Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

 

Nå ryker dem en etter en her heldigvis. Begynner vel å bli vanskelig å finne de riktige karismatiske lederne etterhvert nå, og det vil nok gjøre underverker for rekrutteringen (det vil si mangelen av den).

 

http://www.dagbladet.no/2015/03/16/nyheter/krig_og_konflikter/terrorisme/utenriks/is/38238217/

Ironisk ment, håper jeg...

 

 

Hvorfor skulle dette være ironi? Tror du ikke karismatiske ledere har noenting å si i forhold til rekruttering? Det er jo pekt på som en av hovedgrunnene til at for eksempel Osama Bin Laden tilslutt fikk den tilhengerskaren han fikk og at al-Qaida vokste seg stor og stygg. Det er jo akkurat det samme som skjer i vesten og med ledere her. Når ett parti mister sin karismatiske leder og det overtas av en annen grå mus (men som gjerne kan være like flink og veltalende), så går nesten uten unntak oppslutningen ned. Folk er enkle sånn, både her og i midtøsten.

 

Det jeg tenker du mente var at det ikke blir mindre motstand av jo flere man dreper, men så lenge drapene ikke skjer av "den onde vesten", så tror jeg faktisk at det fungerer å drepe lederne jo, en etter en til det blir vanskelig å finne gode erstattere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Hvorfor skal man ikke lese begge med samme sinnet? .. blir helt feil for meg å ha en mening på forhånd, men hver sin smak

 

Kildekritikk. Du kan bare ikke ta alle informasjonskilder like seriøst, men tydelig at Budda har de svarene du trenger, alt annet er bare svada og ikke noe annet kan stoles på. Hadde du hatt litt perpektiv hadde du sett at du har surra deg inn i ett religiøst tankespinn som ikke matcher realitetene her i verden.

 

Men hva gjør vel det så lenge happy-budda sitter å smiler til deg ifra bokylla.

 

 

Vet du, jeg skjønner ikke bæret av at du velger å starte dagen med utvalgte ufinheter og annet søl, og alt er fra din egen skapelse, altså din hjerne, dine følelser og tanker, og den fragmenterte forståelse du har opparbeidet deg i løpet av noen få år .., Hvis du var så sikker i din sak, ville du da hatt like stort behov for å tråkke på folk, eller hadde du lent deg tilbake og oppført deg som om du virkelig hadde skjønt noe helt uvanlig?

Lenke til kommentar

 

 

Nå ryker dem en etter en her heldigvis. Begynner vel å bli vanskelig å finne de riktige karismatiske lederne etterhvert nå, og det vil nok gjøre underverker for rekrutteringen (det vil si mangelen av den).

 

http://www.dagbladet.no/2015/03/16/nyheter/krig_og_konflikter/terrorisme/utenriks/is/38238217/

Ironisk ment, håper jeg...

 

 

Hvorfor skulle dette være ironi? Tror du ikke karismatiske ledere har noenting å si i forhold til rekruttering? Det er jo pekt på som en av hovedgrunnene til at for eksempel Osama Bin Laden tilslutt fikk den tilhengerskaren han fikk og at al-Qaida vokste seg stor og stygg. Det er jo akkurat det samme som skjer i vesten og med ledere her. Når ett parti mister sin karismatiske leder og det overtas av en annen grå mus (men som gjerne kan være like flink og veltalende), så går nesten uten unntak oppslutningen ned. Folk er enkle sånn, både her og i midtøsten.

 

Det jeg tenker du mente var at det ikke blir mindre motstand av jo flere man dreper, men så lenge drapene ikke skjer av "den onde vesten", så tror jeg faktisk at det fungerer å drepe lederne jo, en etter en til det blir vanskelig å finne gode erstattere.

 

Det jeg mente var at du virket urealistisk optimistisk. At ledere blir drept er jo ingen ny ting. Det har jo nærmest blitt en vits hver gang Al-Qaida's "nummer to" leder blir drept.

 

Dette går også mot dine nylige henvisninger til Atlantic's artikkel, som ikke legger så stor vekt på karisma som grunn til ISIS sin rekrutteringssuksess. Om jeg er enig med deg i noe, og si ifra om jeg har misforstått, så er det at Islamister sin religiøse overbevisning blir undervurdert når det kommer til deres motivasjon.

 

Kan hende at at karismatiske ledere som går dukken kan ha effekt på rekruttering, jeg legger dog tvil ved at det vil gjøre "underverker" som du sier.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå ryker dem en etter en her heldigvis. Begynner vel å bli vanskelig å finne de riktige karismatiske lederne etterhvert nå, og det vil nok gjøre underverker for rekrutteringen (det vil si mangelen av den).

