Gå til innhold

Systembytte? Nikon DX til Fuji X


Anbefalte innlegg

God dag godtfolk!

 

Har de siste 6 årene hatt Nikon, de siste 4 årene med D90 med 18-105VR + 70-300VR. Kom til Nikon fra Olympus E-400, for å få bedre ISO-egenskaper, VR og AF. Fotograferer primært landskap, hverdagsliv og reiser.

 

Det siste året har jeg også hatt et Fuji X100, og kona har nå et Sony RX100m2, så nå blir ikke D90'en brukt noe særlig.

 

Jeg opplever som de fleste som har brukt et X100, at bildekvaliteten, størrelsen og ISO-egenskapene er fantastisk, og jeg vurderer nå å bytte ut Nikon for Fuji.

 

Hovedgrunnen til byttet vil være systemstørrelse. På grunn av størrelsen så hadde jeg med meg E-400 over alt, og tok nærmere 45000 eksponeringer med det. Overraskende mange av de bildene ligger i "galleri"-mappen den dag i dag.

 

Nå har jeg tatt både mer og bedre bilder med D90 etterhvert som jeg har gått fra amatør til hobbyfotograf, men jeg merker at det mer og mer blir erstattet av iPhone og X100(og RX100). Og jeg liker ergonomien og betjeningen på X100.

 

Sikler som mange andre på X-T1, og da blir mellomlegget stort. Så det jeg vurderer er å slå til på kampanjen nå på X-E1 med 18-55 og 50-230 til 6500,-, for så å oppgradere huset til X-T1 når prisene har falt litt. Det vil gi et system som er fysisk mindre allerede nå, og med en tydelig oppgraderingsrute der kostnaden blir spredt utover i tid, med svært lav kostnad nå..

 

Alternativet er å beholde D90, og så oppgradere huset når det kommer en arvtaker som passer meg bedre enn dagens modeller. Spørsmålet er om det kommer et virkelig kompakt DX/APS-C-alternativ med F-fatning..

 

Så - skal jeg bytte?

Endret av CatoHaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løp og kjøp ;)

 

Det at D90-en ligger igjen hjemme er en god indikasjon på at du vil reise lett. X-E1 tilbudet er godt, og en fin måte å komme i gang med X-systemet på.

 

Om det er nødvendig å oppgradere til X-T1 senere er usikkert - det kan godt hende at du liker X-E1 så godt at du fortsetter med den formfaktoren.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke kjent på andre hus enn mitt X100, men det ser ut som om X-E1 minner om X100 ergonomisk (men større objektiv), og X-T1 minner om en krympet D90.

Uansett så kan du bruke X-E1 som reservehus hvis du senere oppgraderer til X-T1 og får flere objektiver (med to kamera slipper man bytte å objektiver i farten).

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/fuji_x_e1_review.shtml

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Pass på at du ikke kjøper enda et kamera du ikke kommer til å bruke. Hvis du er kommet dit at du tar bilder med telefonen så burde du vurdere nøye hvor stort kamera du kommer til å dra på.

 

Hvorfor det?

Jeg var der at jeg bare tok bilder med telefon, og nå drasser jeg rundt på en D4.

Det kan gå begge veier, vettu.

Lenke til kommentar

Fuji-systemet er jo litt mindre enn Nikon sitt, men det er fremdeles et systemkamera med flere objektiver. Det blir uansett større en X100'en, og forstår jeg deg rett vil du ikke kvitte deg med både X100 og D90 for X-E1. Da har du fremdeles det samme som i dag - et lite kamera som passer i store lommer, og et større kamerasystem som trenger egen veske eller sekk. For meg er ikke forskjellen mellom Fuji-systemet og DX i størrelse og vekt stor nok til at jeg ser noen grunn til at det skal være avgjørende. Ser du på tilsvarende DX-objektiver fra Nikon (18-55 og 55-200) så er ikke størrelsen særlig forskjellig fra Fuji sine.

Selv bruker jeg X100s og Nikon FX, og synes de utfyller hverandre godt til sine spesifikke formål.

