Gå til innhold

[Løst] Nexa dimmermottaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har helt rett, var ikke så veldig vanskelig å sette opp.

 

Vet du om det er mulig å seriekoble\Paraellkoble LED pærer (E14) eller E27 så sant totallasten er under 24 watt? Eller vil det blir mye tungere for dimmeren?

 

Led pæren jeg har nå som har dimmer mulighet er kun på 6 watt så er ikke så mye hjelp med dimmeren her, men skal vurdere å kjøpe flere pærer eller en kraftigere en.

 

Veldig vanskelig å få tak i 24 watt på sokkel 27 som helst har 5000-7000k fargetempratur og liten.

Lenke til kommentar

Vel Du seriekobler ikke 230V pærer...

 

Du kobler ALTID i paralell ellers blir det ikke 230V til pæra :)

 

Om sokkelen er E14 eller E27 spiller vel i denne sammengengen ingen rolle ...

 

Det står jo i specen til denne dimmeren at den skal kunen ta LED helt ned i 3W så da burde jo 6W kunne gå greit.

 

Husk at LED pæren må være "dimbar".

(LED kan egentlig ikke dimmes. Men noen LED pærer har innebygget elektronikk som skrur dem av og på veldig fort slik at det ser ut som om de dimmer)

Endret av Fermate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo men problemer er det er ikke lett å se forskjell på 3 vs 6 watt LED, vertfall ikke her, merker det litt.

Men helst burde man ha over 10 watt før dimming blir lønnsomt.

 

Trodde dagens dimmere også LED bruker speningskonverter i omformeren altså (går det fra 80 volt til 220 volt) så det blir dimmet på den måten. Men ikke dimbare LED er låst i samme effekten på grunn av omformeren og enkel motstand.

Er klar over halogen er det beste å dimme siden det ikke trenger noe. Men trekker mye strøm og blir rask varm. Sikkert ikke krise om vinteren men sommeren er det plagsomt.

 

Vet du om dette er ekte dimmer? Siden det finnes dimmere som kun demper standard-belysningen som typisk ledningsdimmer f.eks denne.

 

Derfor er dimmere for vegg normalsett dyre en dette.

Men hadde man overdimmet lyset ville nok LED pærene fått kortere levetid. Samme med halogen ikke minst.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva du legger i begreper som "Spenningskonverter i omformeren", "ekte dimmer" og "Standard belysningen"

 

Jeg vil anbefale at du kikker litt på disse to artikklene:

 

Om Dimmere:

http://www.transformatorer.com/sites/default/files/file/dimmerGuiden2014/4%20Laster%20och%20reglering.pdf

 

Og om å dimme LED:

http://www.transformatorer.com/sites/default/files/file/dimmerGuiden2014/5%20LED-belysning%20drift.pdf

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

På grund av dimmerns arbetstemperatur försvagas vid

långvarigt användande vissa komponenter i dimmern.

Dimmern kan då sluta fungera eller till och med bli

brandfarlig. Dimmerns effekt bör därför överstiga

lasten med ca 25% för att reducera drifttemperaturen i

dimmern och därigenom öka dimmerns livslängd.

Så sant det er overspenningsvern og korsluttnings sikker, samt overopphetningsvern burde dimmerene vel være trygge? Selv har jeg ikke hatt noe problemer så langt, tror ikke det er stor problem med LED pærer på 20 watt, men har ikke målt hvor varm dimmeren blir, siden den sitter i øverste delen av lampen. Men tror ikke det er særlig stor problem fordi lampen blir ikke varm.

Men når jeg prøvde 6 watt ble ikke dimmeren særlig varm. Så tror ikke det blir noe problem hvis ikke lyset står på ekstremt mye.

 

Vet du om det burde være like pærer hvis man paraellkobler flere (under 24 watt totalt).

Er det krevende for dimmeren å drive 3x6 watt pærer en 2x11 watt LED? Siden da må dimmeren dele på lasten med flere pærer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så sant det er overspenningsvern og korsluttnings sikker, samt overopphetningsvern burde dimmerene vel være trygge? Selv har jeg ikke hatt noe problemer så langt, tror ikke det er stor problem med LED pærer på 20 watt, men har ikke målt hvor varm dimmeren blir, siden den sitter i øverste delen av lampen. Men tror ikke det er særlig stor problem fordi lampen blir ikke varm.

Men når jeg prøvde 6 watt ble ikke dimmeren særlig varm. Så tror ikke det blir noe problem hvis ikke lyset står på ekstremt mye.

Jeg kan ikke se at noe av dette er relevant

 

Vet du om det burde være like pærer hvis man paraellkobler flere (under 24 watt totalt).

Så lenge det er bare LED eller bare "ikkeLED" ser ikke dimmeren noen forskjell på hvor mange pærer eller hvilken effekt de har.

 

Om du blander LED og "ikke LED" vil dimmeren oppføre seg noe andeledes

 

 

Jeg tror det er på tide du prøver deg fram litt!!!

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...