Gå til innhold

Leve i villmarken for en lang periode


Kjaratan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp inn en del enkle varer som du tar med deg. Mel, bakepulver, bønner, ris, salt, sukker slik at du har mulighet til et skikkelig kosthold.

Tråden til TS omhandler, å leve av naturen, i lengere tid, uten proviantering! Da utgår vel bl.a. mel, bønner, ris, m.m.. :)

 

Ganske naiv tråd. Og det er vel drefor TS ikke lar høre fra seg. Men lykke til, dere som har lyst til å prøve å leve av naturen året rundt. :) Eller drøm videre. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig spennende prosjekt du har gående!

Mine tanker:

Å leve helt av naturen uten noen egne forsyninger kan jeg med sikkerhet si vil være nærmest umulig vinterstid. På sommeren ja, men når snøen laver ned skal det ikke mye til før dette kan bli virkelig vanskelig, og også farlig hvis du skulle skade deg.

 

Det essensielle for overlevelse er ild, vann, mat og husly.

 

Hva jeg ville tatt med som et minimum:

Generelt om utstyr: Velg no-nonsense produkter med god kvalitet, gå for det aller enkleste. Mindre kompliserte produkter gir færre ting som kan gå galt.

Ild: Et godt tennstål, gjerne flere da de kan forsvinne hvis man er uheldig. Et tips er å feste en orange paracordline på stålet eller lignende for å gjøre det godt synlig hvis det faller på bakken f.eks blant busker eller snø. Ellers ville jeg øvd på å gjøre opp ild med en hånd, hvis du f.eks skulle skade armen i en situasjon du trenger varme. Kjøp fra f.eks. http://firesteel.com/

Vann: Det er viktig at du koker alt vannet ditt, da det kan være bakterier der som slår deg ut. Her er det også viktig å ha backup som for eksempel vannrensetabletter. Ikke gå for sugerør- eller pumpetyper som renser vannet. Ja, med riktig vedlikehold kan de rense mye vann, men de kan også gå i stykker, og de virker ikke veldig godt i kulda.. Jeg kjøper mine fra www.allrando.no, er de rimeligste jeg vet om. Knallgod kvalitet. Da får du de for 1,29 kr. stykk, 1 liter renset vann pr tablett, samme som NATO og Røde Kors bruker: http://www.allrando.no/collections/turutstyr/products/oasis-vannrensetabletter-100-pakning

Mat: Her ville jeg definitivt gått for tørrmat i poser, gjerne pakket sammen i harde plastbeholdere som kan lukkes hermetisk. Da er du garantert å holde det tørt, samt at du unngår å punktere dem. Kjøp rimelige poser i kvanta hos f. eks. Coop.

Husly: Du skal bygge deg en bolig for et år. Du skal også ha MYE brensel, som betyr at du trenger riktig redskap; Øks, sag og kniv. Mange vil kanskje tenke at du kun trenger øks, men hvis du skal kutte mye, som man gjerne gjør i en overlevelsessituasjon er sag veien å gå. Ikke gå for de små sagene, kjør på med den store røde. Ellers synes jeg Fiskars X-serie av økser er de desidert beste. God kvalitet, og ikke så gale på vekt heller da de har skaft i komposittmateriale. Når det gjelder kniv ville jeg valgt en god samekniv, ikke kjøp den rimelige hos de store kjedene, de er masseproduserte med dårlig stål, handle fra en som smir disse. F.eks fra Strømeng, disse varer en livstid.

 

Førstehjelp ser jeg du nevner selv. Ikke ta med en førstehjelpspute beregnet på bil eller lignende, ta med et stort førstehjelpssett med minimum det du trenger for å pleie deg selv for ett år. Husk også enkeltmannspakker og tourniquet for å stoppe blødninger, det kan redde liv om man er langt fra folk.

 

Lykke til! :)

Endret av Westen
Lenke til kommentar

Jeg syns det høres ut som ett spennende prosjekt, men kanskje litt urealistisk om det skal være helt selvforsynt? På grunn av restriksjoner på når og hvor man får jakte, så tror jeg det er ett ganske håpløst prosjekt om du ikke skal ha med deg noe mat fra sivilisasjonen. Vi er alle forskjellige, men jeg skjønner ikke at prosjektet får mindre verdi ved å ha med seg en del basismat? Selv om du har med en del mel, bønner, havregryn osv, så vil du fortsatt være avhengig av å sanke mat, fiske og jakte (i den perioden det er lov) for å klare deg. Villmarkingene som overvintra på svalbard, drev fangst i alaska osv hadde jo også med seg en del, men de baserte seg allikevel på jakta for å få nok (forskjellen var at de hadde lov til å jakte så lenge det var noe å jakte på - selv da slet mange med å få nok mat gjennom vintern). Jeg ville også passet på å ha med vitaminer å tilsette kosten. Det er ikke få fangstfolk som har bukka under av vitaminmangel :)

 

Ellers hva kan man skaffe i norsk natur?

