Gå til innhold

/AksjeAnalyser


lesles

Anbefalte innlegg

 

 

Teknisk analyse fungerer helt fint, men fire dagers prediksjoner er selvsagt helt ubetydelig og kan like gjerne være flaks.

Helt enig med deg. Skal derfor forsette og se hvordan det går fremover.

Selv 40 dager er for lite. En klassisk nybegynnerfeil er å tro at man vet noe. Ikke ta det personlig. Vi har alle vært der.

 

Husk at det finnes skarpe og tungt utdannede mennesker som fortsatt ikke slår markedet. Alle bøkene om TA er allmenn kunnskap.

 

 

Helt klart.. Jeg kan klare 100 dager på rad, også bomme i et helt år etter det. Ikke alltid det går. Men ved å ta i bruk teknisk analyse vet at jeg har et verktøy å følge etter i hvert fall. Uten den er kun basert på følelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Helt klart.. Jeg kan klare 100 dager på rad, også bomme i et helt år etter det. Ikke alltid det går. Men ved å ta i bruk teknisk analyse vet at jeg har et verktøy å følge etter i hvert fall. Uten den er kun basert på følelser.

 

 

Ja, sett at du har et mekanisk og regelbasert system hvor følelsene dine ikke påvirker deg.

 

For eksempel husker jeg at Intelligent Trading nevnte at den første algoritmen deres tapte penger hver dag den første uken, til tross for svært gode resultat på historiske data. Hva gjør man da?

 

Fortsetter man å handle i forventning om at 'edgen' vil spille seg ut over tid eller gir man opp?

 

Når man risikerer egne penger blir det plutselig et helt annet spill. :)

Lenke til kommentar

 

Helt klart.. Jeg kan klare 100 dager på rad, også bomme i et helt år etter det. Ikke alltid det går. Men ved å ta i bruk teknisk analyse vet at jeg har et verktøy å følge etter i hvert fall. Uten den er kun basert på følelser.

 

 

Ja, sett at du har et mekanisk og regelbasert system hvor følelsene dine ikke påvirker deg.

 

For eksempel husker jeg at Intelligent Trading nevnte at den første algoritmen deres tapte penger hver dag den første uken, til tross for svært gode resultat på historiske data. Hva gjør man da?

 

Fortsetter man å handle i forventning om at 'edgen' vil spille seg ut over tid eller gir man opp?

 

Når man risikerer egne penger blir det plutselig et helt annet spill. :)

 

 

Akkurat, hva ble løsningen på det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Akkurat, hva ble løsningen på det?

 

 

For Intelligent Trading?

 

De hadde en ganske interessant artikkel på Finansavisen. Mulig du kan finne den online.

 

Jeg lurer på om de fortsatte å kjøre algoritmen og så begynte den å tjene penger etter noen uker. Selv når man backtester en profitabel strategi, vil den jo ha perioder hvor den taper penger, så det vil jo kunne være "normalt". Selvsagt ikke kult om man starter å tape penger, men statistisk sett er jo det innenfor forventningen.

Lenke til kommentar

Analyserte du bare, eller kjøpte du Frontline aksjer?

Jeg kjøpte for 5.000 nå rett før jul til 17 kroner, og det har jo til nå gått ganske bra, men en fortjeneste på nesten 40%. Bare synd jeg ikke kjøpte for mer.

Hev inn 35.000 i markedet dagene før jul, spredte dem ut på et par oljeaksjer (som ikke har gått som en kule, men de vil nok stige bra på sikt (Seadrill og Det norske oljeselskap ca 10k i hver) så ca 4k i tre lakseselskaper (Salmar, Marine Harvest og Norway Royal Salmon. Ikke gjort de store pengene på laks, men taper heller ikke noe der.

 

Men det ble mye OT, lurte mest på om du faktisk kjøpte Frontline, eller om noen gjorde det.

 

Jeg irriterer meg mest over at når de kostet 10 kroner så vurderte jeg sterkt å sette 30k på dem. Men det ble med tanken, og plutselig kostet de 20. Kjøpte da de var nede i 17 igjen, men tok da ikke sjansen på å sette alt på en aksje.

Lenke til kommentar

Jeg analyserte og kjøpte, gjorde dessverre den tabben igår og solgte på 24,40 kr, men angret på kvelden da jeg satt og studerte grafen. Men kjøpte meg ikke inn igjen idag, da aksjeåpningen var veldig høyt, og det var uklar for meg om den ville fortsette å stige.

