Gå til innhold

Eiendom i "sentralisert" strøk


neutrality

Anbefalte innlegg

Eiendom i et strøk som har vært utsatt for "sentralisering".

 

En kommune i Telemark mistet nettopp sykehuset sitt, og dette kan sees på boligprisene. En 3 rooms på over 100 m2 ligger nå ute på finn for under 500.000 uten å være sarvet, og du kan fortsatt finne billigere leiligheter, som en ca 50m2 til 200.000. Det er som regel andelsleiligigheter, og leien ligger på 2000-3000 kroner.

 

Nå henger jo pris en hel del sammen med jobb muligheter, men er trygdet, og vil ikke være i aktivitet utover de tilbud kommunen har til utdanning/rehabilitering de neste 2-3 år. Utdannings mekka I Telemark ligger ikke langt unna heller, og da er fort 10 år gått pga helsen.

 

Hva tenker dere er fremtiden til "sentraliserte" kommuner? Telemark ligge jo ikke aldeles fjernt fra sivilisasjonen i øst.

Kan se at en 100 m2 leilighet til 500.000 er en god investering såvel som billig bopel om en ny arbeidsplass skulle oppstå/ befolkningsvekst.

Kan også se at å leie ut mens man leier i nabokommunen kunne bli aktuelt.

 

Noen tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg ser det har lav pris generelt flere årsaker, dog noen sentrale.

Det viktigste punktet blir vel at det ikke er særlig attraktivt å bo der, det er ikke et pressområde som mange folk flytter til.
Kanskje er det mange som flytter fra denne plassen til og med, da blir det enda verre. Hvis det er stort tilbud av eiendom

og samtidig lavt salg, fraflytting, nedlegging av arbeidsplasser.. Ja da sier det seg selv hvordan det går med prisen.

100 m2 for 500 tusen er jo ikke akkurat dyrt, 500 tusen er veldig lite penger i dag. Tatt rentenivået i betraktning vil du jo

bo nærmest gratis der. Når jeg har hørt det prisnivået har jeg vanskelig å se for meg at det er en attraktiv plass.

Lenke til kommentar

Ja du har rett, det er ikke en attraktiv plass, arbeidsplasser legges ned. Men det er et ypperlig sted for bl.a turisme. Er trygdet, er derfor proposisjonen blir plausibel for meg.

 

Og så er det dette med fremtiden, hva blir trenden fremover? Universal sentralisering? Om man igjen skulle oppleve at dette som er et kommune sentrum blir tilflyttet, så kunne man kanskje tjene en million (2014 kroner) på å eie den i 5 - 10 - 15 år

Lenke til kommentar

Forsåvidt et poeng. Likevel er jeg ikke helt enig. Til enhver tid er det sentrumsområder som drar prisutviklingen. Sentrumsnære områder, 2-3 mil fra byer blir bare med i dragsuget oppover i prisstigen pga sentrumsområdet. Problemet er kostnadene og tiden det tar å bevege seg ut til de områdene som er sentrumsnære. De skal være ganske mye billigere hvis det skal lønne seg. Et par undersøkelser har vel konkludert med at byområder er mest lønnsomt å bo i, uten at jeg kan finne noe i farten nå.

For eksempel låner du 1 million blir det vel en rentekostnad på rundt 3000 kroner per måned. Du kjøper ikke mye bil, bensin bompenger osv for det. Pluss tiden du bruker på å stampe i kø.

Lenke til kommentar

Telemark er et fint sted det, men befolkningsmessig spenner det fra Skien med masse mennesker og skogen der du kan bo i 2-3 år uten å se en annen sjel om man liker denslags.

Så å komme med konkrete synspunkter om et område vi ikke veit hva er blir vanskelig..

 

Har man lav inntekt og ingen muligheter til å hente inn ekstra kæsj er slike "øde" steder fint.

Har man grei inntekt og mulighet for overtidsbetaling skal bolig i usentrale strøk være særdeles billig for at det lønner seg.

Har man 600'000 i årslønn har man ca 340kr/time (basert på 1760 timer/år). Hvis alternativet er én time mertid pendlervei tur/retur hver dag pga usentral bolig er det rundt 100'000 i ekstra inntekt dersom man jobber overtid fremfor å sitte i bil. Det kan betjene et ganske stort lån. Så har man mindre slitasje på bil, mindre bensin osv, så regnestykket er ikke så ille.

Så jo mer man tjener, jo mindre lukrativt blir det å sitte i bilen til og fra jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle steder som har en gåavstand på mer enn 5 minutter til kollektiv vil rase i pris. Er det mer enn en time på kollektiv til nærmeste by vil det ikke være attraktivt for yrkesaktive å bo der.

 

Folk i by/fra by som ikke har råd til leilighet i feks. Oslo bor heller på gutterommet eller hos venner enn å flytte ut av byen. Dette er dumt for deres egen økonomi men slik er fakta.

