Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte kjøtt med?


Star Fox

Anbefalte innlegg

I og med at jeg ofte får besøk av et par venner av meg (som er vegeterianere), så ønsker jeg å vite hva jeg kan erstatte kjøtt med i middagsretter?

 

Lagde lapskaus i dag, og brukte de samme ingrediensene som ellers, bortsett fra at jeg tok vekk kjøtt/pølser. Følte at det manglet noe. Kan jeg steke tofu i terninger og hive det oppi?

 

Hva med f.eks. lasagne? Hva kan jeg erstatte kjøttdeig med? Eventuelt moussaka?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at jeg ofte får besøk av et par venner av meg (som er vegeterianere), så ønsker jeg å vite hva jeg kan erstatte kjøtt med i middagsretter?

 

Lagde lapskaus i dag, og brukte de samme ingrediensene som ellers, bortsett fra at jeg tok vekk kjøtt/pølser. Følte at det manglet noe. Kan jeg steke tofu i terninger og hive det oppi?

 

Hva med f.eks. lasagne? Hva kan jeg erstatte kjøttdeig med? Eventuelt moussaka?

 

 

hva med fiskemiddag?

Lenke til kommentar

Slutt å lage retter som egentlig er kjøttretter men uten kjøtt i. Det smaker bare merkelig.

Let litt rundt, det er tonnevis av nettsider som har gode vegetarretter. Lag noe som er vegetarmat fra bunnen av istedet for å fjerne kjøtt fra "vanlig" mat. Å erstatte kjøtt i kjøttretter med ting som tofu er bare ekkelt.

 

Det blir myyyye bedre. Det er veldig mye man kan lage. Du trenger ikke servere biff med bernaise uten biff eller posegryterett uten kjøtt.

Endret av Bytex
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enig med bytex, som vegetarianer bygger man ofte rettene opp på en helt annen måte, og det å bare erstatte kjøttet med noe annet fungerer sjeldent bra. Er ikke vegetarianer selv, men spiser i liten grad kjøtt (riktignok endel fisk) etter at jeg hadde et prosjekt for noen år side der jeg testet ut å leve som vegetarianer i en mnd.

 

Yotam Ottolenghi ble for meg utgangspunktet, og boken hans Plenty er fremdeles en av mine favoritter. Et eksempel fra boken er denne oppskriften her: "Roasted parsnips (pastinakker) with caper vinaigrette".

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med f.eks. lasagne? Hva kan jeg erstatte kjøttdeig med? Eventuelt moussaka?

 

 

 

Her i heimen lager vi ofte lasagne med auberginer istedet for kjøttdeig, det smaker ganske godt synes jeg.

Ellers er bønner en god kilde til proteiner. Selv spiser jeg mer vegetar enn kjøtt, og bønner er gull verdt. Billig er det og.

Sjekk forøvrig ut vegetarbloggen.com

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Slutt å lage retter som egentlig er kjøttretter men uten kjøtt i. Det smaker bare merkelig.

Let litt rundt, det er tonnevis av nettsider som har gode vegetarretter. Lag noe som er vegetarmat fra bunnen av istedet for å fjerne kjøtt fra "vanlig" mat. Å erstatte kjøtt i kjøttretter med ting som tofu er bare ekkelt.

 

Det blir myyyye bedre. Det er veldig mye man kan lage. Du trenger ikke servere biff med bernaise uten biff eller posegryterett uten kjøtt.

 

En del (mange) retter som for mange inneholder kjøtt, funker også bra uten kjøtt. Det kan være taco, pizza, lasagne osv osv. Kjøtt kan f.eks erstattes med bønner, linser, hakkede tomater, grønnsaker osv.

Lenke til kommentar

Feil.

Mennesker har helt siden tidenes morgen spist kjøtt. Våre forfedre var åtseletere. Hvis et menneske ikke spiser kjøtt vil han/hun ikke få i seg alle de næringsstoffer man trenger. Det er nesten Praktisk umulig å klare å erstatte kjøtt. Tekk over dette: har du noen gang sett en feit vegeterisner? Nei, fordi de mangler en viktig del av kosten.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Feil.

Mennesker har helt siden tidenes morgen spist kjøtt. Våre forfedre var åtseletere. Hvis et menneske ikke spiser kjøtt vil han/hun ikke få i seg alle de næringsstoffer man trenger. Det er nesten Praktisk umulig å klare å erstatte kjøtt. Tekk over dette: har du noen gang sett en feit vegeterisner? Nei, fordi de mangler en viktig del av kosten.

 

 

Å være feit er ikke sunt, feil der også.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig derfor en inder i snitt spiser 2kg kjøtt i året (tilsvarer 30gram i uken, altså i praksis ingen ting), samtidig som de sliter med kraftig overvekt blant store deler av befolkningen.

 

Eller derfor de i Singapore spiser rundt 100gram kjøtt i uka (snitt per person), og nesten har høyeste forventet levealder i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...