Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BØK3651 Strategisk økonomistyring - BI V2015


Anbefalte innlegg

 

 

Noen som får til 5B? Hva kontraktsprisen til Team 2 måtte ha vært?

 

På forhånd, takk :)

lavere enn 599 for å vinne den kontrakten, som er den laveste av konkurrentenes pris. 

 

har du svar på noen andre av oppgavene fra høst 14?

 

Kan jeg spørre hvordan du kommer frem til at laveste pris er 599? :)

 

 

Merk: Dette er ikke fasit, men teori: 600 er prisen for Attache i NOK, ergo er 599 minste pris for å få på plass kontrakten. Kanskje noe i den duren? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk også 99.

 

Summerte alle lagrene ettersom lagertid sier skal si hvor lang tid det tar fra du får varen inn på lager, til du får solgt den. På en annen side kan jeg ikke huske å hørt noe i forelesningene eller pensum om lagertid i CCC iht de tre forskjellige lagertypene som var på eksamen.

 

Noen som mener de har peiling som vil dele svarene sine fra Briefcaseoppgavene? På del 2 kom jeg etter mye om og men frem til at de ikke burde investere noenting i markedsføring, noen andre som også kom frem til dette?

Lenke til kommentar

Fikk også 99.

 

Summerte alle lagrene ettersom lagertid sier skal si hvor lang tid det tar fra du får varen inn på lager, til du får solgt den. På en annen side kan jeg ikke huske å hørt noe i forelesningene eller pensum om lagertid i CCC iht de tre forskjellige lagertypene som var på eksamen.

 

Noen som mener de har peiling som vil dele svarene sine fra Briefcaseoppgavene? På del 2 kom jeg etter mye om og men frem til at de ikke burde investere noenting i markedsføring, noen andre som også kom frem til dette?

Det han sa!

Lenke til kommentar

Jeg fikk 101 dager, men virker som det er 99 som er rett?

Mitt regnestykke ble (42+9) + (29+12+37) -(7+21) = 101

Dere som fikk 99 tok vel ikke med "tid mellom levering av varer og fakturering av kunder" og "tid mellom mottak av varer og mottak av inngående faktura"? 

Den faktiske kredittiden vil jo være lengre om leverandør ikke sender faktura med en gang, og derfor tolker jeg det som at kredittid til leverandør er 21+7=28.

Noen enig/uenig, eller er det noe annet jeg har gjort feil?

Endret av Direct
Lenke til kommentar

Fikk også 99.

 

Summerte alle lagrene ettersom lagertid sier skal si hvor lang tid det tar fra du får varen inn på lager, til du får solgt den. På en annen side kan jeg ikke huske å hørt noe i forelesningene eller pensum om lagertid i CCC iht de tre forskjellige lagertypene som var på eksamen.

 

Noen som mener de har peiling som vil dele svarene sine fra Briefcaseoppgavene? På del 2 kom jeg etter mye om og men frem til at de ikke burde investere noenting i markedsføring, noen andre som også kom frem til dette?

Når jeg skulle begynne på del 2 var klokka 13:50 :( Rakk ikke mer enn å lese oppgaven. Kjipt ettersom den telte 15(?)%

 

Ble litt forvirret av den CCC oppgaven men kom som nevnt til 99. Tolket det som at tiden mellom sending og mottak av faktura allerede var innbakt i kredittiden. Men fryktelig usikker. Ingen Einsteins her med stålkontroll da?

Lenke til kommentar

Tok de 21 dagene som leverandørtid, men tror jeg burde forutsatt at dette var den faktiske kredittiden. Hvis ikke tror jeg man burde plusset på de 7 dagene det tok fra mottak av varer til mottak av faktura, og at kredittiden på 21 løp fra du mottok fakturaen.. Ikke helt sikker..

Lenke til kommentar

Jeg fikk 101 dager, men virker som det er 99 som er rett?

Mitt regnestykke ble (42+9) + (29+12+37) -(7+21) = 101

Dere som fikk 99 tok vel ikke med "tid mellom levering av varer og fakturering av kunder" og "tid mellom mottak av varer og mottak av inngående faktura"? 

Den faktiske kredittiden vil jo være lengre om leverandør ikke sender faktura med en gang, og derfor tolker jeg det som at kredittid til leverandør er 21+7=28.

Noen enig/uenig, eller er det noe annet jeg har gjort feil?

Jeg gjorde akkurat det samme.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Heisann,

 

tar opp noen fag for å forbedre vektet gjennomsnitt. Å dette faget er et av de jeg er mindre fornøyd med.

 

Det er et par år siden jeg tok dette, så casene finner jeg selvfølgelig ikke igjen.

 

Foreleseren min var ikke spesielt aktiv på itslearning, så der ligger det ingen ting.

 

Det jeg trenger er derfor Casene fra kurset, så om noen har de liggende å har mulighet til å dele de med meg, så hadde jeg blitt veldig glad.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

 

 

Eksamen H2013  Oppgave 2 B)

 

 

Salgsinntekter pr. måned = 10 000 000/12 måneder = 833.333 (tusen)

 

Jeg har satt opp KS for begge alternativer (30 dager) og (10 dager). 

 

 

 

                    1/1                        31/1                    28/2                     31/3

 

KS (30)                                                              833.333                  833.333

KS (10)                                    555.555             833.333                  277.778

 

r = 12 % avk.krav / 12 måneder = 1 %.

NNV 30 dager = 1 625 738

NNV 10 dager = 1 636 576

 

Differanse NNV = 10 838

 

Rabatt: 

(10 000 000/365)*20 dager i 2 måneder = 547.945

Perioderente 2 måneder = 0,12/6 = 0,02

Rentegevinst (10 dager) = 0,02*547.945 = 10 959

 

Hva må jeg gjøre for å finne NNV= 1.625.738 og NNV= 1.636.576?

Hvor mye rabatt kan virksomheten maksimalt gi før dette ikke vil lønne seg?

 

For KF=10: På kalkulator: CF0=0. CF1=555.555, CF2=833.333, CF3=277.778. -> I=1

NNV=1.636.576.

 

For KF=30: På kalkulator: CF0=0, CF1=0. CF2=833.333, F02=2. -> I=1.

NNV=1.625.737,8

 

hva blir selve rabatten? hvordan finner dere den ut?

 

Lurer på det samme. Noen som har funnet rabatten?

Lenke til kommentar

 

Noen som har gjort oppgave 1 i Briefcaset? Lurer på hvor tallet 6.092 kommer fra i oppgave a og c. Noen som kan hjelpe? :)

 

Om du leser i situasjonsrapporten for 2015, så står det under Produksjon. Side 33

 

 

Takk! :D

Lenke til kommentar

Ser en del er godt i gang her, det er bra! 

Har tatt noen fine notater som som dekker de ulike emnene. Har tatt med oppgaver med løsninger, og analyse av forskjellige casene. Har også et formelark, som gir en god oversikt over alt av formler.  

Jeg slet med dette faget, men gode notater hjalp meg, og jeg vet verdien av riktige og presise hjelpemidler på eksamen.  

Si fra om noen er interesserte. Send en mail til: [email protected] :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...