 

Pga. av stor innvandring og kriminalitet i storbyene kan dette endres om noen år. Mange vil ikke lenger at deres barn skal vokse opp i byen. Mange barnehagebarn tilegner seg utenlandsk dialekt i barnehagen osv. Det kan også bli utrivelig å ha bil i byen og noen vil nok derfor velge seg litt ut. Den nye boligbyggingen er heller ikke særlig bra siden det ofte er fritt innsyn til naboen. Gamle blokker har ofte bedre beliggenhet og har en annen romdeling så man slipper en reol på stueveggen som kjøkken.

 

Dersom innvandringen blir så stor som den er spådd vil det bli boligmangel siden det bygges for få boliger. Dette kan også få prisene på bygda til å gå opp men prisøkningen i byene vil være større. Det å ha bil i byen vil bli håpløst uten at kollektivtrafikken bedres mange vil nok da bosette seg på sentrale deler av østlandet for å kunne ha bil og en enklere hverdag mtp. transport. Det å bo og arbeide litt utenfor bykjernen vil bli populært.

 

Jeg tror i stor grad at byene blir populære for nye landsmenn men at distriktene på sentrale østlandet vil bli mer populært blant etnisk norske.

Lenke til kommentar

Alle steder som har en gåavstand på mer enn 5 minutter til kollektiv vil rase i pris. Er det mer enn en time på kollektiv til nærmeste by vil det ikke være attraktivt for yrkesaktive å bo der.

 

Folk i by/fra by som ikke har råd til leilighet i feks. Oslo bor heller på gutterommet eller hos venner enn å flytte ut av byen. Dette er dumt for deres egen økonomi men slik er fakta.

 

Pga. av stor innvandring og kriminalitet i storbyene kan dette endres om noen år. Mange vil ikke lenger at deres barn skal vokse opp i byen. Mange barnehagebarn tilegner seg utenlandsk dialekt i barnehagen osv. Det kan også bli utrivelig å ha bil i byen og noen vil nok derfor velge seg litt ut. Den nye boligbyggingen er heller ikke særlig bra siden det ofte er fritt innsyn til naboen. Gamle blokker har ofte bedre beliggenhet og har en annen romdeling så man slipper en reol på stueveggen som kjøkken.

 

Dersom innvandringen blir så stor som den er spådd vil det bli boligmangel siden det bygges for få boliger. Dette kan også få prisene på bygda til å gå opp men prisøkningen i byene vil være større. Det å ha bil i byen vil bli håpløst uten at kollektivtrafikken bedres mange vil nok da bosette seg på sentrale deler av østlandet for å kunne ha bil og en enklere hverdag mtp. transport. Det å bo og arbeide litt utenfor bykjernen vil bli populært.

 

Jeg tror i stor grad at byene blir populære for nye landsmenn men at distriktene på sentrale østlandet vil bli mer populært blant etnisk norske.

Uenig. Historisk sett har det vært motsatt. Når et område blir billig nok flytter unge nyetablerte inn. Området blir på sikt mer attraktivt og prisene stiger. Gamle Oslo, Grønland, Grünerløkka, Thorsov osv. er eksempler på bydeler i Oslo som tidligere var sett på som "uattraktive", men som har hatt en langt høyere prisstigning enn resten av Oslo og Norge. "Slummen" flytter seg lenger og lenger ut fra sentrum. Så lenge det, som du presiserer, ikke blir fullstendig anarki i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke se deg blind på prisen, hvordan er tilstanden til boligen når det kommer til vedlikehold osv? Jeg syntes det høres ut som du har en god plan @trådstarter, men investering? Tjah. :p

 

For min del, så betalte jeg 20% høyere pris (400.000) for å ha gangavstand til jobben/sentrum i stedet for 5-10 minutter i bil. Gjør at jeg får automatisk 30 min lett trening hver eneste arbeidsdag og jeg trenger ikke bil. Klarte meg uten bil i 4 år og sparte vel rundt 100.000kr på det. Har kjøpt meg bil nå. Så, 300.000 for å ha gangavstand til sentrum (og muligens jobb) i 30 år høres ut som en god investering spør du meg.

Lenke til kommentar

Mange tror at det automatisk er et godt kjøp så lenge prisen er lav.

Dette tror de på mange felt her i livet. Så feil kan man ta.

Hva man får igjen når man selger er jo også et vesentlig punkt. En sentral eiendom i en litt større by (vel, nå har Norge strengt talt kun en by da) vil alltid ha en viss verdi og som regel får man igjen de pengene man brukte på det.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så nøye om man får tilbake det man gav for boligen, såfremt man ikke har lån til over pipa så klart (da kan man ikke selge i dårlig marked). Kjøper og selger i samme marked - så om verdien på din bolig har sunket 500k siden du kjøpte grunnet boligkrakk vil boligen du kjøper høyst sannsynlig ha sunket tilsvarende.

En sannhet med modifikasjoner, både ved at lokale markeder ikke trenger å utvikle seg helt parallelt med det nasjonale boligmarkedet (relevant hvis man skal flytte), og at prisutvikling har betydning dersom man skal kjøpe i annen prisklasse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...