Gå til innhold

Valg av fronthøyttalere?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ett par med høyttalere. Receiveren som skal drive de er en noe aldrende Yamaha RX-V767. Rommet som de skal stå i er ett kombinert stue/kjøkken, så det blir i ene delen av rommet på langveggen mot den andre langveggen, så praktisk areal for de er ikke særlig mer enn 10-12 kvadrat, men rommet totalt sett er 20 kvadrat. (Bilde av romløsning)

Etter å ha sjekket ut Finn.no, så finner jeg dårlig med brukte høyttalere av en kvalitet både jeg og receiveren kan leve med, innenfor henteavstand (bor i Østfold og MÅ høre på brukte høyttalere før jeg kjøper) for under 4000 spenn. Så etter endel googling, så har jeg kommet frem til tre alternativer, og det er følgende(linkene er til test av hel pakke, men jeg skal bare ha frontene, ettersom jeg allerede har satelittene som skal brukes som bakhøyttalere):

Dynavoice Challenger M-65 EX V.4
Pris: 3690(Test av Lyd & Bilde)

Dynavoice Challenger M-85 EX
Pris: 3995

Klipsch Reference RF-52 II
Pris: 3495(Test av Lyd & Bilde)

I utgangspunktet så trodde jeg ikke det skulle være mulig å være i tvil på dette, ettersom Klipsch burde være det beste valget. Men, det er ikke bare til hjemmekino de skal brukes, men også til musikk, og ettersom jeg hører på endel musikk med kraftig bass, så tiltaler Dynavoice meg også en god del... Kommer forøvrig til å kjøre 5.0 en stund, før jeg får penger nok til å kjøpe meg en god nok bass.

Noen som kan hjelpe meg? Er det evt. noe jeg har oversett?

Endret av Spenstig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde først Challenger M-65 i komplett challenger surround sammen med en Denon forsterker, men skiftet etterhvert over til Stero med Harmon kardon 980(denne er en skikkelig kraftplug som passer høytalerene perfekt), også senere igjen til Dynavoice Definition DF-6 som jeg heller vil anbefale deg, selv om begge gir deg utrolig mye lyd for pengene, men jeg liker hele lydbildet bedre på Definition en M-65, både til musikk og film.

 

Jeg har også et sett av de små høytalerene i Definition serien å mangler bare center for å kunne bruke det i surround, men har ikke plass eller mulighet for det på nåværende tidspunkt, men det er faktisk veldig bra lyd i de små høytalerene også, men det kreves nesten en sub da.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Hadde først Challenger M-65 i komplett challenger surround sammen med en Denon forsterker, men skiftet etterhvert over til Stero med Harmon kardon 980(denne er en skikkelig kraftplug som passer høytalerene perfekt), også senere igjen til Dynavoice Definition DF-6 som jeg heller vil anbefale deg, selv om begge gir deg utrolig mye lyd for pengene, men jeg liker hele lydbildet bedre på Definition en M-65, både til musikk og film.

Ja, det er jo selvsagt ett element. DF-6 kan hentes, men med bensin- og bomutgifter, så blir det alikevel en tusing dyrere enn Klipsch, og det kan jeg ikke forsvare for min økonomi for øyeblikket. Er dog ikke blitt noe mer sikker på hva jeg skal velge, men godt å høre at du er fornøyd med M-65.

 

Har jeg hatt råd til disse nå har jeg satt meg i bilen og kjørt til Tromsø og hentet de.

(300 mil tur retur, muligens tatt hurtigruten og kunne drukket øl hele veien.)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53851455&searchclickthrough=true&searchQuery=kirksaeter

 

Det er en mulighet at noen forum brukere som bor nært deg som har de og du kan få høre de.

Greia med å lytte på er at jeg ikke kjøper brukte høyttalere verken usett eller uhørt :) Dessuten så ville en slik tur medført at jeg like gjerne kunne ha kjøpt meg disse og fortsatt spart masse penger...

Lenke til kommentar

Forsterkeren liker nok best Klipsch Reference RF-52 II, mens du foretrekker Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 :)

 

Er så mye enklere å velge når man kan sammenligne selv, men pass på å teste med like betingelser. Å dra i noen andres stue for å teste gir ikke et sammenlignbart lydbilde som kan direkte overføres til ditt miljø. Både ulik forsterker (mest sannsynlig) med mindre du tar den med deg, og signaturen i rommet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Til 3500 synes jeg ikke det er noen match her, for RF-52. Ikke lenge siden jeg har hørt dem og selv om jeg synes de kludrer det noe til i mellomtonen spesielt, så kommer neppe Dynavoice i nærheten engang.

Klipchene drives helt greit av forsterkeren din også. Valget her er enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsterkeren liker nok best Klipsch Reference RF-52 II, mens du foretrekker Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 :)

 

Nei, jeg liker tanken på Klipsch best. Problemet er bare mangel på sub, men får vel heller satse på at jeg kan finne en billig brukt sub inntil videre, evt. om jeg kan klare å få tak i en forsterker til den gamle saken jeg har (sub til Logitech z-5500).

 

Til 3500 synes jeg ikke det er noen match her, for RF-52. Ikke lenge siden jeg har hørt dem og selv om jeg synes de kludrer det noe til i mellomtonen spesielt, så kommer neppe Dynavoice i nærheten engang.

Klipchene drives helt greit av forsterkeren din også. Valget her er enkelt.

Det er nok liten tvil om at rent lydmessig, så vil Klipsch være det beste valget, både for receiver og lydkvalitet, men det er nok heller ingen tvil om at Dynavoice leverer en noe kraftigere sub.

Lenke til kommentar

Når det kommer til film så er en ofte en sub supert, men til musikk er det jo ofte mye penere lyd i en noen litt kraftige høytalere en noen mindre kraftig med sub på siden, bass blir det jo, men jaggu ikke alltid så pent.

 

En skikkelig sub koster jo litt allikevel, så at klipsch er desidert det beste valget tviler jeg litt på.

 

EDIT:å si at dynavoice ikke kommer i nærheten stiller jeg meg også svært skeptisk til, i alle fall om man tar opp mot definition serien, man får mye lyd for pengene, sikkert ikke fantastisk på noen områder, men svært mye for pengene.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Jeg vil si behovet for sub er rimelig begrenset. Klipsch går ned til 36 Hz på -3 dB, noe som dekker bra for både film og musikk. Folk tror gjerne film går så sabla langt ned i frekvens, mens mesteparten av energien ligger rundt 70 Hz som høyttalerene greit klarer å gjengi. Sub mener jeg blir mer en smakssak enn noe man absolutt trenger. Jeg ville ikke blandet inn z-5500 i dette med mindre du kan tilpasse den godt i lydbildet hvis du vil ha rett lyd. Den går alt for høyt i frekvens og vil gjørme til lyden fordi du får dobbelt opp i store deler av bunnen. Den er designet for å overkompensere for små satellitter. Hvis du temmer den kan den vel blende inn på en ok måte, men da må du nok til med måleutstyr og tilpasse etterpå.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...