Lenke til kommentar

Jeg har både Nikon D300s, Fuji X100 og Fuji X-E1 m/kitzoomen. Bruker D300s KUN til action (les fotball/basket), den er både for stor og tung (større og tyngre enn D90), og har dårligere ISO-egenskaper enn Fujiene. Går stort sett rundt med X100n hele tiden, foretrekker den fremfor X-E1, mest på grunn av størrelse, men etter siste FW-oppdatering opplever jeg også at autofokus faktisk er bedre enn på X-E1. Jeg hoppet nylig på et supertilbud på TLC-X100 (telekonverter) til X100, slik at jeg nå har både 35mm ekv. og 50mm ekv. brennvidde på X100. Konverteren er av topp kvalitet, intet lystap eller optisk forringning. Det finnes også en WCL-X100 (wide konverter) med de samme egenskapene som gir 28mm ekv. brennvidde, mulig det hadde passet bedre til ditt behov. Begge gjør jo X100 større (spesielt TCL), men det er fremdeles en liten kombo.

 

Vil ikke gi noen råd som sådan, ville bare nevne det alternativet siden du er så fornøyd med X100 i dag. Det hender jeg ser noen konvertere på bruktmarkedet, men Fotovideo har faktisk kampanje på TCL nå, samme som jeg benyttet meg av (1/2 pris):

 

http://www.fotovideo.no/Tilbeh%C3%B8r/kompaktkamera/Fujifilm-tilbeh%C3%B8r/Fujifilm-Telekonverter-TCL-X100-sort-1-4x-for-X100-serien136485-p0000180647

 

WCL er noe dyrere (ikke på kampanje):

 

http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Fujifilm/Fujifilm-Vidvinkel-WCL-X100-Sort-x0-8-konverter-adapter-for-X100-serien131908-p0000161015

Lenke til kommentar

 

Pass på at du ikke kjøper enda et kamera du ikke kommer til å bruke. Hvis du er kommet dit at du tar bilder med telefonen så burde du vurdere nøye hvor stort kamera du kommer til å dra på.

 

Hvorfor det?

Jeg var der at jeg bare tok bilder med telefon, og nå drasser jeg rundt på en D4.

Det kan gå begge veier, vettu.

 

Det er usannsynlig at han vil ha et D4 når han vil selge en D90 på grunn av at det er for stort. Da er det mer sannsynlig at et litt mindre systemkamera også blir for stort.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar så langt, det tvinger meg til å virkelig tenke gjennom dette.

 

 

Fuji-systemet er jo litt mindre enn Nikon sitt, men det er fremdeles et systemkamera med flere objektiver. Det blir uansett større en X100'en, og forstår jeg deg rett vil du ikke kvitte deg med både X100 og D90 for X-E1. Da har du fremdeles det samme som i dag - et lite kamera som passer i store lommer, og et større kamerasystem som trenger egen veske eller sekk. For meg er ikke forskjellen mellom Fuji-systemet og DX i størrelse og vekt stor nok til at jeg ser noen grunn til at det skal være avgjørende. Ser du på tilsvarende DX-objektiver fra Nikon (18-55 og 55-200) så er ikke størrelsen særlig forskjellig fra Fuji sine.

Selv bruker jeg X100s og Nikon FX, og synes de utfyller hverandre godt til sine spesifikke formål.

Jeg tenkte jeg skulle holde på X100 ja, ihvertfall i starten. Jeg ser at størrelsesforskjellen på DX-optikk og X-optikk ikke er så veldig stor, men nå har jeg 18-105 og 70-300, som er en god del større enn 18-55 og 55-200. D90 bygger også mye mer i dybden, og er en del tyngre. En av innrømmelsene jeg har kommet til er at jeg synes D90 m/18-105 er for tungt.

 

Jeg vet av erfaring at Oly E400 var en fin størrelse, og tenker nok mest på systemvekt hver gang jeg dropper D90. Ojektivene mine er også ikke blant de minste fra Nikon.. Der tenker jeg X-serien vil være sammenlignbart med E400.

