Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BØK3651 Strategisk økonomistyring - BI V2015


Anbefalte innlegg

 

 

 

Er det noen som har fått tak i kontinuasjonseksamen høst 2014?

Hører rykter om at foreleseren nede i Oslo ikke vil gi ut denne. Hvis noen har denne hadde jeg satt pris på om personen kunne ha sendt meg PM.

Slenger meg på denne!

 

 

Jeg og. Tror eksamensoppgaven lå ute, men aldri sensorveiledning. Dersom noen snappet opp denne, så er det hyggelig om denne kan deles :)

 

 

Ser ut som det var eksamen 11.12.2014. Snittkarakter D. 22,6% stryk. Beste ståkarakter C :huh: kanskje det var en psyko vanskelig eksamen som de ikke vil lage noe lignende av, og at de derfor ikke vil dele den med oss?

Tror ikke vi skal bry oss om den, er nok derfor den ikke er tilgjengelig.

 

Hørt det samme selv, men det gir fortsatt ikke noe mening for at den skal fjernes. Tenker mer at de har tatt å "redigert" denne eksamenen, for at den skal være mer overkommelig for oss som skal kastes inn til løvene om ca 38 timer. Hvis det er noen som sitter på denne eller har kunnskap om oppgavene som ble gitt, ville det bli satt veldig stor pris på om noen hadde hatt lyst til å dele  :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksamen H2013  Oppgave 2 B)

 

 

Salgsinntekter pr. måned = 10 000 000/12 måneder = 833.333 (tusen)

 

Jeg har satt opp KS for begge alternativer (30 dager) og (10 dager). 

 

 

 

                    1/1                        31/1                    28/2                     31/3

 

KS (30)                                                              833.333                  833.333

KS (10)                                    555.555             833.333                  277.778

 

r = 12 % avk.krav / 12 måneder = 1 %.

NNV 30 dager = 1 625 738

NNV 10 dager = 1 636 576

 

Differanse NNV = 10 838

 

Rabatt: 

(10 000 000/365)*20 dager i 2 måneder = 547.945

Perioderente 2 måneder = 0,12/6 = 0,02

Rentegevinst (10 dager) = 0,02*547.945 = 10 959

 

Hva må jeg gjøre for å finne NNV= 1.625.738 og NNV= 1.636.576?

Hvor mye rabatt kan virksomheten maksimalt gi før dette ikke vil lønne seg?

 

Er dette en offisiell løsning fra en foreleser/kursansvarlig, eller noe du har laget selv? :)

Lenke til kommentar

Ser at høsten 13 er tilsvarende. Strykprosent på 31,3(!) og snitt på D. 

Konte-eksamen høsten 13 vil ha høy strykprosent, da de som ikke besto våren 13 mest sannsynlig  er de som tok den opp igjen, og nivået vil jo være derettter. Normal strykprosent i dette faget er vel rundt 10 % så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar

 

Ser at høsten 13 er tilsvarende. Strykprosent på 31,3(!) og snitt på D. 

Konte-eksamen høsten 13 vil ha høy strykprosent, da de som ikke besto våren 13 mest sannsynlig  er de som tok den opp igjen, og nivået vil jo være derettter. Normal strykprosent i dette faget er vel rundt 10 % så vidt jeg vet. 

 

Enig!

Dette faget er jo et "lettere" fag i forhold til andre BØK-fag, hvis man tar statistikken som utgangspunkt.  

Mye av grunnen til dette tror jeg er fordi det ikke alltid er to strek under svaret, og det vil være lettere å samle "noen" poeng på hver oppgave. 

Endret av Direct
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

hei, er det noen som har gjort denne oppgaven og vet hvordan man regner det ut? ; 

 

d) I tabellen under er det benyttet 55 dager kundekredittid. Hvis volumveksten var 7% i stedet for 5% i dette utfallet, hva er da kontantstrømmen for 2011? Vis alle utregninger. 

 

det er eksamen vår 2013 :) 

 

Dette er det som må endres mht at volumveksten blir 7% i stedet for 5%:

 

Du må beregne nytt volum for å regne ut ny inntekt og varekostnad.

