Gå til innhold

Bioware og RPG setting/lore: egenutviklet vs utv. av andre


Anbefalte innlegg

 

[klipp]

Nå ble hele posten min ett surr, men ja jeg syns Bioware burde fortsette med sin egen lore for alle seriene de gjør. Jeg kunne ønske de gikk tilbake til en mer taktisk form for gameplay i Dragon Age. Som også blir nevnt over her, jeg kunne ønske de tok tilbake muligheten til å være litt mer drittsekk mens man redder verden. Jeg spiller ikke den type karakter ofte, men det var en fin ting å legge til.

 

Jeg synes poenget kom godt frem jeg. Greit å se at det finnes de som synes lore i DA er bra og lett å leve seg inn i, samt samtidig få denne siden av debatten inn også. :-)

 

Men hva synes du om hvordan de har gjort alvene? (at de blir fremstilt som nokså stakkarslige?)

 

I starten likte jeg absolutt ikke alvene. Som vi er vant til fra de fleste fantasy verdener så er alvene grasiøse, høye, fagre og fantastiske krigere eller magikere. Det var ikke tilfelle i Dragon Age, selv om de en gang har hatt sin storhetstid. Jeg syns Dalish alvene var litt høye på seg selv og de som bodde blant mennesker var jo som mennesker. Men etter Dragon Age Inquisition har jeg blitt veldig gira på alver igjen, kom frem mye der om hva alvene var + spoilers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

[klipp]

 

For den saks skyld, hva skjer hvis de hyrer inn noen flinke forfattere til neste spill, eller til bøkene? Det kan jo bli interessant. :)

 

Vet ikke om det hjelper liksom. Til evt. DA4 vil templars vs mages være veldig oppbrukt, samme med med blight etc. Jeg tror de nesten må begynne helt på nytt jeg da altså hvis dette skal bli bra igjen. Evt. skifte tidsepoke grundig.

Litt morsom hvor vanskelig det er for deg å ta poenget i din egen tråd. Jeg blir stadig litt usikker på om du svarte på rett post. :p Jeg har ikke sagt noe som helst om hva Dragon Age 4 vil handle om, og det tviler jeg sterkt på at BioWare har gjort heller. De planlegger det nok garantert allerede, men vi ser neppe noe som helst til det før etter Mass Effect 4 er ut døren. Å si det fortsatt vil være templars vs mages er litt tynt. Så for å ta det punktvis for ordensskyld:

 

1. Ingen vet hva neste spill vil handle om, bare at det åpenbart kommer.

 

2. Ingen vet hva slags plattform det vil være på, eller hvordan gameplay vil være. Det kan bli et mobilspill, for alt vi vet. Eller et MMO.

 

3. Å hyre inn flinke, kjente forfattere som Margaret Weis og Tracy Hickman (Dragonlance) eller R.A. Salvatore (Forgotten Realms) gjør at historien kan bli mye bedre enn den har vært i de tre første spillene. Men hva historien handler om er et stort spørsmål. Så vidt jeg vet er det ingen som har sagt noe som helst om at historien i Dragon Age-spillene er fortsettelse på den samme historien (selv om det er noen ting som går igjen), så neste spill kan være fullstendig frittstående fra resten.

 

4. Som sagt flere ganger er vi bare tre spill inn i serien, samt en bok som er løst basert på det første spillet. Det er alt for tidlig til å si hvordan verden i Dragon Age henger sammen. Alt vi vet er at de har brukt mye tid på å bygge opp historien rundt det, og sørget for at alt henger sammen på ett eller annet vis. Men det vil ta lang tid å utforske halvparten av det. Vent heller til Dragon Age 10, så kan vi begynne å se hvor komplisert og omfattende alt er. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

I starten likte jeg absolutt ikke alvene. Som vi er vant til fra de fleste fantasy verdener så er alvene grasiøse, høye, fagre og fantastiske krigere eller magikere. Det var ikke tilfelle i Dragon Age, selv om de en gang har hatt sin storhetstid. Jeg syns Dalish alvene var litt høye på seg selv og de som bodde blant mennesker var jo som mennesker. Men etter Dragon Age Inquisition har jeg blitt veldig gira på alver igjen, kom frem mye der om hva alvene var + spoilers.