 

Kjøpte du frontline aksjer for 5000,-kr? eller kjøpte du 5000 aksjer?

 

Pass på oljeselskapene&energi selskapene, de vil nok opp, men de virker som oljeprisen ikke har nådd bunnen enda. Personlig skal gjøre en langsiktig investering hvis oljeprisen når 40$ per fat. Vi får se hvordan det går.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

 

Kjøpte du frontline aksjer for 5000,-kr? eller kjøpte du 5000 aksjer?

 

For 5.000 bare ;( Men i dag hadde jeg fulgt med oljeprisen før børsåpningen, og så den falt som en sten. Solgte meg derfor ut av Seadrill og Det norske oljeselskap ved børsåpning (tapte ca 800 kr (8%) på hver av de aksjene), men satt dem rett inn i Frontline som da hadd rukket å stige 4%. La så inn en trigger på salg som jeg hele tiden økte mens aksjekursen steg, og den ble utløst da aksjen begynte å synke så solgte alle aksjene til 27.5. Det ble en pen fortjeneste. Hadde ca 45% fortjeneste på de opprinnelige 5000 kronene og så 18% på toppen av det i dag + 14% på de 20k jeg satt inn i dag.

 

Nå har jeg nok kanskje vært dum, men har satt pengene tilbake i Seadrill, Det norske oljeselskap og Statoil + jeg økte litt i de tre lakse aksjene mine. Og så har jeg 5k i reserve om jeg finner noe kult noe.

 

Men nå går jeg litt i min egen felle, jeg skulle ikke drive med daytrading, jeg skulle investere penger i aksjer jeg trodde ville stige sånn passe de neste 6 - 12 månedene, for dette er reservepenger jeg ikke har behov for akkurat nå, og verden går ikke under om jeg taper 50% av dem.

 

Men må si det var morsomt de siste dagene med Frontline. Minner meg litt om Opticom tiden i 1999/2000/2001. Da hadde jeg litt kapital til å "leke" med (kun små penger for de seriøse) og kunne fort tjene 40.000 i løpet av en dag, for den aksjen gikk jo opp og ned som en jojo og da i type fra 1400 kroner til 700 kroner og opp igjen. Tjente vel en 100k bare på den aksjen på en kort periode. Men da satt jeg med sanntidskurser på pcen på jobben og måtte følge med konstant.

 

Gjorde også litt penger på Kværner rett før aksjen ble borte. Husker nok feil tall, men aksjen var nede i ca 1 krone eller noe (for de var jo på vei til å gå konk) og så satt jeg 30k på det den dagen rett før børsslutt.

Dagen etter var de opp til 3 kroner, eller i alle fall tjente jeg 200% på en dag, på 30k.

 

Så gikk det litt i hodet mitt, og så begynte jeg å kjøpe emisjonsaksjer og lanseringer av nye selskap. Satt 40-50k på Nutrilett da de skulle lansere i USA og gikk på børs for 50 kroner aksjen. Før jeg visste ordet av det var aksjen verdt 10 kroner. Solgte vel for 15 kroner etter en stund.

Så da innså jeg at aksjer ikke var noe for meg, og har ikke handlet en aksje siden 2001. Før nå.

Lenke til kommentar

Bruker Nordea aksjehandels konto og deres aksjehandelløsning. Ikke noen avansert utgave, bare den gratis versjonen. (altså ikke sanntidskurser osv).

Ser at de setter opp en realiseringoversikt som er ment for selvangivelsen. Man skal vel ikke betale skatt av ev. fortjeneste før på neste skatteoppgjør uansett, for man kan jo skrive av tapene, så når året er omme, er det jo ikke sikkert man har tjent noe som helst, eller gått i minus.

 

Fra gamle dager husker jeg i alle fall at dette ble ordnet med et eget skjema man måtte levere med selvangivelsen når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Ja, ok. Har selv en Investeringskonto i Nordnet, men den står ubrukt da jeg har investert et mindre beløp langsiktig og ikke driver med hyppig day-tradeing-ish aktivitet. Fordelen med en slik konto er uansett at du ikke trenger å skatte av fortjeneste på ligningen - og du får heller ikke fradrag. Du skatter først når du tar pengene ut av kontoen med fortjeneste. For aktive tradere kan dette være noe å se på - så slipper du å skatte årlig.

