Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EGR rensing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs om tilsetning vil kunne redde en alt tett EGR, men uansett: TriPak (se tripak.se) er noe jeg har brukt siden 2005 på alle mine bensindrevne kjøretøy, med godt resultat på alle bensinmotorer. Den har holdt ting rent, utslippsverdiene og forbruket nede. Erstatter bly og kondensfjerner. Tunap skal og ha en tilsetning som skal være bra, men jeg har aldri prøvd den selv (kun den til diesel, og den funker bra). Tunap sin løsning er mer ment som engangsbehandling, mens TriPak er noe du både kan bruke som engangsbehandling, men som kanskje beste kommer til sin rett med å tilsette litt ved hver tank.

Lenke til kommentar

TriPak (se tripak.se) er noe jeg har brukt siden 2005 på alle mine bensindrevne kjøretøy, med godt resultat på alle bensinmotorer. Den har holdt ting rent, utslippsverdiene og forbruket nede.

Det er rimelig vanskelig å vite om det har hatt noen som helst effekt i det heletatt. Det er ikke mulig å forutse hvordan det hadde sett ut om du ikke hadde brukt noe som helst. Jeg har jobbet med bil siden 90-tallet og trenger ikke mer enn en hånd for å telle hvor mange EGR-ventiler på bensinmotorer som jeg har byttet. EGR-ventilen har lite eller ingenting å si for de målte avgassverdiene, EGR-systemet skal kun redusere forbrenningstemperaturen ved delgass for å holde utslippet av nitrøse gasser nede. Nitrøse gasser er ikke noe som kan måles på vanlig vis, og absolutt ikke stillestående på tomgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden lampa kommer og går som det passer seg, prøvde jeg en bensintilsetning fra Jula. Den har ikke vært der siden. Fikk en stygg ulyd i bilen ved første oppstart. Etter det har motoren gått veldig fint, og ingen varsellampe.

 

Regner med varsellampa kommer nå som jeg skriver dette. Bank i bordet.

 

Takk for hjelp. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden lampa kommer og går som det passer seg, prøvde jeg en bensintilsetning fra Jula. Den har ikke vært der siden. Fikk en stygg ulyd i bilen ved første oppstart. Etter det har motoren gått veldig fint, og ingen varsellampe.

 

Regner med varsellampa kommer nå som jeg skriver dette. Bank i bordet.

 

Takk for hjelp. :)

 

Dette har jeg også erfaring med. Jeg kjører riktignok en Volvo V50 2.0D, men der har EGR-ventilen startet å sote seg til.. Jeg besøkte et verksted, og fikk litt rådgivning, og de ga meg en diesel-tilsetning som dem sverget til. Det var i praksis denne: http://mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/additiver-og-tilsetninger/dieseltilsetning-pa281461no, Bare med en litt annerledes etikkett (sikkert forskjell på bedrift/privat. Jeg fikk beskjed om å fylle den på full tank (60l) og helle i boksen, for så å kjøre på et lavere gir enn normalt i 20-30 minutt.

 

Jeg merket ikke mye forskjell, men mulig feilkodene mine på EGR-ventilen er forsvunnet. Vanskelig å si siden Volvo ikke gir noe signal om EGR i dashbordet... Feilkodene var uansett med betegnelsen "periodisk," så ifølge verkstedet så kunne jeg unngå tilsoting ved å bruke en slik boks en gang i blant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...