Gå til innhold

Vurderer nytt kabinett for bedre vannkjøling


Anbefalte innlegg

Har funnet ut at med overklokken min på cpu og gpu så holder ikke 240+360rad (64mm dyp) så vurderer å kjøpe nytt kabinett for å få på plass en 480rad av noen slag, kabinettet jeg har i dag tillater også bare 1sett med vifter pr.radiator grunnet plass (kjører noctua sine trykk vifter, men vet ikke om forskjellen med push/pull vil være markant på disse tykke radiatorene når jeg har gode vifter?)

 

kabinettet jeg vurderer er:

 

https://www.komplett.no/phanteks-enthoo-primo-big-tower/805883?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

 

 

vurderer også corsair obsidian 900D, men kommer ann på om det er verd den ekstra høvdingen

 

hva mener folk?

 

oppsett i dag er ivy bridge 3770k @4,7GHz (1,32v) og 780 classy@1330Mhz (1,35v)

vurderer også etterhvert å hoppe over på x99, og regner med den utvilkler enda mer varme enn 3770k under overklokking

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.....den var svindyr da....men den passer ikke under pulten min :p

 

skulle helst hatt noe som ikke er mer enn 64cm høy om mulig

 

hmm.....må sjekke de to andre jeg har sett på også da :p

 

Edit: nevermind, pulten kan justeres i høyden....hehe

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Kabinett: Bitfenix Shinobi XL

Radiator: 360+240rad (64mm tykke-)

Vifter: Noctua NF-F12 PWM

Blokker, EK Supremacy, EK fullcover 780 Classy

Pumpe: D5 PWM (husker ikke hvem som har laget akkurat denne)

 

cpu: Intel 3770k @ 4,7GHz (1,32v, målt en tøddel høyere med multimeter)

gpu: nVidia GTX780 Classified @1330Mhz (1,35v)

 

240 radiatoren står i front og drar luft inn og 360 radiatoren står i topp og drar luft ut, samt en 140mm noctua vifte i bakkant som trekker luft inn i kabinettet

 

 

temp i Assassins Creed Unity som presset både cpu og skjermkort rimelig hardt lå på ca.75-85c på cpu (kort peak av og til på 95c)

 

skjermkort hadde peak på ca.82c

 

ingen av de "eldre" spillene greide disse temperaturene (f.eks skyrim med 200mods og maksa videominne i 1440p kom skjeldent over 62c på skjermkortet)

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

 

noen som vet om Aqua Computer Double Protect Ultra og EK Coolant kan gå sammen i samme loop? står at den ikke skal blandes med andre merker

 

er den klare typen av begge deler

Hvorfor blande?

 

helt rent vann ftw! Eventuelt litt ek farge i om man må ha farge.

 

 

vil biltema batterivann være godt nokk? evt. hvor kan jeg kjøpe rent nokk vann? trodde ikke det var bra nokk skjønner du, derfor jeg kjøpte den AC veska sist, trenger ingen farge

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Kabinett: Bitfenix Shinobi XL

Radiator: 360+240rad (64mm tykke-)

Vifter: Noctua NF-F12 PWM

Blokker, EK Supremacy, EK fullcover 780 Classy

Pumpe: D5 PWM (husker ikke hvem som har laget akkurat denne)

 

cpu: Intel 3770k @ 4,7GHz (1,32v, målt en tøddel høyere med multimeter)

gpu: nVidia GTX780 Classified @1330Mhz (1,35v)

 

240 radiatoren står i front og drar luft inn og 360 radiatoren står i topp og drar luft ut, samt en 140mm noctua vifte i bakkant som trekker luft inn i kabinettet

 

 

temp i Assassins Creed Unity som presset både cpu og skjermkort rimelig hardt lå på ca.75-85c på cpu (kort peak av og til på 95c)

 

skjermkort hadde peak på ca.82c

 

ingen av de "eldre" spillene greide disse temperaturene (f.eks skyrim med 200mods og maksa videominne i 1440p kom skjeldent over 62c på skjermkortet)

 

Høres for meg ut som du har noe annet som er galt her.

Forrige bygget mitt hadde jeg 2 classy og 4670K (begge klokket høyere enn deg), hadde samme radiatorareal og fikk en god del lavere temps enn det der.

 

Hva går pumpa på? Har du målt flow?

Lenke til kommentar

all luft er ute, byttet kjølepasta på cpu fler ganger (faktisk testet to cpu'r), reservoaret jeg bruker er det som vanligvis følger med EK 360 settet, men har satt det rett oppe D5 pumpa m/pumpetopp

 

dvs vannet går da rett til pumpa, flowen går: pumpe, radiator, radiator, cpu, gpu, pumpe

 

pumpa har jeg satt på 100% (4800rpm ifølge hw monitor)

 

ikke noe forskjell på den og den gamle DDC pumpa, byttet fordi jeg hadde misstanke om flow problemer, men det blir jo så varm luft over radiatoren når jeg har spilt en stund at det er ubehagelig å ha handa der, ikke noe tvil om at varmen blir flyttet på hvertfall

 

pumpa er splitter ny, garantert ikke luft i systemet, så da aner ikke jeg hva det kan være, hastighet på viftene har minimalt og si på temperaturer (fra 55-100%)

 

å ha alle viftene til å suge ut luft av kabinettet er en dårlig ide, da blir jo kabinettet fylt med støv grunnet undertrykk

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

ikke vet jeg, vet ikke om det hjelper noe, men vist jeg kjører benchmarks så får jeg ALDRI så høy temp på skjermkortene, kan f.eks kjøre valley benchmark i en time og såvidt bikke 60c på skjermkortet

 

begge cpu'ne mine har alltid vært varme (vet ikke om ivy bridge er verre eller dårligere enn haswell?)

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Vurdert et stort reservoar?

Jeg brukte en relativt stor aliminiumstank (10 liter) som jeg koblet på 2 nippler og hadde den stående ved siden av pcen , fordelen med dette var at store mengder vann tar drastisk lenger tid å varme opp og man har også en fin kjøleflate på en 10L tank , nå har jeg ikke disse delene lenger ( Gikk lei av vannkjøling og overklokking for noen år siden ) og finner ikke bildene av tanken som jeg lagde , men det er ikke så vanskelig og man kan bruke mye rart så lenge det er i aluminium og lar deg borre på noen nippler og er tett.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...