Lenke til kommentar

Ja, ok. Har selv en Investeringskonto i Nordnet, men den står ubrukt da jeg har investert et mindre beløp langsiktig og ikke driver med hyppig day-tradeing-ish aktivitet. Fordelen med en slik konto er uansett at du ikke trenger å skatte av fortjeneste på ligningen - og du får heller ikke fradrag. Du skatter først når du tar pengene ut av kontoen med fortjeneste. For aktive tradere kan dette være noe å se på - så slipper du å skatte årlig.

Hvis man bare bytter ut noen fond/akjser 2-3 ganger i året, så lønner det seg allerede med Investeringskonto da du får renters rente og skjermingsfradraget er historisk lavt. Så man må ikke være daytrader for at Investeringskonto skal være lønnsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg ikke en investeringskonto. Har ingen planer om å drive day trading heller. Meningen er 6 - 12 måneder på de aksjene jeg har nå.

Men selvsagt litt morsomt å følge med, å så hive inn noen kroner på noe man tror vil gå opp kjapt. Men da må man nesten ha sanntidskurser for å kunne drive med slikt.

F.eks jeg leste faktisk i en av nettavisene ang at Frontline hadde steget med 18%, mens hos meg sto det en oppgang på 6% eller noe. Det gikk veldig fort. Og sånn kan de jo synke også.

Eneste "smutthullet" jeg har funnet, er om jeg går inn på en aksje for å kjøpe eller selge, så er det sanntidskurs. På den måten kunne jeg endre triggeren på Frontline oppover og oppover mens aksjen steg, sånn at salgstriggeren aldri lå mer enn en krone under aktuell pris.

 

Men skulle man gjort det på mange aksjer, ja da går det jo ikke.

 

Så min profil blir å ev. fylle på litt om aksjene synker mye, slik at snittkursen går ned (og jeg har da selvsagt tro på at det skal gå opp igjen). Ellers har jeg noen nye selskaper på short listen min.Men ønsker å holde det under 10 selskaper, og tror nok ikke jeg bruker mer enn 50k toppen. Er på 40k nå.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg ikke en investeringskonto. Har ingen planer om å drive day trading heller. Meningen er 6 - 12 måneder på de aksjene jeg har nå.

Men selvsagt litt morsomt å følge med, å så hive inn noen kroner på noe man tror vil gå opp kjapt. Men da må man nesten ha sanntidskurser for å kunne drive med slikt.

F.eks jeg leste faktisk i en av nettavisene ang at Frontline hadde steget med 18%, mens hos meg sto det en oppgang på 6% eller noe. Det gikk veldig fort. Og sånn kan de jo synke også.

Eneste "smutthullet" jeg har funnet, er om jeg går inn på en aksje for å kjøpe eller selge, så er det sanntidskurs. På den måten kunne jeg endre triggeren på Frontline oppover og oppover mens aksjen steg, sånn at salgstriggeren aldri lå mer enn en krone under aktuell pris.

 

Men skulle man gjort det på mange aksjer, ja da går det jo ikke.

 

Så min profil blir å ev. fylle på litt om aksjene synker mye, slik at snittkursen går ned (og jeg har da selvsagt tro på at det skal gå opp igjen). Ellers har jeg noen nye selskaper på short listen min.Men ønsker å holde det under 10 selskaper, og tror nok ikke jeg bruker mer enn 50k toppen. Er på 40k nå.

 

På vanlig aksje og fondskonto må du betale skatt hver gang selger en aksje eller fond med gevinst. Med Investeringskonto Zero kan kjøpe og selge verdipapirer uten at det blir en skattemessig realisasjon. Du kan selge aksjer og fond uten å utløse 27 prosen skatt på gevinsten din. Du betaler først skatt når du tar pengene ut av din nordnet konto.

 

Hvis du har planer om å holde på aksjene i 6-12 måneder handler du såpass ofte at du overhode ikke får gevinsten av renters rente, du får i flere tilfeller heller ikke med deg skjermingsfradraget hvis du ikke holder aksjene over nyttår.

 

Så hvis du ikke har tenkt å sitte i de samme fondene og aksjene i type 5-10 år uten å bytte en eneste gang, er det mer gunstig å bruke en Investeringskonto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han fyren der, han kjøpte aksjer i AMSC til en snittpris på 2,30 kroner. Han brukte totalt 1,1 million. Disse aksjene steg senere til over 40 kroner iløpet av relativt kort tid.

 

I følge han selv hadde han stor tro på at Jones-act markedet i USA som til å få seg en skikkelig boom pga. skiferoljen der borte. Det fikk han helt rett i.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...