Gå til innhold

Kan sparebanken1 N N nekte overføring/betaling fra egen konto til en annen sin konto?


Anbefalte innlegg

Tror at jeg egentlig ikke skjønner problemet. Hvordan betaler disse personene regningene sine? Hvis de leverer dem i skranken, så kan man også fylle ut en giro med denne "overføringen" til en slektning? Eller hvis man bruker brevgiro så kan man jo sende denne giroen sammen med de andre regningene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er personer som lever uten pc , har ikke smartmobil og må betale til slekta i selve banken

 

Hvis jeg ikke husker for mye feil så skal det også være et tilfelle der betaleren fikk en regning/giro som ble sendt gjennom brevgiro men banken nektet å godta giroen .

nå husket jeg ikke hvordan det løste seg

 

poenget er at ikke alle bankene tilsynelatende bryr seg om kunden sine som de er avhengig av

 

hvis ikke en bank kan gi en tilfredsstillende og lovpålagt service til kundene hvorfor får de da lov til å holde på sånn uten reaksjoner ?

Lenke til kommentar

Mogleg eg ikkje er heilt med, men det overføres jo pengar mellom privatpersonar heile tida, utan noko meir styr. Fyll inn kontonummer og klikk klikk. Same kva bank det er.

 

Edit: I skranke ja. Har dei ikkje blankettar ein kan fylle ut?

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mogleg eg ikkje er heilt med, men det overføres jo pengar mellom privatpersonar heile tida, utan noko meir styr. Fyll inn kontonummer og klikk klikk. Same kva bank det er.

 

Edit: I skranke ja. Har dei ikkje blankettar ein kan fylle ut?

jeg har også trodd at det var slik , helt til alle disse historiene dukket opp

Lenke til kommentar

Har du egentlig nok info her til å kunne stille spørsmålet? Det virker som om du er usikker på hva som skjedde, hva som ikke skjedde og hvordan det løste seg.

Det jeg vet ar at kundene fikk hjelp til slutt , men det var visstnok ikke helt etter reglene.

Personen bak skranken så at han/hun egentlig ikke hadde lov til dette men skulle gjøre et unntak denne gangen

( dette har skjedd minst 2 ganger )

Lenke til kommentar

Er ikke det en hyggelig gest fra banken da? Les "Du må egentlig fylle ut en giro for denne tjenesten kan jeg egentlig ikke utføre, det koster 150 kr - men jeg skal gjøre et unntak denne gangen"

 

Ville vært kjempefornøyd dersom jeg fikk en slik kundebehandling med medfølgende økonomisk besparelse!

 

Selv har min far opprettet nettbank for sin mor, slik at hun skal slippe å måtte betale regninger i banken, med brevgiro, eller over telefon (nei, hun har ikke Internet). Således sparer hun både tid, stress og penger. Kanskje du kunne hjulpet din gamle tante på samme måten?

 

Det eneste jeg har å utsette på bankers "utnyttelse" av eldre kunder er når det har kommet frem at banker har anbefalt eldre å sette pengene sine (ofte en del formue) på sparekontoer med ekstremt lav rente - her snakker vi i sjiktet 0,5%.

Lenke til kommentar

om man kan kalle det for en hyggelig gjest fra banken er nok heller i grenseland så lenge de heller ikke opplyser noe om det

de fleste som kommer innom vet ingen ting om denne nekten

 

 

men nå er spørsmålet hva er det som ligger bak?

Kostnader kan det umulig være for banken vet å ta seg godt betalt uansett

Lenke til kommentar

Hva som ligger bak, juridisk sett, har du fått svar på i så og si alle tråder over - så den saken regner jeg for avsluttet, case closed.

Det har aldri vært noen juridiske svar i noen av innleggene . bare masse tøv om at jeg ( som ikke bruker den banken lenger ) er ufin mot betjeningen

til at kunden burde helet bruke nettbanke selv om han ikke har det

 

hvilket grunnlag SP-NN baser nekten på er det ingen som har antydet enda

( påstander om at kunden er ufin , uten et bedre grunnlag om å vite det må man kalle for et hel ugyldig argument her )

Lenke til kommentar

Mr d skriver :

Nå har ikke jeg ekspert på banktjenester, men har forstått det slik at overføring er mellom egne konti, mens "overføring til andres konto" er definert som betaling/giro.

 

 

og :

Hvis de ikke har lov å gjøre det, så kan de ikke hjelpe med å gjøre det (som de ikke har lov til)... Banken kunne vel løst det ved å gi kunden en giro som kunden fyller ut?

 

 


fotonisse skriver :

 

Ikke for å kverulere, men i ditt første innlegg så skriver du overføre til andre kontoer, ikke til andre personer.



Der tror jeg hele sakens kjerne er, for mellom egne kontoer så er det ingen problemer med å få det utført. Men det å "overføre" penger til en annen person er en betaling og må gjøres/belastes på en annen måte, derfor har de ikke lov til å utføre det.

og

 

Jeg har lest det, og hele tråden.



Men fremdeles så er det samme som gjelder.

De kan overføre penger mellom egne kontoer i samme bank, har de kontoer i en annen bank, så blir det det samme som å betale til en "fremmed person" for denne banken sin del.





( de skulle låne / tilbakebetale penger til slakta )



Så nå lurer jeg på hvilket grunnlag og hjemmel i loven kan de nekte alle kundene sine å overføre penger fra sine egne kontoer til kontoer i andre banker ?





Det gjøres enkelt for at overføring mellom egne kontoer, kun gjelder innen den samme banken og for de kontoene en disponerer (i den samme banken).



Altså i min husstand så har fruen og jeg disposisjonsrett/bruksrett til hverandres kontoer (i den samme banken), og kan fritt overføre penger til hverandre. Men om jeg skulle overført penger til min søster (som også har konto i den samme banken), så blir det ikke en overførsel, det er en betaling.





Skal en da betale/overføre penger til andre personer (eller til egen konto i en annen bank), så er det å gjøre som du fikk forslag om høyere opp i tråden, fylle ut en blanko-giro med riktig navn og kontonummer. Men da blir det et betalingsgebyr på det.

 

Her bære innleggene preg av en liten misforståelse . det har aldri været snakk om noen av mine kontoer

 

Hvis det er så enkelt at kunde bare kunne fulle ut noen papirer hvorfor sier de da det ikke hos banken ?

 

ingen av innleggene gir svar på spørmålene min hvorfor banken har valgt i filosofi der de ikke skal hjelpe kunder som kommer og bar om flytte penger.

hvis kunden sier at jeg ønsker å flytte penger fra min konto og oppgir kontonummer til søsterens sin konto og oppgir hennes kontonummer og banken sier at det kan de ikke med begrunnelse i at de ikke flytter penger mellom forskjellig banker

samtidig som de lar andre kunder betale regninger , når personen bak skranken vet at det er snakk om å betale en annen person

da er det noe som skuterer .

 

her blir jeg fristet til kalle noen for fjernstyrt robot , for så dum går det ikke an å bli

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...