Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Scanne en hel bok til eget bruk?


dingenogdubben

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kopiering av utdrag av en bok er lov til eget bruk. Men hva med en hel bok? Jeg liker å ha bøkene som pdf. Jeg forstår at det er ulovlig å dele eller selge den digitale kopien.

 

Det står dette på kopinor sine sider:

 

Normalt vil man med hjemmel i § 12 heller ikke til privat bruk fritt kunne framstille selv én enkelt kopi av en hel bok som er å få i handelen (eller fra forlaget). Reglene tillater heller ikke at man til privat bruk lager eksemplar av dataprogrammer eller lager kopier av kunstverk som kan forveksles med originalen.

 

 

-Dingen

Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det ikke som noen sak så lenge det kun er til egent bruk. Det er din bok, så da skal du vel kunne gjøre hva du vil med den? Utenom å kopiere og dele videre selfølgelig.

 

Vist jeg husker riktig så var det vel en lignende sak på DVD'er for endel år siden. En person ble tatt for å kopiere DVD'er og lagre dem digitalt på maskinen sin. Han ble ikke dømt siden det var til privat formål og filmene ikkje ble delt videre. Kan noen bekrefte/avkrefte om hukommelsen min er riktig?

 

Linken fant jeg på lovdata.no, jeg ser ikke helt hvordan kopinor har tolket regelen her. Kan noen forklare hvordan de har gjort det? Ble litt nysjerrig nå hvordan de fikk en slik tolkning ut av den lovteksten.

 

§ 12 Lovdata.no

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Linken fant jeg på lovdata.no, jeg ser ikke helt hvordan kopinor har tolket regelen her. Kan noen forklare hvordan de har gjort det? Ble litt nysjerrig nå hvordan de fikk en slik tolkning ut av den lovteksten.

 

§ 12 Lovdata.no

 

Det første man må huske på er at Kopinor ikke nøytrale. De ønsker en streng tolkning.

 

I dette tilfellet er, som du har oppdaget, lovteksten rimelig klar. Man kan fremstille "enkelte eksemplar" av et verk til privat bruk. Det står ingenting i loven om at man bare kan kopiere deler av verket. Uklarheten oppstår i forarbeidene, i Ot.prp. nr. 15 (1994-1995).

 

I Ot.prp. nr. 15 (1994-95) s. 38, andre spalte, uttales det at «hvor stor del av et verk og antall eksemplarer som kan fremstilles, vil bero på omstendighetene i det konkrete tilfellet – bl.a. hva slags verk det er tale om, verkets omfang, hvor stor del av verket som gjengis på eksemplaret, arten av det eksemplar som fremstilles og om eksemplaret gjengir verket i samme form som gjengivelse det fremstilles fra, og hva slags bruk det tas sikte på. F.eks. vil det normalt ikke være adgang til for personlig bruk å fremstille selv én kopi eller et tidsskrift som er å få i handelen (eller forlaget)».

 

(via rettsdata.no)

 

Etter min mening må lovens ordlyd trumfe en kommentar i forarbeidene. Særlig når det er snakk om en lov rettet mot "vanlige folk".

 

***

 

Jeg forstår at det er ulovlig å dele eller selge den digitale kopien.

 

Deling innenfor familie- og vennekretsen er "privat bruk". http://www.torvund.net/index.php?page=opph_int_072

Lenke til kommentar

 

Linken fant jeg på lovdata.no, jeg ser ikke helt hvordan kopinor har tolket regelen her. Kan noen forklare hvordan de har gjort det? Ble litt nysjerrig nå hvordan de fikk en slik tolkning ut av den lovteksten.

 

§ 12 Lovdata.no

 

Det første man må huske på er at Kopinor ikke nøytrale. De ønsker en streng tolkning.

 

(...)

Ja selfølgelig, hadde det i hodet når jeg skrev kommentaren. Men lurte egentlig bare på om deres tolkning kunne være den "riktige"

 

Takk svaret! Jeg er ikke TS, men jeg fikk hvertfall svar på det jeg lurte på. Antar at TS også fikk det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...