 

 

Jeg har både Nikon D300s, Fuji X100 og Fuji X-E1 m/kitzoomen. Bruker D300s KUN til action (les fotball/basket), den er både for stor og tung (større og tyngre enn D90), og har dårligere ISO-egenskaper enn Fujiene. Går stort sett rundt med X100n hele tiden, foretrekker den fremfor X-E1, mest på grunn av størrelse, men etter siste FW-oppdatering opplever jeg også at autofokus faktisk er bedre enn på X-E1. Jeg hoppet nylig på et supertilbud på TLC-X100 (telekonverter) til X100, slik at jeg nå har både 35mm ekv. og 50mm ekv. brennvidde på X100. Konverteren er av topp kvalitet, intet lystap eller optisk forringning. Det finnes også en WCL-X100 (wide konverter) med de samme egenskapene som gir 28mm ekv. brennvidde, mulig det hadde passet bedre til ditt behov. Begge gjør jo X100 større (spesielt TCL), men det er fremdeles en liten kombo.

 

Vil ikke gi noen råd som sådan, ville bare nevne det alternativet siden du er så fornøyd med X100 i dag. Det hender jeg ser noen konvertere på bruktmarkedet, men Fotovideo har faktisk kampanje på TCL nå, samme som jeg benyttet meg av (1/2 pris):

 

http://www.fotovideo.no/Tilbeh%C3%B8r/kompaktkamera/Fujifilm-tilbeh%C3%B8r/Fujifilm-Telekonverter-TCL-X100-sort-1-4x-for-X100-serien136485-p0000180647

 

WCL er noe dyrere (ikke på kampanje):

 

http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Fujifilm/Fujifilm-Vidvinkel-WCL-X100-Sort-x0-8-konverter-adapter-for-X100-serien131908-p0000161015

Jeg har sett på de konverterne, det var faktisk de som gjorde at jeg så tilbudet på X-E1. Men jeg vet at jeg ikke klarer meg med kun fastoptikk, det er en av grunnene til at jeg ikke liker at D90 støver ned nå.

Lenke til kommentar

Pass på at du ikke kjøper enda et kamera du ikke kommer til å bruke. Hvis du er kommet dit at du tar bilder med telefonen så burde du vurdere nøye hvor stort kamera du kommer til å dra på.

 

Det tenker jeg så absolutt på. Angående å ta bilder med telefonen, så er det bare en observasjon på at jeg faktisk bruker det når jeg ikke har med meg kamera. Grunnen til at jeg vurderer et bytte er nettopp for å få noe som passer bedre til mitt bruk, og som dermed kommer til å bli brukt.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte jeg skulle holde på X100 ja, ihvertfall i starten. Jeg ser at størrelsesforskjellen på DX-optikk og X-optikk ikke er så veldig stor, men nå har jeg 18-105 og 70-300, som er en god del større enn 18-55 og 55-200. D90 bygger også mye mer i dybden, og er en del tyngre. En av innrømmelsene jeg har kommet til er at jeg synes D90 m/18-105 er for tungt.

 

 

Har du sammenlignet vekten mellom de to systemene? m4/3 systemet er jo også verd en kikk når vekta er viktig.

Lenke til kommentar

 

 

Pass på at du ikke kjøper enda et kamera du ikke kommer til å bruke. Hvis du er kommet dit at du tar bilder med telefonen så burde du vurdere nøye hvor stort kamera du kommer til å dra på.

 

Hvorfor det?

Jeg var der at jeg bare tok bilder med telefon, og nå drasser jeg rundt på en D4.

Det kan gå begge veier, vettu.

 

Det er usannsynlig at han vil ha et D4 når han vil selge en D90 på grunn av at det er for stort. Da er det mer sannsynlig at et litt mindre systemkamera også blir for stort.

 

 

Selvsagt, men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tenkte jeg skulle holde på X100 ja, ihvertfall i starten. Jeg ser at størrelsesforskjellen på DX-optikk og X-optikk ikke er så veldig stor, men nå har jeg 18-105 og 70-300, som er en god del større enn 18-55 og 55-200. D90 bygger også mye mer i dybden, og er en del tyngre. En av innrømmelsene jeg har kommet til er at jeg synes D90 m/18-105 er for tungt.