Jeg liker både alvene og dvergene i Dragon Age. :) De er standard nok til å være lett gjenkjennelige, men likevel ikke helt 100% som vi er vant med fra andre serier. Det er en bra ting. :) Jeg liker fantasy-verdener som har likehetstrekk med dem vi er vant med, uten å være rene blåkopier av dem. Det eneste jeg savner er dvergemagikere. Greit nok har vi Daghma i DA:I, men hun er strengt tatt ikke en magiker.

 

Men som du sier har alvene hatt en storhetstid en gang. For det første kan de få en ny storhetstid en gang, og for det andre vil det ikke være vanskelig å lage et spill som foregår på den storhetstiden. Kanskje vi kan få et spill som handler om fallet til alvene? Det meste ville nok vært det samme vi ser nå, men det ville nok også ha vært en del ganske annerledes steder og ting. Men et sånt spill ville vært med på å bygge opp lore ganske mye og gjøre verden mer interessant å utforske. :)

Lenke til kommentar

 

 

[klipp]

 

For den saks skyld, hva skjer hvis de hyrer inn noen flinke forfattere til neste spill, eller til bøkene? Det kan jo bli interessant. :)

 

Vet ikke om det hjelper liksom. Til evt. DA4 vil templars vs mages være veldig oppbrukt, samme med med blight etc. Jeg tror de nesten må begynne helt på nytt jeg da altså hvis dette skal bli bra igjen. Evt. skifte tidsepoke grundig.

Litt morsom hvor vanskelig det er for deg å ta poenget i din egen tråd. Jeg blir stadig litt usikker på om du svarte på rett post. :p Jeg har ikke sagt noe som helst om hva Dragon Age 4 vil handle om, og det tviler jeg sterkt på at BioWare har gjort heller. De planlegger det nok garantert allerede, men vi ser neppe noe som helst til det før etter Mass Effect 4 er ut døren. Å si det fortsatt vil være templars vs mages er litt tynt. Så for å ta det punktvis for ordensskyld:

 

1. Ingen vet hva neste spill vil handle om, bare at det åpenbart kommer.

 

2. Ingen vet hva slags plattform det vil være på, eller hvordan gameplay vil være. Det kan bli et mobilspill, for alt vi vet. Eller et MMO.

 

3. Å hyre inn flinke, kjente forfattere som Margaret Weis og Tracy Hickman (Dragonlance) eller R.A. Salvatore (Forgotten Realms) gjør at historien kan bli mye bedre enn den har vært i de tre første spillene. Men hva historien handler om er et stort spørsmål. Så vidt jeg vet er det ingen som har sagt noe som helst om at historien i Dragon Age-spillene er fortsettelse på den samme historien (selv om det er noen ting som går igjen), så neste spill kan være fullstendig frittstående fra resten.

 

4. Som sagt flere ganger er vi bare tre spill inn i serien, samt en bok som er løst basert på det første spillet. Det er alt for tidlig til å si hvordan verden i Dragon Age henger sammen. Alt vi vet er at de har brukt mye tid på å bygge opp historien rundt det, og sørget for at alt henger sammen på ett eller annet vis. Men det vil ta lang tid å utforske halvparten av det. Vent heller til Dragon Age 10, så kan vi begynne å se hvor komplisert og omfattende alt er. :)

 

 

Jeg har ikke problemer med å ta poenget i egen tråd. Jeg er bare skeptisk (eller uenig om du vil) til at det vil skje så mye (eller mye bra) om de hyrer inn bra forfattere til neste spill (siden vi er på spill 3 per idag vil det neste naturlig bli spill 4).

