Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kaste opp er lov, men ikke og pisse. hvorfor?


Grievdus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må du jævla pisse så er det ikke akkurat så lett og kontrollere det heller, så ser ikke hva som er forskjell mellom oppkast og urinering?

 

Må jeg pisse i buksa da får og unngå bot, når jeg ikke rekker eller har råd til og betale for og gå på do?

 

Så på serien "politiet", da sa politiet til mannen på gata at han burde prøve og spy, dette var i en gå gate.

 

Men pissing det er ikke lov, oppkast er jo mye eklere!

Lenke til kommentar

Det har nok med differansen mellom frivillig og ufrivillig handling. Urinering på offentligsted kan ein vanlivis unngå medan oppkast er ein refleksreaksjon.

Men stikker du fingrane i halsen for å spy utover eit butikkvindu så får du bot.

Politiet kan vise skjønn, og dei fleste som blir bøtlagt for offentlig urinering har ikkje gått bak ein busk, dei urinerer enten på åpen gate eller i smug og liknande utan drenering slik at det blir eit luktproblem for huseigaren.

 

Eksempelet frå "politiet" er eit slik eksempel på skjønn. Ved å oppfordre personen til å kaste opp så reduserte ein faren for alkoholforgiftning, og ein oppnådde at personen klarna opp såpass at han var i stand til å ta seg heim sjølv. Om han ikkje hadde kasta opp så måtte politiet ha kjøyrt han enten til legevakta for pumping, eller i fyllearresten sidan han ikkje var i stand til å ta vare på seg sjølv.

 

 

Hjemmelen for å bøtlegge for urinering finner ein vanligvis i politivedtektene for den aktuelle kommunen. Der er urinering som virker sjenerande på andre nemt spesifikt som eit eige punkt under kapittelet om å hindre tilgrisning.

Kva begrunnelsen for forbudet er vil nok variere, men det er nok ein kombinasjon mellom det at offentlig urinering fører til luktproblem og det faktum at kjønnsorganet er ute i friluft slik at folk ufrivilig kan sjå det og bli støtt.

Eg vil også anta at graden av kor frivillig handlinga er vil spele inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

og det faktum at kjønnsorganet er ute i friluft slik at folk ufrivilig kan sjå det og bli støtt.

 

Du har sikkert rett, men jeg tenker bare på at dette med det å bli støtt, er en litt rar begrunnelse for å utøve vold/tvang mot mennesker. Særlig i disse tider...

 

Det er vel også slik at dette rammer skjevt? Kvinner sitter på huk og er ikke så lett å få øye på, mens menn rager over terrenget og iakttas av årvåkne politifolk. Tipper at andelen menn som blir bøtelagt er mye høyere enn andelen kvinner.

Lenke til kommentar

 

og det faktum at kjønnsorganet er ute i friluft slik at folk ufrivilig kan sjå det og bli støtt.

Du har sikkert rett, men jeg tenker bare på at dette med det å bli støtt, er en litt rar begrunnelse for å utøve vold/tvang mot mennesker. Særlig i disse tider...

 

Det er vel også slik at dette rammer skjevt? Kvinner sitter på huk og er ikke så lett å få øye på, mens menn rager over terrenget og iakttas av årvåkne politifolk. Tipper at andelen menn som blir bøtelagt er mye høyere enn andelen kvinner.

 

Nja, men om kvinna fyrst sitter på huk og blir oppdaga så har ein jo fri innsikt. Menn står vanligvis med ryggen mot gata, kvinner sitter på huk med ryggen mot veggen.

 

For kvinner er det nok vanskeligare å skjule kva dei gjer sidan, menn har ofte fordelen av at dei kan late som at dei står med ryggen til og snakker i mobiltelefon eller likande.

 

Forskjellen mellom om det er menn eller kvinner som blir bøtlagt har nok meir med at det er fleire menn som urinerer offentlig enn kvinner, ikkje at kvinnene ikkje blir oppdaga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke normalt å ikke klare å holde seg når det kommer til urinering.

Ingen kan holde seg for alltid dersom de drikker en normal mengde væske. Man kan bare holde seg til man kommer til toalettet hvis det faktisk finnes et toalett. Mange steder finnes det rett og slett ikke offentlige toaletter, spesielt på kveldstid. Da blir det helt feil å bøtelegge folk som tisser på et diskret sted. Det å tisse er faktisk like nødvendig som å puste, bare at man gjør det skjeldnere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er i alle fall at dei som blir bøtlagt i stor grad blir bøtlagt for at dei ikkje har gjort nok for å urinere på ein diskre plass.

 

Det handler også litt om å planlegge dopausene sine. I ein by så er ofte offentlig urinering ofte meir eit forurensningsproblem enn det er uanstendig oppførsel.

Så om du skal unngå bot så er det ikkje nok å berre gjøyme seg vekk, du må også finne ein plass der du ikkje effektivt sett begår hærverk på annan manns eigendom. Typisk eksempel dei som går på ein bil og urinerer på dørhandtaket, eller urinere på inngangsdører eller utstillingsvindu, eller i footgjengerunderganger og liknande der det blir eit luktproblem for eigar og brukar av området.

