk.

 

Jeg dekker alle opptakskravene med trenger minst en 3'er i matte, og denne 3'ern kan jeg aldri få. Men tror dere at jeg kan få meg inn i studiet? Siden alle som søkte på lektorprogrammet i nordisk på UIO fikk seg inn i studiet?

 

Mange går rundt å tror de er elendig i matte uten noen god grunn; dårlig erfaring med faget eller dårlig lærere kan gi dette inntrykket uten at det nødvendigvis stemmer. Er du sikker på at dette ikke er tilfellet for deg?

 

Syns uansett du burde gjort et forsøk, ikke for å få en 3'er, men for å lære faget godt. Å ha klart dette tror jeg er en enormt verdifull erfaring for en lærer, altså klare å lære noe man i utgangspunktet ikke syns er lett. Vil du bli en god lærer, eller bare en lærer? (Det siste syns jeg det er nok av.)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med andre her; meld deg opp i matte som privatist. Oppmeldingsfristen er 1. februar og koster 2000 kr. Husk at du kan faktisk gjøre det helt greit i matte bare du pugger reglene. Når man kommer opp på høyere nivå i matte er selvsagt forståelse alfa omega, men for typisk 1. klasse VGS matte så handler veldig mye om å bare huske regler. Du trenger ikke forstå at minus multiplisert med minus gir pluss - du trenger bare å huske det. Er opptakskravet 3 i matte, så er opptakskravet 3 i matte. Det er neppe noen måte å lure seg inn. Alternativt kan du kanskje begynne på et annet studie, for så å søke om intern overgang til lærerstudiet, men jeg tror at du fortsatt må oppfylle kravet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk også 2 i matte på VGS.

Anyway, det du må gjøre er å komme over kneika som gjør at du tror du er dårlig i matte. Jeg gikk rundt med dårlig selvtillitt med alt som har med tall å gjøre i årevis pga. den 2-ern fra vgs. Tok nylig opp matematikk på høyskole og klarte A som en av seks stk på hele kurset (120 oppmøtt på eksamen) Selvfølgelig med mye arbeid og jevn innsats gjennom hele semesteret. Ingenting er umulig bare du vil.

www.khanacademy.org
http://campus.inkrement.no
www.ndla.no

 

Jeg brukte disse sidene en del for å få flere innfallsvinkler til samme type stoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg ønsker å studere lærer eller lektor, men har 2 i matte fra vgs.

privatist eksamen i matte er ikke en mulig løsning for meg, da jeg er elendig og kommer til å stryke. Har alltid hatt vanskeligheter med matematikk.

 

Jeg dekker alle opptakskravene med trenger minst en 3'er i matte, og denne 3'ern kan jeg aldri få. Men tror dere at jeg kan få meg inn i studiet? Siden alle som søkte på lektorprogrammet i nordisk på UIO fikk seg inn i studiet?

 

Da bør du kanskje ikke bli lærer. Ikke fordi du er dårlig i matte, men fordi jeg ikke tror at du kan hjelpe noen elever gjennom deler av utdannelsen deres med den holdningen. Alle fag er en treningssak og matte er ikke noe annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...