Gå til innhold

/AksjeAnalyser


lesles

Anbefalte innlegg

Hvilken aksjebok skal jeg gå for? Er ikke den mest ivirige leseren, så kommer nok ikke til å lese alle. Så begynner med den mest nyttige og "beste" boka, for så å se om jeg det er nødvendig å lese mer.

 

Det jeg ønsker er å lære ulike måter å analysere aksjer på.

 

Følgende bøker har jeg lest litt om, og det virker som de fleste krysser de samme temaene, ønsker derfor vurderinger fra dere.

 

Aksjer og aksjehandel av Stig Mikalsen utgitt 2014

 

Bøker av Ole Thoresen:

 

Verdsettelse av aksjer utgitt 2011

 

Aksjeanalyse på 1-2-3 utgitt 2012

 

Markedspsykologi utgitt 2008

 

Også har vi den kjente Aksjekjøp og daytrading av Oddmund Grøtte utgitt i 2011.

 

Noen anbefalinger?

 

edit: endret tittelen på tråden, da jeg ikke fikk hjelp mer innenfor det jeg trengte.

 

For moroskyld teknisk analyserte jeg frontline i fire dager, og truffet riktig hver eneste gang.. Fikk lyst til å fortsette. Er åpen for kommentar og diskusjon. Kommer til å legge ved egne analyser iblant. Håper dette er greit.

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om folk hadde hatt peiling på aksjer hadde handlet med aksjer og ikke skrevet bøker.

 

Jeg har hørt ett godt råd om investering: Hør på de andre. Kjøp når de vil selge, selg når de vil kjøpe.

 

Veldig godt sagt! Er nok derfor de fleste ender opp med å bli fattigere når de driver med aksjer. Gå imot trenden! Men ønsker meg allikevel å lære å analyse, da jeg studerer økonomi, og føler det kommer ibruk senere også.

Lenke til kommentar

Vel, det var du som ville ha

den mest nyttige og "beste" boka, for så å se om jeg det er nødvendig å lese mer.

Leser du den jeg anbefalte, vil du se hvorfor det ikke er nødvendig å lese de andre bøkene.

 

 

Da får jeg "prøve" å lese den, har ikke de skarpeste engelsk ferdighetene akkurat. Hvilken analysemetoder går den gjennom?

Lenke til kommentar

Da får jeg "prøve" å lese den, har ikke de skarpeste engelsk ferdighetene akkurat. Hvilken analysemetoder går den gjennom?

Alle. Eller heller prinsippet om at man kan analysere..

 

Du studerer økonomi, og da må du før eller senere bli vant til å lese engelsk. I tillegg dukker "efficient market hypothesis" opp omtrent overalt uansett, så det er kjekt å lære seg den først som sist.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil egentlig bare lese meg på ulike metoder å analysere.

Har lest meg så langt på teknisk analyse. emner jeg gikk gjennom var; Candlestick, Volum, støtte/motstand, trender, formasjoner, glidende gjennomsnitt, RSI, Stochastics, MACD, Elliot wave theory og renko.

 

Det behøver ikke nødvendigvis å være bok, kan fint lese om ulike type analyse metoder på nettet. Jeg er ikke interessert i historier og prinsipper, men ønsker oppskrift på å analysere. Hvilken bok anbefales da? Og evt. noen lenker?

Lenke til kommentar

Om folk hadde hatt peiling på aksjer hadde de handlet med aksjer og ikke skrevet bøker.

 

Jeg har hørt ett godt råd om investering: Hør på de andre. Kjøp når de vil selge, selg når de vil kjøpe.

 

På generell basis er oppsiden som oftest på hell når finansaviser anbefaler kjøp. Selvfølgelig, handler du aktivt fungerer det. Hvis ikke ville jeg anbefalt fond. Selv hadde jeg vurdert å følge, eksempelvis, porteføljen til finansavisen slavisk. Gjennomsnittlig avkastning på 40% i år. Da slipper du i alle fall å tenke selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På generell basis er oppsiden som oftest på hell når finansaviser anbefaler kjøp. Selvfølgelig, handler du aktivt fungerer det. Hvis ikke ville jeg anbefalt fond. Selv hadde jeg vurdert å følge, eksempelvis, porteføljen til finansavisen slavisk. Gjennomsnittlig avkastning på 40% i år. Da slipper du i alle fall å tenke selv.

"Ikke tenk selv" er nok det beste tipset som finnes. Selv har jeg alt i fond, med en litt spredt profil. Det er umulig å slå markedet konsekvent uten å ta større risiko enn man bør som privatperson uten spesiell tilgang på informasjon.

Lenke til kommentar

Har ingen stor mål om å bli rik enda, men jeg synes dette er så interessant at jeg faktisk har lyst til å tenke selv. At jeg får en gevinst ved å tenke selv gir meg en mestringsfølelse. Så fond er for kjedelig for min del. Jeg ønsker å lære.

 

Metoden til Warren Buffet er som du sier risikofylt. Men det ligger veldig mye spenning i det. Hvis man er kanskje flink til å analysere og studere markedet, så er det større sjanse for at det går bedre, enn at man ikke kan noe som helst. Jeg ønsker å kunne noe :)

 

Søker fortsatt etter metoder å analysere. Teknisk analyse har jeg gått overfladisk gjennom, og ha fått litt peiling på det. Leker litt med egne analyser om dagen..