Nytt volum: volum i 2010 * 7% vekst. Da får du et volum på 409 927.

Ny inntekt: nytt volum * pris (1020)

Ny kostnad: nytt volum * pris (570)

 

Neste sted som må justeres er endring arbeidskapitalen, den er litt mer komplisert.

Du finner IB 2011 i caset (UB 2010)

 

Kundefordringer

IB: 75500' UB: (ny inntekt/365)*55

 

Lager

IB: 32000' UB: (ny volum*1,07) / (VL oml.h.)) * varepris (570)

 

Lev.gjeld

IB: 18989' UB: (ny varekostnad + (IB-UB))/365 * lev.kredittid

 

Heeiii... lurte på om hvordan vi fant IB kundefordring, og IB lager osv på denne oppgaven

 

 

Står i casedokumentet. Bruk 2010-tallene.

 

rart.. Jeg finner det ikke. er det vedlegg eller noe sånt?.. Fatter ikke hvor de talla kommer fra

 

 

På side 4 i Paper 4 står tallene i balansen. Der står kundefordringer, varelager, leverandørgjeld.

 

Hva med VL oml?   8.23 ? er det noen beregninger vi må ta før vi finner den? fant det ikke på casepapiet

 

 

Du finner 8.23 ved å ta finne varelagerets omløpshastighet. Formelen er varekjøp/gjennomsnittlig varelager. 

 

214 067 000 / ((32 000 000 + 20 000 000)/ 2) = 8.23

Lenke til kommentar

 

Formelen for antall frihetsgrader er det:

 

Antall obeservasjoner - Antall uavhengige variabler + 1?? 

 

Eller er det -1 på slutte, jeg har sett eksamensoppgaver med både +1 og -1 på slutten, en av dem må ha feil i fasiten

df = n -m - 1

 

Er du helt sikker? Mener at foreleser brukte +1 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei! Sliter en del med caset Autovisjon. Er det noen som har en løsning (med ord) hvordan caset løses? Evt et løsningsforslag? :) Hva er egentlig de 12 trinnene?

 

Takk for hjelp!! "Sliten student"

 

Du må beregne NNV fra de 12 forskjellige alternativene. 

 

Det er lagt ut en mal til kontantstrømmen, der du kan fylle inn de forskjellige elementene, kundekredittdager, rabatter og slik. Bruk denne for å finne de ulike NNV. 

 

Scenario: 

1: Kredittdager 65. Ingen rabatt. Ingen investering. 5% vekst.

2: Kred.dg. 65. Ingen rabatt. Ingen investering. 10% vekst

3: Kred.dg. 65. Ingen rabatt. Ingen investering. 20% vekst

 

4: 55 kred.dg., ingen rabatt, investering på 5''. 5% vekst

5: 55 kred.dg., ingen rabatt. Investering på 5''. 10% vekst

6: 55 kred.dg., ingen rabatt. Investering på 5'', 20% vekst

 

7: 27 kred.dg, Ingen rabatt. Ingen investering. 5% vekst

8: 27 kred.dg, Ingen rabatt. Ingen investering. 10% vekst

9: 27 kred.dg, Ingen rabatt. Ingen investering. 20% vekst

 

10: 17 kred.dg. 2% rabatt. Investering på 5''. 5% vekst

11: 17 kred.dg. 2% rabatt. Investering på 5''. 10% vekst

12: 17 kred.dg. 2% rabatt. Investering på 5''. 20% vekst

 

Det er fire grupper med scenarioer (1-3, 4-7 (...)). I hver gruppe er det 33% sannsynlighet for at den veksten inntreffer. Dersom du har investering er det viktig å trekke fra avskrivningene (30% avskrivning). Hvilken "gruppe" har høyest NNV? Det er dette alternativet som vil lønne seg. 

 

Tusen takk for svar!

 

 

Så det er greit å skrive dette her i eksmanesnoppgave vår 13, oppg 2e?   er det nok med det som har blitt skrevet her liksom?.. og hvordan vil man regne ut NNV gruppe i oppg 2 e i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...