Gå til innhold

Verdens første macro objektiv med 2:1 forstørrelse og fokus til infinity

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen.

Jeg kom over en sak på Reddit her forleden. Og for oss som er glad i macro fotografering, så var det en interessant sak.

Jeg overlater de som er interessert til å lese selv, men i korte trekk så var det et objektiv som visstnok skal oppføre seg noenlunde likt som Canons MP-E 65mm 1-5x objektiv

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som Canon MP-E 65mm? Nei. Det objektivet kan kun brukes til makro.

Dette er derimot mer som et "vanlig" makroobjektiv - kan brukes til vanlig fotografi, men kan også fokusere enda tettere på og få enda mer forstørrelse. Dette vil kunne fokusere helt til 2:1, og vil dermed ha dobbelt så mye forstørrelse som et 1:1-objektiv, akkurat som mit 1:1 makroobjektiv har dobbelt så mye forstørrelse som (for eksempel) en Zeiss 1:2.

Blir på nærgrensen akkurat som et 1:1-objektiv med 2x teleconverter (eller mellomringer eller forsatslinse) som øker forstørrelsen 2x, bortsett fra at den også kan fokusere til uendelig.

La oss se hvordan det fungerer i test og i praksis - er det dårlig kan man like gjerne skyte i 1:1 og croppe inn, men er det bra kan det være særs interessant for de (evt "oss") som liker småkryp og sånt. Ser spennende ut! :)

Edit: Men hvorfor står det "magnification range from 0.1x to 2x", når det også står "With infinity focus"?

Gjetter på at du kan sette den i "infinity mode" eller "macro mode".

Edit II: den er fullframe i makro-modus, men dekker kun APS-C i "normal-modus" - gir altså kraftig vignettering på fullframe til vanlig bruk.

Endret av Trondster
Skrevet (endret)

Synd den ikke gir 1:2 på fullformat. Det er der man trenger det for å matche utsnittet fra en 1:1 objektiv på mFT.

Beklager, nå forvekslet jeg to ting her. :blush:

Endret av Simen1
Skrevet

Synd den ikke gir 1:2 på fullformat. Det er der man trenger det for å matche utsnittet fra en 1:1 objektiv på mFT.

Den gir 2:1 på fullframe, jo - det er på uendelig fokus den ikke dekker sensoren ordentlig.

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...