 

Riktig at du ikke har sagt hva DA4 vil handle om, men hvis vi ser hovedtrekkene i DA1,2 og 3 har de forandret seg svært lite fra spill til spill. Og veldig lite har blitt lagt til.

Det er derfor jeg hevder at det er svært sannsynlig at evt. dyktige forfattere (hvis de leies inn) forsetter på den samme konflikten mellom f.eks templars vs mages, siden de foregående 2-3 spill (spesielt DA2 og DA3) har fokusert mye på dette. og det er vel dette jeg mener er mye av ufordringen til settingen. Den er for begrenset, og gjentar seg selv mye og stagnerer endel. I DA:O ble, man liksom lei darkspawn lenge før spillet var over (DA:A fikset på dette dog). Derfor mener jeg at hvis dette nå plutselig skal bli bra (eller bedre en Forgotten Realms), må de gjøre et stort hopp ved å legge hendelsene til en annen tidsespoke i det samme verden. Å Bare forsette på storylinen slik vi har sett fra DA2 til DA3 vil gjøre det for vanskelig å lage god story (akkurat som sesong 4,5 osv. av tv-serier sjelden blir bra fordi storyen er "oppbrukt")

 

1. Det jeg allerede har typet i denne posten er forklaringen på at jeg er uening i at vi ikke vet hva DA4, til en viss grad vil handle om.

 

2. Jeg regner det også som relativt aktuelt at neste spill i DA settingen blir et spill i sjangeren vi allerede kjenner fra DA1,2,3. Skulle det dog bli et mobilspill regner jeg det ikke som sannsynlig at de vil ha veldig bra story siden mobilspill ikke akkurat er kjent for dette. Skulle det bli en MMO har heller ikke de bedre forutsetninger for bedre story.

 

3. Ja det er det jeg mener som må til. Derav mitt svar på dette.

 

4. Ja, hvis de begynner å bevege seg litt bort fra hvor de står nå kan de dette, absolutt.

Se bare på hvordan Daggerfall, Morrowind, Oblivion og Skyrim i TES serien fra spill til spill gjør store hopp i hvor handlingen foregår, hvilke konflikter som eksisterer, osv.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Tja, for det første er det stor forskjell på gameplayet i Dragon Age 1 og de to andre. DA2 ble jo kritisert for å være for action-basert, og DA3 har ikke gjort noe for å endre dette. Dermed kan neste spill bli enda mer action-basert enn nå, men de kan også gå tilbake til røttene med DA1 og gjør det hele turbasert. Men dette er gameplay, og har ingenting med lore eller verdenen i DA å gjøre. For å bruke et eksempel er det bare å se på Fallout. De to første var turbaserte strategispill, Brotherhood of steel var ren hack and slash, og Fallout 3 og New Vegas føles mer som FPSer. Men alle er helt klart satt i Fallout-universet.

 

Videre er "mobilspill" ikke en sjanger i seg selv. Glem heller ikke at både Baldur's Gate 1 og 2 er kommet til mobil med stor suksess, så det er ingen grunn til hvorfor Dragon Age ikke skal kunne gjøre det samme. Men, igjen, dette dreier seg om gameplay, ikke om det tråden faktisk er ment å handle om.

 

Så la oss gå tilbake til historien og verdenen i DA. Om de hyrer inn noen flinke forfattere kan neste spill bli det beste i serien, og et av de beste rollespillene som er kommet på mange år. Men hva vil det faktisk handle om? Det er vanskelig å si, men det er mange ting du har oversett. For å ta noen småting:

 

1. Uten å ha fullført Inquisition ennå (er "bare" 65 timer inn) har det blitt veldig lite templar vs mages denne gangen. Jeg føler det omtrent ikke har vært noe som helst av det så langt. Litt er det jo, men ikke mer enn vanlig glad-rasisme som mennesker vs alver, dverger vs magikere og så videre. Det vil alltid være litt sånn småtull her og der, men ingenting å bry seg med. Faktisk er det bare én gang i hele spillet det har blitt problemer med templars vs mages så langt som jeg har opplevd, og det ble stoppet rimelig kjapt og brutalt ganske tidlig. Gidder ikke spolere mer enn det, men det fører oss over til neste punkt:

 

2. Inkvisisjonen. Vi har hatt en del med templars vs mages før, men nå da verden er i større fare enn før, har inkvisisjonen tatt over og bestemt seg for å rydde opp en gang for alle. Enten er man med dem, ellers er man ikke. Er vanskelig å si mer enn det uten å spolere for mye, så for å ta det svært kort er det både templars og mages i Inkvisisjonen nå. Begge hater nok hverandre en del, men de skjønner også at de er nødt til å samarbeide for å overleve. Resultatet er at jeg tror vi er ferdige med templar vs mages nå. I stedet for å kåre en "vinner" ble begge to nødt til å slå seg sammen med inkvisisjonen. For å sette det på spissen minner det om krigen mellom Nintendo og Sega. Sega "tapte" og lager ikke lengre konsoller, men de lager fortsatt spill, og mange av disse gis ut på Nintendo-plattformer. De har til og med spill med både Mario og Sonic. ;) Så i stedet for å si at Nintendo vant krigen, endret begge partene seg og har forstått at det er fullt mulig for begge å eksistere side om side. :)

 

3. Verden er reddet for nå, men for hvor lenge? Det vil garantert komme flere spill, og verden vil garantert være i fare igjen. Spørsmålet er bare hva som truer. Flere darkspawns? Jeg har faktisk ikke møtt darkspawns i det hele tatt i Inquisition (og kan ikke huske det var noen i DA2), så det tviler jeg på. Red Templars? Kanskje, men tviler. Drager? Er forstyrrende lite drager i et spill kalt Dragon Age, så håper vi får flere av dem. Men det kan være alt mulig. En naturkatastrofe? Kan være mulig. Romvesener? Ikke glem at orkene i Warcraft er fra verdensrommet. En full krig mellom templars og mages? Tviler, siden vi nå har flyttet fokuset over på inkvisisjonen. Men kanskje en slem inkvisisjon med både templars og mages på laget sitt? Godt mulig. Eller ta noe helt annet, som f.eks en trollmann som åpner en port til fortiden og/eller fremtiden, og holder på å ødelegge selve tiden? Hadde vært tøft.

 

Men uansett, som du ser er det veldig mange ting de kan gjøre. At DA1 - 3 har en del likhetstrekk betyr ikke at de er dømt til å fortsette i samme spor for evig tid. For alt vi vet kan neste Dragon Age foregå på en langt mindre skala, som i f.eks Fallout: New Vegas eller Baldur's Gate. Alt vi vet er at vi ikke vet noe. :) Men poenget er uansett at selve historien i seg selv ikke er viktig. Det er mye viktigere hvordan den fortelles, og da må dyktige skribenter til. Tar du f.eks historien i Ringenes Herre dreier det seg om en tulling som gir en magisk ring til nevøen sin, og sender ham ut på vandring langt bak fiendens linjer for å ødelegge den. Ikke den mest avanserte historien, med andre ord. Star Wars? Bondesønn kliner med søstra, dreper faren sin og sprenger en romstasjon. :p Det viktige er måten det fortelles på. :)

Lenke til kommentar

Jeg er på samme side som OP på flere områder. Jeg også liker BG1 best. Jeg liker historier som begynner enkelt, og som blir mer kompleks etterhvert som du graver i møkka. I begynnelsen aner du fred og ingen fare, før du plutselig blir angrepet, og må flykte fra det eneste hjemmet du vet om, bare for å se vergen din bli drept av en mystisk skikkelse. Jeg var helt solgt allerede etter den første timen!

