Gå til innhold

Koble en ekstern harddisk til Samsung tablet


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Jeg har en Samsung Galaxy NotePro 12.2 hvor jeg med letthet kan koble en USB-minnepenn til, og lese og se filmer ifra.

 

 

Kobler jeg en Western Digital 3GB, etc. disk til, får jeg beskjed om ugyldig filformat, at den ikke kan lese disken.

 

Hvilket filformat støtter tableten?

 

Og, hvilken ekstern harddisk kan jeg kjøpe som fungerer flott med tableten og som har en bra størrelse med et filsystem som støtter større disker? Hvor går begrensningene?

 

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Når det gjelder linken, har jeg allerede kommet over den når jeg googlet tidligere, men ble helt ærlig ikke helt klok på hva man kom frem til. Som økonom så tenker jeg på helt andre ting når det snakkes om GNP, og ikke datarelaterte greier,så vet ikke hva der er. Jeg var også usikker på jeg må formatere i FAT32, og om den hadde en restriksjon på 32 GB?? Men andre kunne bruke 2TB, eller ikke!?

 

Er OTG-disker kun de som ikke har ekstern strømforsyning, de som får strøm via porten?

 

Er det kun de som fungerer?

 

Minnepennen min er 64 GB, den fungerer. Tror ikke den er formatert som FAT32, men det er jeg ikke sikker på her og nå..

 

Og Thor, det er garantert slik at ingen tablets leser mer enn 2 TB? Er din disk 2 TB?

 

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Samsung Link.

Har tilgang til det som jeg deler fra PCEN av disker og mapper.

Det er tilgjengelig deling mellom/på alle enhetene .

Galaxy Alpha , Galaxy S4 , Galaxy S3 , Note 10.1 , hjemme-PC og Samsung TV.

 

Om du gjør samme så installerer du Samsung Link for PC og har externdisken der.

Konfigurer Samsung account og Samsung Link på nettbrettet.

 

Du får tak i innhold og kan legge inn selv når du er ute å reiser.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Men, om jeg forsto deg riktig, så er det ikke akkurat det jeg var ute etter. Ønsker en ekstern hdd som jeg kan ha med på farten.

 

Aller helst ønsket jeg at jeg bare kunne koble inn en av mine eksterne disker hvor jeg har mine medier lagret, men det ser ikke ut til å gå så bra.

 

Prøvde en 1 TB nå, den leste den ikke.. :(

Lenke til kommentar

hmm..

 

 

Dette er hva jeg mener å ha funnet ut til nå:

 

 

Min tablet klarer ikke å gi (nok) strøm til større disker, altså disker som ikke er minnepenner, etc.

 

De eksterne diskene trenger derfor strømforsyning.

 

Man må bruke exFat (eller Fat32) for å få tableten til å fungere (uten root -jeg har ikke rootet min tablet).

 

 

Spørsmål, da jeg er litt usikker på exFat!? Er dette helt uproblematisk å bruke? Jeg har alltid brukt NTFS i det siste.

 

Jeg går litt i surr av alt jeg har lest nå, men vil min tablet ha noe problemer med å lese disker (exFat) over 2 TB?

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Ntfs og exFAT er begge filsystemer utviklet av Microsoft.

Android er Linux basert og bruker internt tradisjonelle *nix filsystem.

 

External storage

Most Android devices include microSD slot and can read microSD cards formatted with FAT32, Ext3 or Ext4 file system.

To allow use of high-capacity storage media such as USB flash drives and USB HDDs, many Android tablets also include USB'A' receptacle.

Storage formatted with FAT32 is handled by Linux Kernel VFAT driver, while 3rd party solutions are required to handle other popular file systems such as NTFS, HFS Plus and exFAT.

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_features_in_Android

 

 

Det er egentlig ønsketenkning du kommer opp med her.

Det du prøver på er ikke offisielt støttet og det finnes ingen enkle howto svar/løsninger.

 

Dataintegritet på esternmedie å unngå datatap/korrupsjon er sikkert viktig så eksprementiell lesing skriving til annet enn støttet sdcard (størrelse og filesystem) eller via tcp/ip til nettverks aksessere drives blir bare eksprementielt .

Lenke til kommentar

Det er ikke helt enkelt å bli klok på formatstøtten i de siste Android-versjonene. Android bruker vel ext4 internt, men greier såvidt jeg kan se ikke å lese harddiskpartisjoner med Unix-formatene ext2/3/4. Og NTFS går visst bra på minnekort, men ikke på harddisk?

 

Hvis en ikke bruker >4GB filer, kan FAT32 være enkelt og greit. Det leses av alt, og det er garantert mulig å formattere noen hundre GB. Hvis Windows nekter å gjøre det, fins det mange andre utveier. Videreføringa, exFAT, ser også ut til å kunne gå, bare det er brukt en spiselig blokkstørrelse. Men her er det mer ymse med verktøystøtte - nyere Windows-versjoner burde imidlertid gå fint.

 

Jeg bruker helst mindre (120-500 GB) SSD-disker satt inn i USB3-diskbokser - de bruker gjerne så lite strøm at de kan drives fra brettet i kortere tidsrom. Og så er jeg ikke så redd for støt på diskene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...