 

http://www.dagbladet.no/2015/03/16/nyheter/krig_og_konflikter/terrorisme/utenriks/is/38238217/

Ironisk ment, håper jeg...

 

 

Hvorfor skulle dette være ironi? Tror du ikke karismatiske ledere har noenting å si i forhold til rekruttering? Det er jo pekt på som en av hovedgrunnene til at for eksempel Osama Bin Laden tilslutt fikk den tilhengerskaren han fikk og at al-Qaida vokste seg stor og stygg. Det er jo akkurat det samme som skjer i vesten og med ledere her. Når ett parti mister sin karismatiske leder og det overtas av en annen grå mus (men som gjerne kan være like flink og veltalende), så går nesten uten unntak oppslutningen ned. Folk er enkle sånn, både her og i midtøsten.

 

Det jeg tenker du mente var at det ikke blir mindre motstand av jo flere man dreper, men så lenge drapene ikke skjer av "den onde vesten", så tror jeg faktisk at det fungerer å drepe lederne jo, en etter en til det blir vanskelig å finne gode erstattere.

 

Det jeg mente var at du virket urealistisk optimistisk. At ledere blir drept er jo ingen ny ting. Det har jo nærmest blitt en vits hver gang Al-Qaida's "nummer to" leder blir drept.

 

Dette går også mot dine nylige henvisninger til Atlantic's artikkel, som ikke legger så stor vekt på karisma som grunn til ISIS sin rekrutteringssuksess. Om jeg er enig med deg i noe, og si ifra om jeg har misforstått, så er det at Islamister sin religiøse overbevisning blir undervurdert når det kommer til deres motivasjon.

 

Kan hende at at karismatiske ledere som går dukken kan ha effekt på rekruttering, jeg legger dog tvil ved at det vil gjøre "underverker" som du sier.

 

 

Da skjønte jeg mer av hva du mente ja. Nei, kampen er på ingen måte vunnet av å fjerne en leder til, men ser på det som ett av mange viktige elementer i kampen mot dem, nemlig å ha fokus på å fjerne alle med noe slags lederverv i galskapen og ikke bare bombe/drepe random IS krigere siden da tror jeg vi kan holde på til verden går tom for bomber :p

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal man ikke lese begge med samme sinnet? .. blir helt feil for meg å ha en mening på forhånd, men hver sin smak

 

Kildekritikk. Du kan bare ikke ta alle informasjonskilder like seriøst, men tydelig at Budda har de svarene du trenger, alt annet er bare svada og ikke noe annet kan stoles på. Hadde du hatt litt perpektiv hadde du sett at du har surra deg inn i ett religiøst tankespinn som ikke matcher realitetene her i verden.

 

Men hva gjør vel det så lenge happy-budda sitter å smiler til deg ifra bokylla.

 

 

Vet du, jeg skjønner ikke bæret av at du velger å starte dagen med utvalgte ufinheter og annet søl, og alt er fra din egen skapelse, altså din hjerne, dine følelser og tanker, og den fragmenterte forståelse du har opparbeidet deg i løpet av noen få år .., Hvis du var så sikker i din sak, ville du da hatt like stort behov for å tråkke på folk, eller hadde du lent deg tilbake og oppført deg som om du virkelig hadde skjønt noe helt uvanlig?

 

 

Tro meg, om jeg kunne velge så hadde jeg aldri startet dagen med en dialog med en overbevist religiøs.. selvpining kan man kalle det. Men du du må ikke ett øyeblikk forvente at du kommer unna med å slenge rundt deg med random svada helt uten å noengang komme med noe konkret om hvordan/hva man skal gjøre med dette alvorlige problemet. Det virker dessverre som at du ikke tar det hele så alvorlig i den spirituelle boblen du lever i. Vi andre har ikke det privilegium.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Hvorfor skal man ikke lese begge med samme sinnet? .. blir helt feil for meg å ha en mening på forhånd, men hver sin smak

 

Kildekritikk. Du kan bare ikke ta alle informasjonskilder like seriøst, men tydelig at Budda har de svarene du trenger, alt annet er bare svada og ikke noe annet kan stoles på. Hadde du hatt litt perpektiv hadde du sett at du har surra deg inn i ett religiøst tankespinn som ikke matcher realitetene her i verden.

 

Men hva gjør vel det så lenge happy-budda sitter å smiler til deg ifra bokylla.