 

 

Har du sammenlignet vekten mellom de to systemene? m4/3 systemet er jo også verd en kikk når vekta er viktig.

Huff, ja jeg har brukt fridagen i dag til å sjekke opp i m4/3 og andre alternativer, og nå ble alt enda vanskeligere.

 

M4/3 er både mindre og mer komplett som system, og ser det er en del bra bruktpriser på objektiver.. Og autofokus er en del hakk bedre.

 

Men det medfører nye spørsmål, som iso-egenskaper. Hvordan vil de være for et omd em5/10 kontra D90 jeg sitter på i dag? Og kontra fuji?

 

Ellers har jeg sett på vekten ja. Grovregnet gir X-E1(og X-T1) 400gram besparelse med normalzoom, og 750 gram besparelse på telezoom. (Mot tap av masse brennvidde selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Som langtids bruker av 4/3 og µ-4/3 systemer med litt erfaring med X-E1, så kan jeg komme med et par innspill. OM-D E-M5 og E-M10 er mindre enn E-400, og også mindre enn X-E1. De har samme sensorstørrelse som E-400, men ISO ytelsen er klart forbedret i forhold til gamle dager. Der er også klart bedre enn D-90. Dog ikke like bra som Fuji X-Trans. Jeg vil ikke ha problemer med å bruke E-M10 på ISO 3200; og kanskje ISO 6400 i krisetilfeller. Fuji kan jeg bruke helt opp til ISO 6400.

 

Betjeningsmessig, så liker jeg E-M10 bedre enn E-M5, da bakhjulet er flyttet til en bedre plassering. E-M5 er dog værtettet - det kan være kjekt.

 

Olympus har en kompakt kit-zoom til E-M10, og da får du virkelig et kompakt og lett system.

Lenke til kommentar

Sitter på et Fuji X-T1-system med fastobjektivene nå om dagen, etter å ha vært gjennom følgende rekke; Olympus E-420, E-3, Canon 7D, 5D, 5DII, 5D3 (m/ det meste av L-optikk), Panasonic GF1, GF2, GF3, Olympus E-M5 (med f1.8-optikk), Sony NEX-5N, NEX-7, Fuji X100, X-Pro1, X-E1. Har også en EOS M, Sony RX100 og en A7 på vei i posten. Har vært innom en del, for å si det sånn.

 

For meg ble Fuji det beste kompromisset mellom fysisk størrelse, bildekvalitet og betjening. m4/3 er lite og nett med gode objektiver, men sensoren er for liten. Bildene blir ikke særlig gode når ISO jekkes opp, og det er et punkt hvor Fuji gjør det veldig bra. ISO 6400 er helt ok rett fra kamera, og med litt flikking og resizing blir det jevnt over bra.

 

Men. Om du er fornøyd med RX100 II og X100 og faktisk bruker dem aktivt, hvorfor kjøpe noe som potensielt vil ende opp som D90-en din? Jeg vet av erfaring at det er betraktelig lettere å smyge RX100-en ned i lommen enn å finne frem en kamerabag med X-T1 og fin fastoptikk. Hva med å se på RX100 III eller X100T med extenderne?

Lenke til kommentar

Brukte (bruker) Nikon D7000 m diverse objektiv.

 

Sommeren 2013 kjøpte jeg et fuji X100S som jeg ble veldig glad i, men savnet etterhvert mulighet for variabel brennvidde i en del situasjoner.

 

For ca et år siden kjøpte jeg derfor et brukt X-E1 med 18-55mm. Ønsket meg egentlig et X-T1, men ville først se hvordan det fungerte med X-E1. X-E1 er veldig likt X100S men oppleves likevel litt annerledes i bruk pga tyngden på objektivet.

 

Kjøpte nylig X-T1 med 35mm men har ikke fått brukt det så mye. X-T1 er nokså annerledes enn X-E1 pga grep og midstilt søker og minner mer om et miniatyr D7000 enn et X-E1.