 

Når det kommer til Tolkien-inspirerte fantasy-settinger (alver, dverger, orcer, halflings), har jeg ingenting imot Forgotten Realms. Den er tross alt fra 1960-tallet, og er en av de originale kopiene, for å kalle den det. Jeg har spilt utallige spill satt til FR, lest utallige bøker, lest FR Campaign Setting fra perm til perm, spilt pen-and-paper-rollespill, og ikke minst NWN på en online server i mange år hvor kunnskap om FR var meget viktig siden det var forventet at du skjønte hva de andre karakterene snakket om når de nevnte historiske hendelser, viktige personer, guder, land og byer. Jeg har ikke fått anledning til å følge med så mye lenger siden jeg ikke har spilt spill lagt til FR på veldig lenge, og jeg har begynt å lese litt andre typer bøker. FR-forfattere er tross alt ikke SÅ bra sammenlignet med "skikkelige" forfattere. Og mange av dem har tatt seg store friheter med settingen - som f.eks. i The Crystal Shard (1988) hvor en enkelt drow ranger overvant Errtu, en balor (en av de mektigste tanar'ri-demonene), og forviste ham til the abyss i hundre år - til tross for at han ikke engang var primært en wizard.

 

Det jeg ikke er en fan av, derimot, er at andre settinger følger i samme spor som Forgotten Realms og lager en utvannet kopi av en kopi, med enda mindre interessante alver og dverger. Her synes jeg Bioware også har gått litt i fellen med Dragon Age. Jeg synes både dvergene og alvene er mindre interessante enn både i Middle-Earth og i Forgotten Realms, og da kunne de heller droppet de. Men jeg synes helt klart at det er greit at de har skapt sin egen verden, selv om jeg kanskje hadde håpet de kunne gjort det bedre/annerledes. Spesielt er jeg skuffet over fokuset på en monoteistiske religion, som minner veldig mye om katolisisme. De mange spennende religionene i FR gjorde mye for settingen og karakterbakgrunnene mine. Det er også andre ting som er litt merkelig - som at verden er full av fordommer mot alt mulig, bortsett fra kjønn og seksualitet. Der er de plutselig enda mer progressive enn vår moderne verden, som historisk sett har vært mer fordomsfull når det kommer til kjønn enn til noe annet. Jeg prøvde å lage en karakter til DAI for å havne i så mange ideologiske konflikter som mulig - en alv, magiker, motstander av The Chantry, men det fantes ingen motstand uansett hva jeg valgte av kjønn eller seksualitet.

 

Derimot synes jeg settingen i Mass Effect 1 (stor fan) og 2 var bedre. Dessverre ble alt ødelagt av Mass Effect 3, men de var inne på noe bra.

 

Når det kommer til gameplay, så finnes det spill basert på Forgotten Realms som har vært enda mer action-orientert, og med enda mindre valg, enn det Bioware noen gang har laget. Så settingen har lite eller ingenting å si i den sammenheng. Men jeg synes helt klart at utviklingen har gått feil vei gameplaymessig (for mye consolitis) når det gjelder Bioware og fantasy RPG.

Endret av Orwandel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

I starten likte jeg absolutt ikke alvene. Som vi er vant til fra de fleste fantasy verdener så er alvene grasiøse, høye, fagre og fantastiske krigere eller magikere. Det var ikke tilfelle i Dragon Age, selv om de en gang har hatt sin storhetstid. Jeg syns Dalish alvene var litt høye på seg selv og de som bodde blant mennesker var jo som mennesker. Men etter Dragon Age Inquisition har jeg blitt veldig gira på alver igjen, kom frem mye der om hva alvene var + spoilers.

Jeg liker både alvene og dvergene i Dragon Age. :) De er standard nok til å være lett gjenkjennelige, men likevel ikke helt 100% som vi er vant med fra andre serier. Det er en bra ting. :) Jeg liker fantasy-verdener som har likehetstrekk med dem vi er vant med, uten å være rene blåkopier av dem. Det eneste jeg savner er dvergemagikere. Greit nok har vi Daghma i DA:I, men hun er strengt tatt ikke en magiker.

