Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skal bli pappa, Glad/Redd hva gjør jeg ?


Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min har vært sammen snart 2 år, jeg er 22 år gammel mens hun er kun 18.(blir 19 nå) .

Vi er der , jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men dette er "she is the one"

Jeg er 4 år eldre enn min kjæreste. Vi trives veldig bra sammen, alt ser bra ut sånn sett. Men nå har jeg fått sjokkbeskjeden.

 

Hun er gravid.

 

Hva gjør jeg ? hva tenker jeg ? , jeg tenker jo selvfølgelig at dette er litt for tidlig for oss som par, men samtidig tenker jeg at jeg er jo faktisk klar for dette.Jeg ska bli pappa !

Dette skjer nå, det er en 13 uker gammel baby inne i magen hennes nå.

 

Jeg er en livredd/glad nykommende pappa, har du noen tips eller råd til meg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle føler det du gjør nå, det at du ikke har helt panikk taler for at du faktisk er klar for det.

Dette går fint.

Spar penger. Skaff utstyr som trengs. Kos dere sammen, gled dere sammen. Viktig å prøve å spare opp så mye penger som mulig, blir mye uforutsette utgifter i begynnelsen men det går fint er ikke noe LIVSVIKTIG men "nice to have" ting som koster litt bare :)

 

Kan være lurt av barnemoren å kjøre opp før hun føder om mulig, VELDIG kjekt å ha lappen som forelder slik at man kan komme seg litt rundt enkelt!

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Det har hent siden liv ble skapt/utviklet på jorden og det går som regel bra.

 

Nå er jeg ikke pappa men onkel til 5 som jeg har hjulpet til med i varierende grad.

 

Det kan være slitsomt i begynnelsen men det er en tilpasningsperiode som avhenger mer på deg en babyen.

 

Det som er typisk for en førstegangs mor er alt er farlig det være seg mat eller andre ting, så blir reglene lettet på etter vært som nr 2 og 3 kommer, bare hold kjeft og føy deg etter moren det er ikke mulig å snakke fornuft til en en mor med den førstefødte hun vet bedre en alle verdens eksperter.(I følge min søster så skulle verken jeg eller mine søsken vært i live etter det hun sa etter nr.1 kom til verden.)

 

Jeg merker at når jeg har vært på hytta med barna blir jeg sliten de 3-5 første dagene men etter det går det bra.

 

Man trenger ikke barnevogn til 20000 selv om mor mener det, man får en like bra på finn til noen tusen lapper.(Jeg fikk sjokk første gangen jeg hørte prisen på en barnevogn, man får en bra bruktbil til den prisen.)

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Jeg tenker at jeg spiller djevelens advokat litt her.

 

For det første, så er det fortsatt mulig å velge abort av fosteret inntil uke 22 - det vil si over to måneder fra nå. Det er i de fleste situasjoner fullstendig trygt å velge abort. Så vidt jeg vet vesentlig tryggere enn å gjennomføre fødselen, som også er veldig trygt.

 

Det er helt greit å velge å utsatte det å få barn frem til man har blitt mer etablert. Mange velger å gjøre, fordi det å få barn i tidlig alder gjør at det er andre deler av livet man ikke få gjennomført i like stor grad. Dere har god tid. Så i den sammenhengen, et par ting dere burde vurdere er da...

  • Hvordan er deres økonomiske situasjon? Er dere økonomisk uavhengige, eller vil dere være avhengig av økonomisk støtte fra foreldre og/eller staten? I så fall, hvor lenge kommer dere til å være fullstendig avhengige av støtte fra foreldre eller staten?
  • Hva vil dere gå glipp av nå? For eksempel vil det sette eventuelle studier godt tilbake, og vil det kanskje passe bedre å få barn på et senere tidspunkt?
Lykke til!
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og det må man jo igjen måle opp mot de emosjonelle reaksjonene som kan komme etter en abort.

Nja. Man må vel i så fall måle det opp mot de emosjonelle reaksjonene som kan komme etter en fødsel. Begge deler kan være ganske så alvorlige (men er det sannsynligvis ikke, så ta det med ro, TS).

Lenke til kommentar

det er en helt hverdagslig ting vil jeg si. Er sånne tråder her inne støtt og stadig....

Ingenting spesiellt med å få unger... Utrolig mange som får det.

 

Folk reagerer ulikt. Noen mener hele universet skal snurre rundt ungen og at det er en sensasjon når ungen driter, tisser, ler for første gang, sier det første ordet, bla bla bla.

Masse foreldre som tror at sin egen unge er særlig smart fordi den "allerede nå" har lært å gå, lært å gjøre ditt og datt...

 

 

Andre innser at det er en liten unge som gjør sine hverdagslige ting uten at det er noen verdens spesielt med det.

Folk reagerer ulikt. Lite vits å stoppe å se venner og den slags fordi man har blitt pappa hvertfall.

Jeg synes synd på de som mister kontakten med omverdenen bare fordi de har fått kid, de er det mange av.

'TS, du får bare fortsette å ha det gøy, jobbe , gjøre det du føler for. Ikke la livet "stoppe opp"

Lenke til kommentar

Først og fremst gratulerer.

 

Håper dama de har det bra, og ikke sliter med kvalme og slikt. bor dere sammen? Jobb? Studiet?

 

1. Vær forberedt på lite søvn :p

2. Ikke no stress å skifte bleier, men ikke tro du blir vant til lukta. :p

3. Nyt den tiden når babyen bare sovner på brystet ditt, herlig følelse.

4. Siden dere er så unge, så antar jeg at dere ikke har allverdens med råd til ting, så bruk finn.no

5. Og ikke vær så bekymret over minste ting. Dette vil bare slite dere ut.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Stå på, jobb med deg selv og les deg opp på litt god teori rundt familiestifting og nyt tida med familie. Du sier du at du føler deg klar for det. Det er helt rett innstilling. Brett opp nevene og ta fatt på arbeidet, så kan du glede deg mer og mer over resultatet for hver dag som går. Det blir nok og gjøre, men godt å se at du tar ansvar. Og ikke hør på alt barnehatet som man kan finne f.eks. i denne tråden. Folk som hater barn er i regelen nokså lavt på sin personlige utviklingskurve.

 

Og det må man jo igjen måle opp mot de emosjonelle reaksjonene som kan komme etter en abort.

 

Og den forholdsvis store risikoen for å få nedsatt fertilitet, evt. sterilitet. Jeg synes det er et elendig råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...