Gå til innhold

Nikons nye 300mm f/4


Anbefalte innlegg

Mange som har ventet på denne:

 

http://nikonrumors.com/2015/01/05/the-new-nikon-300mm-f4e-pf-ed-vr-lens-vs-the-old-nikkor-300mm-f4d-if-ed-version.aspx/

 

Jeg har dagens utgave, og er kjempefornøyd med det. Sylskarpt objektiv som også funker strålende med 1,4 converter.

 

Store forskjellen her er VR. Merk også at vekta er nesten halvert(!!).

 

Forventer at dette er like skarpt som forgjengeren, og da tipper jeg Nikon har skapt en ny bestselger.

 

Pris vil vel ligge på rundte 15k tipper jeg.

Endret av op77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at vekten er slanket ganske mye, faktisk veier det mindre enn mitt Zuiko 40-150mm f2.8. Hvis dette er riktig da.

 

Rart at vektet skal være halvert med VR i tillegg. Noe må det være spart på, regner ikke med at Nikon sparer på kvalitetene. Men burde man lure litt hvis man ser på oljeflekkproblemene til D600 og lysproblemet med nye D750?

Lenke til kommentar

Rart at vektet skal være halvert med VR i tillegg.

 

VR trenger ikke veie mye ekstra så lenge det ikke komplisserer den optisk konstruksjonen, og ser du på både Canon og Nikons superteler så har de redusert vekt på alle oppgraderinger. Riktignok ikke en halvering, men ganske betydlige reduskjon som skyldes nye (dyrere?) og lettere materialer.

 

En annen vektreduksjon som er mulig er å ikke inkludere stativfestet...

Lenke til kommentar

Det stemmer. Phase Fresnel design er Nikons navn på det samme som Canon Difractive Optics.

 

Ut fra tidligere DO-objektiver forholder jeg meg skeptisk til om det får konsekvenser for kontrasten. Canons tidlige DO objektiver var skarpe men sort var mørkegrå på grunn av diffuse lysbrytninger "scattering" i fresnel-rillene. Jeg tror det er kraftig forbedret, men tester vil vise om det har kommet helt på høyde med ordinær optikk.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Phase Fresnel design er Nikons navn på det samme som Canon Difractive Optics.

 

Ut fra tidligere DO-objektiver forholder jeg meg skeptisk til om det får konsekvenser for kontrasten. Canons tidlige DO objektiver var skarpe men sort var mørkegrå på grunn av diffuse lysbrytninger "scattering" i fresnel-rillene. Jeg tror det er kraftig forbedret, men tester vil vise om det har kommet helt på høyde med ordinær optikk.

Testbilder!

 

Jeg kan ikke se noe galt med kontrasten. Virkelig imponerende kontrast, skarphet (det ene i full størrelse) og vekt (755 g). Måtte Sigma/Tamron komme med en like god men rimeligere variant med K-fatning. *drømme*

Lenke til kommentar

Jeg ser at den heter f/4E, som står for Electronic diaphragm, altså elektronisk blender.

Noe som skulle tilsi at blenderen ikke lenger åpnes og lukkes med en mekanisk arm fra kamera (som på alle tidligere objektiv for F-mount).

 

Da dukker spørsmålet om kamerakompatibilitet opp!

Betyr dette at den bare funker på nyeste modeller kamera, eller et par modeller tilbake, eller alle DSLR hittil, eller enda lenger tilbake?

For kamera jo ha dette liggende i sin firmware for å kunne velge å styre blender gjennom de elektroniske kontaktene istedet for 'armen'...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

En bra 'førsteinntrykk-test' som faktisk også tar opp den nye finessen med Electronic-aperture som jeg etterlyser over.

Dette objektivet krever kamera som vet om denne teknologien!

Han prøvde det på en F100 (analogkamera) og der virket ikke blenderen.

 

Hvor grensen går bakover på de digitale kameraene vites ikke, men jeg vil tippe at mer enn et par år gamle DSLR vil nok ikke ha dette i sin firmware. Så f.eks på en Nikon D40 eller D90 er det ikke sikkert den funker. Skal bli artig å høre om det likevel gjør det!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor grensen går bakover på de digitale kameraene vites ikke, men jeg vil tippe at mer enn et par år gamle DSLR vil nok ikke ha dette i sin firmware.

 

Googlet litt, og fant ikke mye info om kompatibilitiet, men Ken Rockwell skriver kameraer fra 2007.

Lenke til kommentar

Det er helt klart! Så dette blir nok aldri noe konsert-objektiv, men mer egnet for dagslys.

Styrken er nok størrelsen og vekten, og at det er SYLSKARPT på åpen blender. Selv på 36 MP kamera.

 

Alle 300/2.8 må nok uansett blendes ned til f/4 for å matche skarpheten på f/4E vidåpen.

 

Den får 'raving reviews' av både Ken Rockwell og Cameralabs på skarphet.

VR'en derimot er begge mindre fornøyd med. Men helt avhengig av VR er man da ikke blitt  ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...