 

Selv om jeg nå er godt planta i fuji leiren kommer fortsatt til å bruke Nikon D7000 en del.

Endret av LBe
Lenke til kommentar

I går hadde jeg den viktige turen til den lokale fotobutikken, som heldigvis har godt sortiment og flinke folk. Fikk også prøve ut et OMD EM-5 av en kollega i morges.

 

Jeg fikk holdt, prøvd og snakket om flere kamera, både Olympus og Fuji.. Her er mine tanker:

 

Fuji X-E1 m/18-55. Føltes som et X100 i hånden. 18-55 var en positiv overraskelse, det ser større ut på bilder enn det oppleves som i hånden. Synes kameraet balanserte godt.

 

Fuji X-T1, bare hus. Fremdeles god størrelse, på grunn av vekt og dybde virket det veldig mye mindre enn D90. Virker som en fin oppgradering fra X-E1 en gang i fremtiden.

 

OMD EM-10 m/14-42 EZ. Utrolig kompakt og fantastisk objektivpark mht pris og størrelse. Men synes huset var for lite faktisk. Litt for lavt. Og 14-42 EZ med elektronisk zoom er ikke noe for meg.

 

OMD EM-5 m14-42 II R. Størrelsen på huset var mye bedre. Utrolig hva 5(?) mm i høyden kan gjøre med ergonomien. Når dette ligger ute til under 5k så virker det som et godt alternativ til X-E1.

 

 

 

Brukte (bruker) Nikon D7000 m diverse objektiv.

 

Sommeren 2013 kjøpte jeg et fuji X100S som jeg ble veldig glad i, men savnet etterhvert mulighet for variabel brennvidde i en del situasjoner.

 

For ca et år siden kjøpte jeg derfor et brukt X-E1 med 18-55mm. Ønsket meg egentlig et X-T1, men ville først se hvordan det fungerte med X-E1. X-E1 er veldig likt X100S men oppleves likevel litt annerledes i bruk pga tyngden på objektivet.

 

Kjøpte nylig X-T1 med 35mm men har ikke fått brukt det så mye. X-T1 er nokså annerledes enn X-E1 pga grep og midstilt søker og minner mer om et miniatyr D7000 enn et X-E1.

 

Selv om jeg nå er godt planta i fuji leiren kommer fortsatt til å bruke Nikon D7000 en del.

 

Virker som om du har gjort akkurat det jeg tenker på, foruten at min økonomi ikke lar meg beholde Nikon-utstyret hvis jeg kjøper meg inni et annet system..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Fujifilm X-E1 + 18-55mm f/2.8-4 + 50-230mm f/4,5-6.7 til den samme prisen for halvannet år siden. Riktignok et mer utpreget supertilbud da, men det sier litt. Det har holdt seg godt i pris.

 

X-E1 er fantastisk når det kommer til bildekvalitet. Jeg likte også betjeningen og formfaktoren svært godt. Det jeg ikke likte var at EVF'en og autofokusen led markant så fort det ble skumring og litt tunge lysforhold.

 

Alle problemene jeg følte med X-E1 ble løst med X-E2. Snappy autofokus og en EVF som henger mer med. WIFI er også noe jeg har blitt glad i.

 

XF 18-55mm f/2.8-4 OIS er en fantastisk normalzoom. Godtytende, velbygd og kompakt. Must have.

 

XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS.. meh. Kjekk hvis telefoto er noe du ikke driver med, men vil ha mulighet til. Flott til komprimerte landskap og slikt. For den optiske kvaliteten er det faktisk lite å utsette på. Men dersom du skal fryse bevegelse så renner mann fort opp i skyhøy ISO, og da hjelper fort det ekstra blendertrinnet man får i XF 55-200mm f/3.5-4.8 OIS. Faller ikke 50-230mm i smak, så får du 1500-2000 kr. for det på bruktmarkedet.

 

Kjøp pakken! Jeg tror du vil bli glad i X-E1 og 18-55m.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...