 

 

Vet du, jeg skjønner ikke bæret av at du velger å starte dagen med utvalgte ufinheter og annet søl, og alt er fra din egen skapelse, altså din hjerne, dine følelser og tanker, og den fragmenterte forståelse du har opparbeidet deg i løpet av noen få år .., Hvis du var så sikker i din sak, ville du da hatt like stort behov for å tråkke på folk, eller hadde du lent deg tilbake og oppført deg som om du virkelig hadde skjønt noe helt uvanlig?

 

 

Tro meg, om jeg kunne velge så hadde jeg aldri startet dagen med en dialog med en overbevist religiøs.. selvpining kan man kalle det. Men du du må ikke ett øyeblikk forvente at du kommer unna med å slenge rundt deg med random svada helt uten å noengang komme med noe konkret om hvordan/hva man skal gjøre med dette alvorlige problemet. Det virker dessverre som at du ikke tar det hele så alvorlig i den spirituelle boblen du lever i. Vi andre har ikke det privilegium.

 

 

Impliserer du at du er styrt av noe eller noen, fordi da kan det hende du tar altfor mye møllers tran, og det er direkte usunt. Og at du er på jakt etter nettopp meg, finner jeg nesten litt søtt .. At du finner dette som ett veldig alvorlig problem, er ditt eget skaperverk, og kos deg så mye du vil! Og til slutt babler du om "vi", så da appellerer du til din egen klubb, eller kanskje sekt .. hvem vet, og hvem gidder bry seg ..

 

Det jeg forsøkte var ganske enkelt å appellere til det jeg har lært er vanlig høflighet, og da bruker man ikke starte med å oppføre seg som en tufs

 

Kanskje du kan roe deg litt ned ved å lytte litt, og denne har jeg forlystet meg med i påvente av dine opplyste meninger om mangt ..

 

https://www.youtube.com/watch?v=n984nd55BqQ

Lenke til kommentar

Da skjønte jeg mer av hva du mente ja. Nei, kampen er på ingen måte vunnet av å fjerne en leder til, men ser på det som ett av mange viktige elementer i kampen mot dem, nemlig å ha fokus på å fjerne alle med noe slags lederverv i galskapen og ikke bare bombe/drepe random IS krigere siden da tror jeg vi kan holde på til verden går tom for bomber :p

Andre grunner til å være optimistisk er at Tikrit i praksis er frigjort, IS taper stadig mer land i distriktet rundt Kobani (nord i Syria) og har tapt mye land nørdøst - i Al-Hasakah. Regimet har fortsatt rimelig kontroll i Deir ez-Zor, og holder på å ekspandere fra vest for å linke disse områdene. IS sliter på alle fronter.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Impliserer du at du er styrt av noe eller noen, fordi da kan det hende du tar altfor mye møllers tran, og det er direkte usunt. Og at du er på jakt etter nettopp meg, finner jeg nesten litt søtt .. At du finner dette som ett veldig alvorlig problem, er ditt eget skaperverk, og kos deg så mye du vil! Og til slutt babler du om "vi", så da appellerer du til din egen klubb, eller kanskje sekt .. hvem vet, og hvem gidder bry seg ..

 

Det jeg forsøkte var ganske enkelt å appellere til det jeg har lært er vanlig høflighet, og da bruker man ikke starte med å oppføre seg som en tufs

 

Kanskje du kan roe deg litt ned ved å lytte litt, og denne har jeg forlystet meg med i påvente av dine opplyste meninger om mangt ..

 

 

Du misforstod, denne tråden omhandler Islam og jeg snakker om problemene med IS, ikke dine personlige buddistiske krumspring :)

 

Når jeg sier vi så mener jeg alle normale mennesker som ikke ønsker å se at religiøse diktaturer undertrykker hele folkeslag og innfører sharialover. DET er faktisk noe som er verdt å kjempe imot, syntes du ikke?

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Interresant poeng du kommer med på slutten her. Jeg har også inntrykk av at multikulturell ofte blir synonymisert med fremmedkulturell. Og multikulturalitet er bra, det er de fleste enig i. Men når man får inn kulturer som er så fundamentalt forskjellig i forhold til vår egen med tanke på verdier o.l. så må det være lov å gå imot en sådan kultur. Ikke ved forbud, men ved kritikk.

 

Edit: skrivefeil.

 

Hvorfor er det slik at det er opplest og vedtatt at multikulturellalitet er bra? Om historien og nåtiden har vist oss noe er det vel det at forskjellige kulturer innenfor samme område kan skape veldig mye bråk.

 

Det er klart, det å lære om andres kulturer osv. er vel og bra, så lenge det fungerer. I fred og oppgangstider vil dette fungere bra, men om det fungerer like bra når ting går dårlig, er det lite som tyder på.

