Gå til innhold

Industriell økonomi på NTNU eller UiS - evt. andre steder?


Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, har så lyst til å studere indøk ved UiS fordi jeg vil bosette meg der og fordi jeg vil spesialisere meg innenfor petroleumsteknologi, men alle sier "velg NTNU fordi du kan!".

Har dere noen fordeler/ulemper for å overbevise meg om hva jeg skal velge? Veldig, veldig usikker på valget jeg skal ta...og det er bare noen måneder igjen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo store oppsigelser og nedbemanning i oljesektor for tiden. Det trenger jo ikke ha noe å si, kanskje det snur innen fem år. Men når det er sagt ville jeg tatt NTNU og valgt en annen retning enn petroleum. Ville tro det er billigere å bo i Trondheim også. Stavanger har vel rykte for å være dyrt å bo i, uten at jeg vet om det stemmer for f.eks. studentboliger også.

Lenke til kommentar

Det er jo store oppsigelser og nedbemanning i oljesektor for tiden. Det trenger jo ikke ha noe å si, kanskje det snur innen fem år. Men når det er sagt ville jeg tatt NTNU og valgt en annen retning enn petroleum. Ville tro det er billigere å bo i Trondheim også. Stavanger har vel rykte for å være dyrt å bo i, uten at jeg vet om det stemmer for f.eks. studentboliger også.

Takk for svar :) Tenkte egentlig å bosette meg i Stavanger, men tror Trondheim er billig, ja :) Men er det noen direkte ulemper med UiS? :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg går nå på UIS, og er kjempe fornøyd! var lett å få nye venner, og har alltid noen å være med, jeg var ikke her i fadderuka fordi jeg var ute å reiste, men kom meg inn i miljøet kjapt! Jeg studerer nå forkurs til ing, og er kjempe fornøyd med foreleserne.

 

Ang. stavanger som en dyr by som merker jeg ikke noe stort, fordi jeg fikk studentbolig gjennom sisbolig, (www.boligtorget.no/sis)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg går nå på UIS, og er kjempe fornøyd! var lett å få nye venner, og har alltid noen å være med, jeg var ikke her i fadderuka fordi jeg var ute å reiste, men kom meg inn i miljøet kjapt! Jeg studerer nå forkurs til ing, og er kjempe fornøyd med foreleserne.

 

Ang. stavanger som en dyr by som merker jeg ikke noe stort, fordi jeg fikk studentbolig gjennom sisbolig, (www.boligtorget.no/sis)

Takk! Er du fornøyd med ryktet deres i industrien og industritilknyttingen der nede? :)

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig å bosette meg i Stavanger, men tror Trondheim er billig, ja

 

 

Trondheim er faktisk kåret til verdens dyreste by i 2013 og 2012, med stavanger på en god andre plass. Så jeg tror ikke du bør velge NTNU fordi du vil spare penger på å bo i Trondheim, men det er en veldig fin by da. :)

 

Kilder:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7037049.ece

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Trondheim-er-verdens-dyreste-by-6738485.html

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er jeg, vi hadde noe som het "karrieredag" for ikke så lenge siden, og der var det mange bedrifter og organisasjoner som holdt stands, professoren eller "overhodet" i faktueltet har også "kontakter" i bransjen, så om du lurer på noe er det bare å spørre de, men det kan ta en liten stund før du får svar :p

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg går petroleumsteknologi ved UiS. Vurderer selv master i petroleum eller indøk ved enten UiS eller NTNU. Mine erfaringer fra UiS er at det er et faglig høyt nivå, gode professorer og gode sjanser for relevante sommerjobber etc, uten å måtte flytte. Anbefaler absolutt petroleum, vil si det er den kjekkeste ingeniørlinja, spesielt siden petroleumsstudentene er de mest seriøse og mest aktive i studentforeninger.

 

NTNU går jo for å være det beste universitetet for teknisk utdanning, men når det gjelder petroleum er NTNU og UiS relativt sidestilt, rent faglig sett. Velger du master i petroleum har det ingen betydning for arbeidsgiver om du har gått UiS eller NTNU, men går du indøk kan du muligens stille litt sterkere på arbeidsmarkedet om du går NTNU. Trondheim er en kjekkere studentby (ifølge flere jeg kjenner som har gått både UiS og NTNU) med flere sosiale happenings for studenter. Dersom dette er viktig for deg kan det være lurt å vurdere Trondheim, tross kulden.

 

Velg UiS dersom du er sikker på at du vil jobbe i oljesektoren (og ikke tenk på det Knewt sier om nedgangstider, det er bare positivt for oss med et par år igjen på skolen), fordi du får et godt nettverk og gjerne relevant arbeidserfaring. Dersom du er helt sikker på å gå indøk, kan det være lurt å ta hvertfall masterårene på NTNU.

 

Ps! Beregn inn at du ikke kan angre deg på NTNU, du har jo ingen grad der før du har fullført hele studieløpet.

Endret av PetTekMarie
Lenke til kommentar

Jeg 'kunne' og velge NTNU, men bestemte meg for UiS. Angrer litt på det, å være ærlig... Det er jo greit her, men det er mye mer 'seriøst' på NTNU. Det betyr ingen ting at Stavanger er 'oljeby' - utdanningen er jo bare teori uansett. Hvis du er villig å studere mye, velg NTNU. Men hvis du vil ha litt mer fri tid til andre ting, så velg UiS. Det er ikke vanskelig å studere her:) Og ja, om petroleum... Det er utrolig spennende, det stemmer! Men tenk om mer 'generelle' retninger og, som maskin for eksempel. Da kan du fortsatt jobbe i oljesektoren uten tvil, men kommer ikke til å sitte uten jobb som gjør vi nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...