Lenke til kommentar

 

og det faktum at kjønnsorganet er ute i friluft slik at folk ufrivilig kan sjå det og bli støtt.

 

 

Det er vel også slik at dette rammer skjevt? Kvinner sitter på huk og er ikke så lett å få øye på, mens menn rager over terrenget og iakttas av årvåkne politifolk. Tipper at andelen menn som blir bøtelagt er mye høyere enn andelen kvinner.

 

 

Så vidt jeg husker var det en sak for noen år siden der det kom fram at kvinner fikk høyere bot enn menn når de urinerte på gata i en småby et sted i Norge. (Sørlandet?) Grunnen var at det var et grovere tilfelle av blotting når de avdekket hele baken enn når mennene dro en liten dings ut av buksesmekken. Mange mente at dette var kvinnediskriminerende, det burde være samme straff for samme handling uavhengig av kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det handler også litt om å planlegge dopausene sine.

Som sagt, så hjelper ikke dette hvis det faktisk ikke finnes en do.

 

Dette blir sjølvsagt off-topic, men sjølv befinner eg meg ofte på plassar der det ikkje er toalett og der det ikkje finnes andre muligheiter enn urinering i det fri. Som f.eks når eg er i småbåt, men eg prøver alltid å unngå ein slik situasjon ved å gå på do før eg legger ut på båttur, og planlegger ein retur før behovet igjen blir akutt.

 

Det er akkurat det same dersom ein reiser på fylla til ein plass der det ikkje er toalett, som f.eks i bysentrum. Då må ein nesten ta ansvar for å planlegge dette sjølv. Om eg er på besøk heime hos deg så pisser eg ikkje i hjørnet berre fordi dodøra er låst. På eit eller anna tidspunkt så må eg sjølvsagt late vatnet, men som dei fleste andre så prøver ein å gjere det slik at det blir til minst mulig plage for andre.

Lenke til kommentar

Det er ikke normalt å ikke klare å holde seg når det kommer til urinering.

Vill si det er ganske normalt m tanke på hvor lite med toaletter som finnes. Å har du først funnet en skal dem faen meg ha betalt for og få lov og pisse, så forventer dem at folk ikke pisser ute?

 

 

 

Det har nok med differansen mellom frivillig og ufrivillig handling. Urinering på offentligsted kan ein vanlivis unngå medan oppkast er ein refleksreaksjon.Men stikker du fingrane i halsen for å spy utover eit butikkvindu så får du bot.Politiet kan vise skjønn, og dei fleste som blir bøtlagt for offentlig urinering har ikkje gått bak ein busk, dei urinerer enten på åpen gate eller i smug og liknande utan drenering slik at det blir eit luktproblem for huseigaren.Eksempelet frå "politiet" er eit slik eksempel på skjønn. Ved å oppfordre personen til å kaste opp så reduserte ein faren for alkoholforgiftning, og ein oppnådde at personen klarna opp såpass at han var i stand til å ta seg heim sjølv. Om han ikkje hadde kasta opp så måtte politiet ha kjøyrt han enten til legevakta for pumping, eller i fyllearresten sidan han ikkje var i stand til å ta vare på seg sjølv.Hjemmelen for å bøtlegge for urinering finner ein vanligvis i politivedtektene for den aktuelle kommunen. Der er urinering som virker sjenerande på andre nemt spesifikt som eit eige punkt under kapittelet om å hindre tilgrisning.Kva begrunnelsen for forbudet er vil nok variere, men det er nok ein kombinasjon mellom det at offentlig urinering fører til luktproblem og det faktum at kjønnsorganet er ute i friluft slik at folk ufrivilig kan sjå det og bli støtt.Eg vil også anta at graden av kor frivillig handlinga er vil spele inn.

vanligvis ja, men hva om du ikke kan unngå det?

 

Blir jo lukt av oppkast å?

 

Kjønnsorganet kan du lett skjule, er ikke akkurat som man pisser midt i sentrum.

Lenke til kommentar

På generell basis kan man si at urinering på offentlig sted er selvforskyldt, mens oppkast er et resultat av sykdom (selv om dette også ofte er selvforskyldt ifm alkohol). Juridisk enklere å forsvare forbud mot offentlig urinering, enn forbud mot offentlig sykdom.

Selvforskyldt? Alle trenger da væske.

Så det du sier er at det det er selforskyldt fordi jeg har fått i meg drikke?

Lenke til kommentar

Som sagt, det finnes årsaker til oppkast som ikke er selvforskyldt - faktisk, akutt sykdom. Lov som forbyr offentlig urinering har en preventiv virkning. Det ville ikke en lov om offentlig sykdom ha. En kan ikke straffes for å være syk, da måtte du eventuelt laget en lov som skiller på sykdom og selvforskyldt sykdom, som ville vært meget vanskelig å håndheve.

Som nevnt over har det også en helseeffekt å kaste opp i enkelte sammenhenger (for eksempel ved selvpåført alkoholforgiftning), som jeg tror veier tyngre enn ønske om forbud.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...