 

Forøvrig enig i resten når det er snakk om begrepet multikultur i Tower Hamlets osv. Det er vel stort sett én kultur som råder der, og det islam og islamisme.

 

Veien Storbritania har gått, er dessverre veien vi går også. Forskjellen er bare det at det har satt seg litt mer med antall mennesker der borte. Nå er UK en langt sterkere stat enn Norge, som til tider våger og sett hardt mot hardt, noe vi ikke gjør her hjemme. Norge vil slite langt mer i tiden som kommer. Det ser vi konturene av allerede, i Oslo.

 

Så kan vi snakk om fin et fint hvor fint multikulturelt samfunn vi etter hvert får.

 

 

Lenke til kommentar

*snip*

Jeg regner med at du vet hva det står om å endre skriften? For jeg ble nysgjerrig. Forøvrig ser de fleste av oss lutheranere Bibelen som et vitnesbyrd om Jesus Kristus - ikke som at alt som står der er fakta. La oss si at du er politietterforsker på en drapssak. Det ville være dumt av deg å ta alt vitnene sa for god fisk helt uten videre, men ved å rekonstruere hendelsene ut ifra en helhet, kan du komme nokså nærme hva som egentlig hendte.

 

Problemet med kritikken din er som religionskritikken generelt her på forumet. Den er sløv og tam, på grunn av kunnskapsløshet for faget. Jeg kan også komme med kritikk av fagområder jeg ikke har greie på, jeg kunne eksempelvis skrive et sint innlegg om rørleggerfaget at det de driver med er håpløst og foreslå noen «lure løsninger». Men jeg håper ikke noen rutinerte rørleggere ville ta min kritikk seriøst på noen som helst måte, ettersom det er et fagfelt jeg ikke har greie på.

 

Du er ikke interessert i sannheten om hva religiøse egentlig tror på. Litt synd. Jeg har for eksempel ingen problemer med å forstå hva ateister tror på og hvorfor. Og det kunne ikke falle meg inn å konstruere min egen form for idiotisk ateisme, for å ha noe lett å argumentere mot. Ikke at jeg tror dere gjør det, her er det åpenbart at det er Dunning-Kruger som spøker i kulissene. Av en eller annen grunn er dette veldig vanlig når det gjelder religion i Norge, av mennesker som ellers priser seg selv som logiske og rasjonelle. Man undres.

 

Å forsøke å forstå synspunktet til den andre, er fullstendig grunnleggende for enhver som ønsker seg en seriøs debatt. Jeg må desverre påpeke at viljen til dette virker å være minimal/fraværende.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

SN 7.2

PTS: S i 161
CDB i 255
Akkoso Sutta: Abuse
translated from the Pali by
Maurice O'Connell Walshe
Alternate translations: Buddharakkhita | Thanissaro
The Pali title of this sutta is based on the PTS (Feer) edition.

... Now Akkosaka[1] of the Bhaaradvaaja Brahmans heard [of this.][2] Angry and displeased, he went to see the Blessed One, overwhelming him with abuse and reproaches. At these words the Blessed One said: "What do you think, brahman? Do you receive visits from friends and colleagues, blood-relations and others?"

"Yes, good Gotama, sometimes such people come."

"What do you think? Do you serve them with solid food, soft food and savories?"

"Yes, good Gotama, sometimes."

"But supposing, brahman, they do not accept what you offer, whose is it?"

"If they do not accept, good Gotama, then it belongs to us."

"So it is here, brahman. The abuse, the scolding, the reviling you hurl at us who do not abuse or scold or revile, we do not accept from you. It all belongs to you, brahman, it all belongs to you! If a man replies to abuse with abuse, to scolding with scolding, to reviling with reviling, brahman, that is like you joining your guests for dinner. But we are not joining you for dinner. It is all yours, brahman, it is all yours!"

"The king and his court believe that Gotama the recluse is an Arahant. And yet the good Gotama can get angry!"[3]

[The Blessed One said in verse:]

How could anger rise in him who's free, Wrathless, all his passions tamed, at peace, Freed by highest insight, by himself, So abiding, perfectly serene? If a man's abused and answers back, Of the two he shows himself the worse. He who does not answer back in kind, Celebrates a double victory. From his action both sides benefit, He himself and his reviler too: Understanding that man's angry mood, He can help him clear it and find peace.[4] He's the healer of them both, because He and the other benefit thereby. People think a man like that's a fool, For they cannot understand the Truth.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

utstyr dem med skikkelig sniper våpen og ammo, så kan de sprenge huet rett av kroppen på slaskene, det gjør vi, og det fungerer helt utmerket

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...