 

Men som du sier har alvene hatt en storhetstid en gang. For det første kan de få en ny storhetstid en gang, og for det andre vil det ikke være vanskelig å lage et spill som foregår på den storhetstiden. Kanskje vi kan få et spill som handler om fallet til alvene? Det meste ville nok vært det samme vi ser nå, men det ville nok også ha vært en del ganske annerledes steder og ting. Men et sånt spill ville vært med på å bygge opp lore ganske mye og gjøre verden mer interessant å utforske. :)

 

 

Bra at alvene får en oppsving i DA3 da. Jeg har ikke spilt så langt at jeg har sett det enda.

 

Et spill satt i alvenes storhetstid kunne vært interessant, men dessverre ikke så sannsynlig slik sporet til Bioware går nå. Jeg er ikke helt sikker på om det ville være så stor reell forskjell heller. Utfordringen nå er at man får en følelse de er for like mennesker, bare stakkarslige, tynne og med lange tynne ører. Det er vanskelig å tenke seg at de kan ha hatt en storhetstid og at de fremsto med mer bravur i den tiden.

 

Jeg er forøvrig enig i at alvene ikke hadde trenger å være blåkopier av f.eks Ringnenes Herres alver. Selv om jeg vil heller ha en blåkopi av dem enn det resultatet vi ser nå i DA. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg mener Bioware er noen divisjoner under Blizzard og Bethesda her. Begge de sistnevnte har jo heller ikke blåkopier av Ringenes Herres versjon av alvene, selvom Blizzard lå ganske tett opptil før Warcraft3. Likefullt greier Blizzard og Bethesda å gi alvene en helt annen troverdighet og sympatiseringsfaktor.

F.eks bringer jo blodalvene noe til bordet vi ikke har sett før. Nattalvene er jo også litt egen greie.

 

Er det det Biowares voiceacting, loreforfattere, grafikkartister, manusforfattere eller replikkforfattere som ikke helt leverer? Vanskelig å si....

Å få alt dette til å stemme krever mye kunnskap som den vanlige mann i gata ikke har (hvordan ting så ut og kan ha sett ut i middelalder), kjennskap til ulike kunstformer, kjennskap til ulike kulturer og god fantasi (men ikke en fantasi som tar helt av), og sans for spill. Svært få mennesker kompetente nok til å fylle disse jobbene.

 

En annen utfordring med alvene er kanskje det at Bioware har gjort maktbalansen imellom mennesker, alver og dverger ujevn. I Tolkiens univers er det så jevnt fordelt at det blir spennende hvem som "vinner" av spesielt alver og dverger. Menneskene er en nokså lik faktor de også. i DA derimot er dette allerede avgjort og mye av spenningen er derfor ikke der. Alvene er for svake, dvergene for få og menneskene en soleklar vinner i maktbalansen. Alle er liksom i hver sin divisjon.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

1. Jeg er faktisk litt enig i det i at det lite av det DA3, og jeg har spilt enda mindre enn deg. Her burde Bioware sett sitt snitt til å fylle på med noe annet drama. Det er liksom ikke noe annet som har tatt denne plassen bare at det andre har blitt tonet litt ned.

 

2. Det er bra hvis vi er ferdig med mages vs templars. Nå har de muligheten til utforske noe annet.

 

3. Er du sikker på at orcene er fra verdensrommet? Forholder meg bare til at kom til Azeroth igjennom den mørke portalen og tar ikke stilling til hvor de kom fra: http://www.wowwiki.com/Orc

Liker ikke setting blanding. ;-) Verdensrommet passer bedre til sci-fi.

Det er jo ting i Dragon Age som også dukker opp igjennom portaler uten at de er fra verdensrommet.

