Gå til innhold

[Løst] oppgradering fra 660ti til 970?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om og oppgradere. Men i og med at jeg ikke er spesielt pc kyndig så lurer jeg på om disse ( https://www.komplett.no/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb-physx/824749 ) vil passe på hovedkortet mitt som er en asus p8z68 v pro. Jeg så at de 970'ene var pci express 3.0. Vet ikke hva det betyr så ble litt skremt for det var rett før jeg kjøpte de.

 

 

takk for alle svar på forhånd :)

Endret av Mats Jelzin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant det er plass i kabinettet så passer det. PCI-E er bakoverkompaktibel, så du får først problemer ved eventuelt SLI. Da har du kanskje ikke nok båndbredde, men uansett tviler jeg på det har stor betydning for deg.

 

 

Ok greit og vite. Hva mener du med båndbredde? Hører ikke bra ut i og med jeg skal ha to 970'er tenkte jeg :p

Endret av Mats Jelzin
Lenke til kommentar

 

Hvis du skal ha to stykker ville jeg kjøpt et hovedkort med 2stk pci-e 3.0-slots. Lite vits å kjøre SLI når du ikke får utnyttet kortet skikkelig.

 

Er ganske sikker på at jeg skal oppgradere hovedkortet en gang neste år. Men faller ytelsen såpass at det ikke er vits? :p

 

Burde ikke være noen flaskehals. Om ikke har noe mer enn 8x derimot kan dette bli et problem, da er det nok best å benytte seg av 1 kort i første omgang.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du skal ha to stykker ville jeg kjøpt et hovedkort med 2stk pci-e 3.0-slots. Lite vits å kjøre SLI når du ikke får utnyttet kortet skikkelig.

 

Er ganske sikker på at jeg skal oppgradere hovedkortet en gang neste år. Men faller ytelsen såpass at det ikke er vits? :p

 

Burde ikke være noen flaskehals. Om ikke har noe mer enn 8x derimot kan dette bli et problem, da er det nok best å benytte seg av 1 kort i første omgang.

 

 

 

I see! Er jo bra at jeg har 16x da :)

Lenke til kommentar

Her er en test som viser at det er veldig liten forskjell mellom pcie 2.0/3.0 eller 8x/16x for 1 stk GPU om man ellers har lik hardware.

 

Ikke direkte sammenlignbart med din situasjon, da man i testen har 4. generasjons CPU fra Intel, mens du har 2. generasjon.

 

 

Her er en sammenligning mellom 660ti og gtx 970

Det som er ekstra kjekt med den sida, er at man kan trykke seg inn og se på hardware fra de som har sendt inn statistikk. Da kan man for eks se at en med 2. generasjons cpu (den veldig poppulære i5-2500k) ikke får betydelig dårligere resultat en 4. generasjons cpu i5-4690k.

 

Intel i5-2500k - 3D Graphics Mark: 7,526

Intel i5-4690K - 3D Graphics Mark: 9,159

 

Forskjell i ytelse er ca 21%. Dog vet man ikke om innsender har overklokket skjermkortet, eller har en versjon som er fabrikkoverklokket. Konklusjonen er vel fortsatt den samme: kjøpt deg et gtx 970 kort :D

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...