Gå til innhold

Oppgradere XFX Radeon 7870? 970GTX eller 290X


Sparrk

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en PC med følgende innhold:

120GB SSD disk + 3TB WD disk

I5-3470

XFX AMD Radeon 7870

8 GB ram (1600mhz)

 

PCen går tregt så jeg vil oppgradere. Har akkurat formatert i håp om at det skulle hjelpe, uten hell. Spiller for det meste World of warcraft men liker å prøve nye spill.

 

Valget står mellom EVGA OC 970GTX og 290X. Jeg vil ha mulighet for å oppgradere til 2 stk. kort senere og kjøpe ny sjerm som kjører høyere oppløsning enn full HD. Med tanke på nye DirectX12 som kommer, hva vil være mest fremtid rettet og mest fornuftig å kjøpe?

 

Har sett i tester at 970 GTX gir bedre FPS men på flere sider skriver folk at det beste er å kjøpe AMD ? Noen anbefalinger?

Endret av Sparrk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs vel om det finnes fasitsvar.

 

Nvidia har slitt en del med drivere til farcry 4 og en del andre spill.

 

AMD 290X er forhåndvis varm skjermkort, så ved crossfire blir det en del værre.

 

Beste er nok å vente med DirectX12 så vet vi hva forskjellene blir, er snakk om muligens delevis DirectX12 støtte i nye spill på skjermkort i dag, men godt mulig det er ekstra trunf kort når windows 10 kommer.

 

Skal du ha noe nytt vil jeg anbefale GTX 970, så det lureste er å vente til det kommer nytt etter det istenden for SLI.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har både prøvd AMD og Nvidia, men holder fortsatt med Nvidia. Ikke misforså, AMD er ganske bra det også. Er ikke ute etter noe fanboy-war her.

 

Har selv bestillt 970, men råder deg til å ikke kjøpe EVGA ettersom det bråker visst veldig mye. Bestillte selv ASUS versjonen, og den skal visst være veldig bra mtp 0db technology blant annet, som gjør at viftene ikke spinner før skjerkortet har nådd 60 grader. Dette er bra om du skal spille mindre krevende spill som Minecraft, LoL etc..

Lenke til kommentar

Har selv bestillt 970, men råder deg til å ikke kjøpe EVGA ettersom det bråker visst veldig mye.

Mitt EVGA 970 er tilnærmet lydløst sammenlignet med mitt gamle Zotac 570. Viften på 970 kjører på lavere RPM ved full load enn 570 gjør idle. :)

 

edit: Eller, nå ligger 970 marginalt høyere. Jeg har kjørt Folding@home på GTX 970 i hele natt (på samme rom som jeg sover i, uten at det er noe ubehagelig støy), og nå ligger RPM på 970 litt over 570 mens temperaturer er hhv. 67 og 48 grader. 570 folder ikke ettersom det gjerne byr på plagsom støy.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har selv bestillt 970, men råder deg til å ikke kjøpe EVGA ettersom det bråker visst veldig mye.

Mitt EVGA 970 er tilnærmet lydløst sammenlignet med mitt gamle Zotac 570. Viften på 970 kjører på lavere RPM ved full load enn 570 gjør idle. :)

 

 

Som sagt har jeg ikke erfart noe enda, men jeg har sittet i timesvis for å finne ut den beste referansemodellen til skjermkortet. Alle er sikkert veldig bra. :)

Lenke til kommentar

Prisene på skjermkortene har gått opp pga dollarkursen.

Men for å være ærlig er dette et dårlig tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på, ditt nåværende skjermkort bør greie seg litt til og det er ikke lenge til du får se nye skjermkort fra Amd som kan være med på å sette ned prisene på Nvidia kortene.

 

Så du vil trolig få mer for pengene om du orker å vente litt før du tar et valg mellom Amd og Nvidia.

 

Når det er sagt så kan jeg bekrefte det LMH1 påpekte tidligere at Far Cry 4 er et av spillene der man legger merke til at Nvidia ikke har den mest optimale driveren. Måtte nettopp hjelpe en venn til å rense systemet helt fra Nvidia driverne og legge inn en noe eldre driver for å få ham til å kunne spille spillet i det hele tatt. Dette har jo blitt standard kost for oss som har hatt Amd en stund ( å fjerne drivere ordentlig ) men han har kun holdt seg til Nvidia og det var første gang han fikk denne type problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisene på skjermkortene har gått opp pga dollarkursen.

Men for å være ærlig er dette et dårlig tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på, ditt nåværende skjermkort bør greie seg litt til og det er ikke lenge til du får se nye skjermkort fra Amd som kan være med på å sette ned prisene på Nvidia kortene.

 

Så du vil trolig få mer for pengene om du orker å vente litt før du tar et valg mellom Amd og Nvidia.

 

Når det er sagt så kan jeg bekrefte det LMH1 påpekte tidligere at Far Cry 4 er et av spillene der man legger merke til at Nvidia ikke har den mest optimale driveren. Måtte nettopp hjelpe en venn til å rense systemet helt fra Nvidia driverne og legge inn en noe eldre driver for å få ham til å kunne spille spillet i det hele tatt. Dette har jo blitt standard kost for oss som har hatt Amd en stund ( å fjerne drivere ordentlig ) men han har kun holdt seg til Nvidia og det var første gang han fikk denne type problem.

 

I februar neste generasjon kommer? Det skal jeg klare å vente på.

Lenke til kommentar

Det er mange rykter om 390 fra Amd og at disse skal enten være under produksjon eller kommer relativt kjapt.

Mer vet jeg ikke dessverre så kan ikke garantere at kortene kommer til februar eller før , kan også være at det tar tid pga mulig krymping ned til en lavere produksjonsprosses

 

Om du greier å smøre deg med tålmodighet og justerer ned litt på innstillingene på de spillene du føler det "lagger" så kan det være at det ikke blir så ille , hvis ikke bør du soleklart bare gi blanke F og kjøpe det beste for deg akkurat nå( trolig et 970 kort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...