 

Så lister du opp mange spennende muligheter for hvor DA kan gå. Og det er vel dette jeg også indirekte har pekt på. Det finnes så mange ting Bioware kunne gjort, istedet holder de seg litt på en tue istedet for å utforske andre ting slik jeg mener Bethesda er så gode på i TES serien.

 

Så til dette med størrelse på spillet. DA2 fikk jo mye kritikk fordi det var for lite (for lite episk). Det var liskom bare byen og området rundt. Mye kan sies om det spillet, men jeg synes ikke det var blandt de største problemene. Faktisk fungerte den delen helt greit spør du meg, og DA:A som jeg synes er best i serien er jo faktisk også ganske lite, men det hadde god flyt og variasjon. Det sagt så er det jo bra for serien at de har åpnet den opp og gjort den mindre lineær i DA3. Men kanskje de tok i for mye med den store verden? Biowares styrke har jo ikke vært store verdener slik som Bethesda, men god historieskriving (BG), så kanskje de trenger noe tilpasningstid og trening med store verdener..?

 

Ser at du er enig i at det er endel likt i DA1-3, det er bra.

 

Så skal jeg gi deg rett i at det er hvordan historien fortelles som er det viktige. Så kanskje er det gode forfattere DA teamet trenger aller mest. Skjønt jeg mener at de også bør våge å gjøre et hopp fra den tuen de nå er på.

 

 

[klipp]

1. Uten å ha fullført Inquisition ennå (er "bare" 65 timer inn) har det blitt veldig lite templar vs mages denne gangen. Jeg føler det omtrent ikke har vært noe som helst av det så langt. [klipp]

 

2. Inkvisisjonen. Vi har hatt en del med templars vs mages før, men nå da verden er i større fare enn før, har inkvisisjonen tatt over og bestemt seg for å rydde opp en gang for alle. Enten er man med dem, ellers er man ikke. Er vanskelig å si mer enn det uten å spolere for mye, så for å ta det svært kort er det både templars og mages i Inkvisisjonen nå. Begge hater nok hverandre en del, men de skjønner også at de er nødt til å samarbeide for å overleve. Resultatet er at jeg tror vi er ferdige med templar vs mages nå. [klipp]

 

3. [klipp] Flere darkspawns? Jeg har faktisk ikke møtt darkspawns i det hele tatt i Inquisition (og kan ikke huske det var noen i DA2), så det tviler jeg på. Red Templars? Kanskje, men tviler. Drager? Er forstyrrende lite drager i et spill kalt Dragon Age, så håper vi får flere av dem. Men det kan være alt mulig. En naturkatastrofe? Kan være mulig. Romvesener? Ikke glem at orkene i Warcraft er fra verdensrommet. En full krig mellom templars og mages? Tviler, siden vi nå har flyttet fokuset over på inkvisisjonen. Men kanskje en slem inkvisisjon med både templars og mages på laget sitt? Godt mulig. Eller ta noe helt annet, som f.eks en trollmann som åpner en port til fortiden og/eller fremtiden, og holder på å ødelegge selve tiden? Hadde vært tøft.

 

Men uansett, som du ser er det veldig mange ting de kan gjøre. At DA1 - 3 har en del likhetstrekk betyr ikke at de er dømt til å fortsette i samme spor for evig tid. For alt vi vet kan neste Dragon Age foregå på en langt mindre skala, som i f.eks Fallout: New Vegas eller Baldur's Gate. Alt vi vet er at vi ikke vet noe. :) Men poenget er uansett at selve historien i seg selv ikke er viktig. Det er mye viktigere hvordan den fortelles, og da må dyktige skribenter til. Tar du f.eks historien i Ringenes Herre dreier det seg om en tulling som gir en magisk ring til nevøen sin, og sender ham ut på vandring langt bak fiendens linjer for å ødelegge den. Ikke den mest avanserte historien, med andre ord. Star Wars? Bondesønn kliner med søstra, dreper faren sin og sprenger en romstasjon. :p Det viktige er måten det fortelles på. :)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...