Gå til innhold

Hjelp til RAID5 på Asus X99


-Olsen-

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt fersk på RAID, men har prøvd å lese meg opp på å få dette til å fungere.

Har nylig kjøpt Asus X99-Pro hvor Intel Rapid Storage Technology er inkludert. Har også 3 x 2TB disker jeg ønsker å sette opp i RAID5 for å øke ytelse og sikre data. OSet ligger på en Samsung 840 EVO.

 

Som basis har jeg installert IRST-programvaren og drivere som fulgte med hovedkortet.

Hovedkortet har 2 SATA kontrollere. #1 har 6 porter som inkluderer 1 SATA-Express port, mens #2 har 4 vanlige porter. Det er bare kontroller #1 som kan brukes i RAID, dermed er de 3 harddiskene koblet til porter som hører til kontroller #1, mens SSD er koblet til #2.

 

Pcen starter fint og alle disker kommer opp som enkeltdisker når jeg starter pcen i AHCI modus. Men når jeg i BIOS går over til RAID og oppretter et RAID5 med de 3 diskene blir de borte når jeg har startet til windows er de borte.

 

Når jeg nå prøver å starte programvaren IRST legger den seg i tray, men står "Intel RST service is not running". Og prøver jeg å åpne programmet kommer det opp at det har feilet,
"An unknown error occured while running this application. If the problem persists, please restart your computer or try to reinstall the application".
Det er heller ikke mulig å gå i task manager å starte denne prosessen.

 

Programvaren fungerte fint da bios sto på AHCI, men nå er den ikke mulig å åpne lenger. Har prøvd nyeste programvare fra ASUS sine sider, og direkte fra Intel.

 

 

Noen ideer hvordan få dette til å fungere?

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har ikke funnet noen mulighet til å opprette raidet fra windows enda.

 

Og har satt de 3 diskene som skal i RAID i port 1,2 og 3 eller å ha lest det samme som du linker til fra manualen. Først hadde jeg de i slot 7-10, da fikk jeg de ikke opp som en mulighet til raid i BIOS.

 

Får forresten opp de 3 diskene enkeltvis når controlleren står i RAID modus, og diskene ikke er satt opp i RAID, men blir borte hvis jeg binder de sammen.

Lenke til kommentar

Om raidet er laget i kontrollerens bios når du trykker " ctrl + I" under boot, så skal raidet være i orden. Sjekker du i RST programmet at raidet er der? Sjekk også diskmanager. Høgre museknapp på "my computer" og trykk på manage. Deretter trykk på "storage", så "disk management" :p

 

 

Det letteste er å bruke RST softwaren for å byge raidet i wondows. Så lenge du har Sata som raid i bios, så går det nok bra. Husk som sagt før her å bruk de riktige portene sataportene :D

 

PS: Ikkje forvent de mest sinnsyke hastighetene, og husk å sett på "writeback cache" i RST softwaren. Ellers vil du få latterlig lav skrivehastighet ;)

 

Husk også at raidarayet må bygges, og det tar MANGE timer med hovedkortkontrolleren.

 

Derfor finnes skikkelig hardwareraidkontrollere. De koster skjorta, men bygger raidet fortere, og yter deretter :green:

 

1.5GB/s les og skrivehastighet med nok disker i raid-6 FTW. Svaret er Areca 1883ix :xmas:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Nå booter OS disken som den skal da den står på en sata kontroller i ahci modus, mens de tre andre harddiskene står i en sata kontroller som står i raid modus.

 

Når jeg ikke har satt opp raidet i bios (men sata i raid modus) kommer diskene opp som de skal. Men når diskene er satt opp sammen i raid dukker de heller ikke opp i diskbehandling. Borte fra systemet.

 

Skjønner jeg skal jobber mer for å få RST programmet til å fungere som det skal, og heller sette opp raidet derfra. Har allerede flere ganger avinstallert det og installert på nytt, både fra cd og nettsider.

 

EDIT: Noe tull med drivere gjorde at IRST ikke fungerte. Byttet ut driver og nå fungerte det igjen.

 

Har satt opp RAIDet gjennom IRST og det dukket opp i diskbehandling. Fått opprettet partisjon og startet initializing. Hvor i IRST programmet velger man å skru på writeback cache?

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...