 

Analyserte Frontline i går, og slik ble vurderingen for i dag. Om dette var helt tilfeldig, eller at jeg faktisk fikk til noe er litt usikkert for min del, men jeg scorte i hvert fall.

 

/Teknisk analyse av Frontline

#Volum: Aksjekurs stiger, volum stiger, synket litt ned etter hvert, men ligger fortsatt veldig høyt, men tegn til reduksjon.

#MACD: MACD > 0 + Vekst = BULL

#RSI:
RSI > 50 = Bekrefter vekst i trenden = BULL
RSI > 70 = Steget kraftig uten korreksjon ned, er i overkjøpt marked, mulig kursendring nedover og salgssignaler.

Korreksjon:
11-15.des RIS = 80+

16-19.des RIS = +-70

 

#BOS:
BOS < 2 = Ingen salgssignal

Korreksjon:
11-15.des BOS > 2 = Salgssignal

16-19.des BOS < 2 (=1)

 

#STS
Korrekasjon:
16.des stochaskurven bryter ned sitt glidende gjennomsnitt på over 80. Dette signaliserte salgssignal.

19.des stochaskurven påvei til å bryte opp gjennom sitt glidende gjennomsnitt på over 80.

 

Vurdering:

Tidlig i vekstfasen, motstand og støtte er enda uklart. Etter kjøpssignalen har Frontline steget meget. Det tyder på at vekst trenden fortsetter, men vi venter på større pris korreksjon nedover, ned mot støtten. RSI, BOS og STS indikerer at aksjene leker rundt området for salgssignaler. Samtidig avsluttet kursen 19.des med en Doji i vekstfasen, dvs. korreksjon ned snart.

22(man).12(des)-2014: aksjekursen vil muligens begynne å stupe nedover: SELG

 

.......................................

 

Når aksjekursen åpnet var Frontline opp rund 5%, og den holde seg rundt området 4-5% konstant. Solgte med engang på 20,50kr.

 

Kursen endte på -0,52% =19,30 kr, men den gikk helt ned til 19,10, og da kjøpte jeg igjen.

Jeg tror fortsatt på litt kursnedgang fremover, men god vekst oppover får vi! La oss se hvor rett jeg har.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Jeg var lik deg for ett år siden. Interessert i å lære teknisk analyse ol. Satt daglig å leste på Tradefloor.

 

Så startet jeg å lese avkastnings statistikk samt satte meg inn i hvordan markedet fungerer (hint: effisient). Studerer selv økonomi, har du ikke blitt fortalt om effisiens enda? Går du 1. året, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var lik deg for ett år siden. Interessert i å lære teknisk analyse ol. Satt daglig å leste på Tradefloor.

 

Så startet jeg å lese avkastnings statistikk samt satte meg inn i hvordan markedet fungerer (hint: effisient). Studerer selv økonomi, har du ikke blitt fortalt om effisiens enda? Går du 1. året, kanskje?

 

Nei, går andre året. Vi hadde litt om dette i bedriftsøkonomi, hvis jeg husker riktig? men det var så lite at jeg nesten bare husker definisjonen på begrepet, nemlig at markedet /aksjekursen reflekterer all tilgjengelig informasjon. Har noe å tilføye? Noe du evt. anbefaler meg å lese på?

 

Hvordan har det gått med deg siden ett år siden? Oppnådd forbedring? Suksess?

 

edit:

 

fant denne definisjonen: Et marked med effisiente kurser. Brukes også om et marked som tilfredsstiller betingelser - især til spredning av informasjon - for effisiente kurser. Kan videre uttrykke den ideen at markedet ikke lar seg slå med mer analyse.

 

..Hvorfor ikke?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Noterte meg litt til om Frontline angående i morgen, får se hvordan det går.. Limer inn her for moro skyld, hvis noen er interessert.

 

/Teknisk analyse av Frontline

 

22(man).12(des)-2014

#Volum: Volumet fortsetter å falle og nøytraliser seg.

#MACD: MACD > 0 + Vekst = BULL, men ser tegn til at grønn EMA (12 dager) kan begynne å få en liten vending og gå mot rød EMA (26 dager), indikerer nedgang.

 

#RSI:
RSI > 50 : Bekrefter vekst i trenden = BULL
RSI = 73,22 : Fortsatt har den en del å korrigere seg nedover, selv om markedet i dag gikk ned med 0,52%. Overkjøpt marked, mulig kursendring nedover og salgssignaler.

#BOS:
BOS < 2 = 0,929 : Ingen salgssignal

 

#STS
Korreksjon:
16.des stochaskurven bryter ned sitt glidende gjennomsnitt på over 80. Dette signaliserte salgssignal.

19.des stochaskurven påvei til å bryte opp gjennom sitt glidende gjennomsnitt på over 80.

 

22.des stochaskurven bryter opp gjennom sitt glidende gjennomsnitt, og er på over 80 nå. Indikerer både vekst og salgssignal (kortsiktig)

 

 

Vurdering:

22.des. begynner kursen positiv, men ender tilslutt med -0,52% . Kortsiktig glidende gjennomsnitt (5/10 dager) tyder på at 5 dagers glidende snitt plutselig fikk en vending idag, og er påvei til å krysse 10 dagers glidende snitt. Og ikke nok med at vi fikk en lang negativ kropp idag, det indikerer et mulig nedgangsperiode kortsiktig. Langsiktig ser dette bedre og bedre ut.

 

23(tirs).12(des)-2014: aksjekursen vil fortsette å stupe nedover: SELG

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...