Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

PS3 kontroller levetid


Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Garanti og reklamasjonsrett er ikke det samme.

 

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år.

 

Så spørs det jo bare om tilbehør og selve konsollen blir behandlet som det samme.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Garanti og reklamasjonsrett er ikke det samme.

 

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år.

Mobiler har en forventet levetid på over 5 år, da burde vel en håndkontroll det også? Eller? Noen innføringer her? -Takk for hjelp

 

Forresten, referer gjerne til en lov jeg kan sende de :)

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

 

 

Mobiler har en forventet levetid på over 5 år, da burde vel en håndkontroll det også? Eller? Noen innføringer her? -Takk for hjelp

 

Forresten, referer gjerne til en lov jeg kan sende de :)

 

 

Kan jo være enig i det, men kan være litt mer vanskelig å vite om feilen er oppstått som følge av slitasje.

 

Les litt på forbrukerrådet sine sider: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

 

§27 omhandler reklamasjon.

Lenke til kommentar

Etter å ha fortalt CDON om reklamasjonsretten henviste dem meg bare til Sony / Playstation som håndterer sine support og Garanti henvendelser selv.

 

- Er dette riktig? Jeg har vel kjøpt ett produkt av CDON å skal da forholde meg til dem?

 

Hvis nødvendig kan denne flyttes til Juss delen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Etter å ha fortalt CDON om reklamasjonsretten henviste dem meg bare til Sony / Playstation som håndterer sine support og Garanti henvendelser selv.

 

- Er dette riktig? Jeg har vel kjøpt ett produkt av CDON å skal da forholde meg til dem?

 

Hvis nødvendig kan denne flyttes til Juss delen.

 

Men er CDON i det hele tatt norsk? Hvis det ikke er det, har du ikke noen særskilt reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Ut i fra:

http://cdon.no/kundeservice/kj%C3%B8p-_og_leveransevilk%C3%A5r/

 

14. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger
14.1 Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet ved drøftelser med Selgerens kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Selgeren etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

14.2 En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge.

 

Slik jeg tolker dette er Cdon valgt å følge norsk lov. Står heller ikke noe at Cdon bruker svensk eller dansk lovgivning, så da er det nok at det er norsk lov gjelder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Svarte de at det er dem jeg har kjøpt produktet av og at jeg da vil forholde meg til dem. Refererte også til dette som jeg fant på forbrukerrådet sin nettside. "Selger har alltid en plikt til å undersøke varen hvis du reklamerer innenfor reklamasjonstiden." At en PS3 kontroller ikke skal vare i mer enn 2 år høres bare tullete ut hvis en mobil skal det. Holder dere oppdatert.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i at en mobil og en PS3-kontroller er så direkte sammenlignbare, men kan gå med på at en original Dualshock kanskje skal kunne forventes å vare vesentlig lenger enn to år ved normal bruk.

At en butikk som henvender seg til nordmenn i 2015 er freidige nok til å prøve seg med "garanti" er grunn god nok til å pese dem litt. Kjør på.

Lenke til kommentar

CDON henvender seg til norske forbrukere, og må dermed også følge norsk lovgivning. Apple fant ut dette for noen år siden.

 

Videre så er det CDON som har undersøkelsesansvaret, da det er de som er selger. Kunde skal kun forholde seg til selger.

 

DS3 har lenger levetid enn PS3, så vil nok tro at 5 års reklamasjon gjelder her.

Lenke til kommentar

"Hei!

 

 

Garantitiden for produktet har gått ut. Hvis du ønsker å reklamere et produkt utenfor garantitiden ligger bevisbyrden på deg som kunde.

 

Når det gjelder garanti- og supporthenvendelser er det Sony/ Playstation som håndterer det selv, derfor kan vi ikke hjelpe deg videre.

 

Du er velkommen å kontakte Sony/ Playstation for videre hjelpe i henvendelsen.

Med vennlig hilsen"

 

 

Noen innspill her? Hvordan går jeg videre nå?

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Svar tilbake at du REKLAMERER på produktet, og at om de ikke behandler reklamasjonen i henhold til forbrukerkjøpsloven så klager du saken inn til forbrukerrådet og deretter til forbrukertvistutvalget.

Hei!

 

 

 

 

Vi kan dessverre ikke hjelpe deg videre i denne henvendelsen.

 

Hvis du ikke er fornøyd er du velkommen å ta det videre.

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Jeanette

Lenke til kommentar

"Hei. Jeg er ikke født i går, og vil anta det også gjelder den som måtte lese denne henvendelsen. Da er du nok også klar over at "garanti" i Norge og for bedrifter som henvender seg til norske kunder er et nokså stakkarslig konsept, i og med at vår lov gir oss reklamasjonsmuligheter langt utover garantien leverandører vanligvis unner oss. Dessverre er garantibegrepet fremdeles fastgrodd i hjernebarken på mange, noe som gjør at bedrifter som dere ofte slipper unna med å vise til at garantien er utgått. Det vil altså ikke hjelpe på meg. Derfor ber jeg om at dere kutter ut dette tullet og behandler saken som en reklamasjon etter norsk lov. Glem garanti."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk denne mailen på søndag.

 

"Hei!

Vi är väl medvetna om att garantin är tillverkarens ansvar och att reklamationsrätten är lagstadgad.

Vi har hänvisat dig till Sonys support eftersom Sony har tagit bort möjligheten för oss att reklamera kundernas servicebegäran då de vill ta hand om service själva.
Om du inte vill kontakta sony för att få hjälp kan vi ringa åt dig men detta förlänge förfarandet cirka 2 veckor.
Därför ber vi dig kontakta Sony direkt för hjälp och reparation av handkontrollen.
Hvis du ikke er fornøyd er du velkommen å ta det videre.

Med vennlig hilsen

Carolina"

 

Saken er hvertfall sendt til forbrukerrådet. Hvordan de kan mene det vil ta 2 uker lenger om de tar kontakt med Sony kontra meg høres jo rart ut. Og uansett, har de lov til å bruke så lang tid på en reklamasjonsrett? Kan jeg kreve noe kompansasjon for at de somler med tiden min her? Slik jeg ser det burde de ta inn kontrollen min, se kjapt at den ikke funker å gi meg en ny så kan heller de ta praten med Sony etterpå. Jeg har kjøpt min kontroll av CDON, ikke Sony.

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Hva Sony velger å gjøre ovenfor sine forhandlere endrer ikke forbrukers rettigheter ovenfor selger. Så surt for CDON.COM dersom de har så lite forhandlermakt ovenfor Sony, men det er da de som må ta støyten for det. Ikke kjøper/forbruker.

 

Og de kan gjerne trekke ut tiden om de ønsker det fordi Sony ikke lenger har samme rutine som før. Det eneste de da gjør er å skyte seg selv i foten da avhjelp(i reklamasjonstiden) skal gjennomføres innenfor rimelig tid for forbrukeren. Rimelig tid anses å være 4-5 uker fra du sendte varen inn. Noe lenger om du har fått eller blitt tilbudt lånegjenstand.

 

Så spørsmålet blir, når reklamerte du og sendte varen inn til CDON.COM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...