 

Sommer/høst

- fiske

- bær (viktig for ett variert kosthold)

- sopp (har veldig liten næringsverdi selv om du kan finne store mengder)

- noen planter? Hvilke? Har de noen næringsverdi?

- jakt på storvilt på høsten - men det krever jo at du har lov til å jakte i det terrenget

- jakt på fugl på høsten - kjærkomment tilskudd, men det gir ikke veldig mye kjøtt

- annet småviltjakt på høsten

 

Vinter

- harejakt frem til en viss dato

- fiske (må ha isbor)

- visse steder i landet kan man få tillatelse til snarefangst av rype

 

Det er vel ikke noe annet du lovlig kan få tak i på vintern? Så vintern må baseres på hva du har fått sanka (og konservert) gjennom sommer og høst.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis man forutsetter en slags steinalder-tankegang her er det et viktig poeng når det gjelder mat.

Vi har jakttider å forholde oss til, det er ikke mange generasjonene det har vært sånn.

En ting Clausen burde ha gjort (blant annet) var å "jakte" utenfor sesong. det ville da foregått omtrent på følgende måte:

Villmannen sniker seg innpå jaktbart vilt utenfor jakttid. "Skudd" dokumenteres med kamera eller god hukommelse. Villmannen har f.eks. sneket seg innpå en elgkalv. "Skuddet" går, og villmannen drar på butikken og kjøper tilsvarende mengde kjøtt som må bæres tilbake til leiren. Der må kjøttet behandles så det oppnår en viss holdbarhet, og villmannen har "jaktet" på egen mat.

 

Vet ikke om dette er en ide som fenger, men jeg har hatt samme tanken sjøl en gang, og da var det denne metoden som hadde vært aktuell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt for meg i overkant av et år i villmarken fra og med mai 2016 til kanskje så sent som august 2017. Dette fordi jeg ikke har noe annet planlagt i denne perioden. jeg vil være 22 år (mars 2016) når jeg starter villmarkslivet. Ønsket er å lage en camp med husly med egne hender for deretter å leve av naturen. Jeg har ikke bestemt meg for hvor det vil være, men det blir innenlands ved elv og innsjø. Jeg vil hovedsakelig være her i Norge, men kanskje i nærheten av grensa til Sverige.

 

Jeg har vært mye i natur tidligere, men aldri veldig lenge (maks 1 måne), så jeg er kjent med å sove og leve utendørs. Forskjellen blir hovedsakelig at jeg må skaffe mer mat selv. Denne maten må også oppbevares på en måte.

 

Maten må jo bli alt fra fisk og andre dyr, til bær, sopp og annet som er mulig å anskaffe. Jeg blir jo nødt til å lese meg opp på diverse regler når det gjelder jakt og fiske (kan noen skrive en kort oppsummering?). Jeg må også lese meg litt opp på hva som er tilgjengelig i hvilken periode på året og hvor jeg kan finne hva. Det største problemet jeg har foreløbig er hva jeg skal spise om vinteren. Det er jo mulig å oppbevare mat i elver og snøen når den kommer. men når den går tom, hva finner jeg om vinteren?

 

Jeg har tenkt en del igjennom dette og vet jeg må ha med masse saker, som f.eks. førstehjelpsutstyr, nødmat(suppeposer og slikt), sysaker, hyssing og tau, for opprettholdelse av klær og husly, og verktøy

 

 

Jeg har noen oppsummeringsspørsmål:

- Noen som vet om noen passende steder? hvor som helst i landet.

- Hvilke regler gjelder for jakt og fiske?

- Hvordan skal jeg oppbevare mat?

- Hvordan skal jeg skaffe mat igjennom vinteren?

- Noen som har noen andre ideer og tanker som kan hjelpe meg?

 

Jeg har ganske lenge på å planlegge turen, men jeg syns det er greit å starte tidlig med forberedelser.

 

Hva tenker dere om en slik tur?

se på lars monsen nordkalotten 360

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mye som kan sies her - jeg vil bare påpeke to ting:

 

I praksis må du ta sikte på skogs- eller skogs-nære områder, slik at du har tilgang til praktisk ved og materialer til forskjellig...

 

Og for å kunne bygge opp lager til vinteren, bør du begynne noe sånt som i mai...

 

Og for å gjøre spørsmålsstillingen noenlunde mulig å gi noe nærmere svar på (noe jeg forøvrig antelig ikke kommer til å gjøre, likevel): Definer hvilke ting/produkter/verktøyer du regner med å ta med. (Jeg tenker her på fyrtøy, kniver, økser, skytevåpen, bryner...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tar du med tørrmat har du gode muligheter for å klare deg et år ute i naturen, men husk å kapp ned ekstreme mengder med ved på våren!

 

Å leve selvforsynt tror jeg blir umulig. Som mange har påpekt over meg så har vi restriksjoner på jakt og i seg selv er det ikke bare bare å jakte på vinteren. Vi har en grusom vinter i Norge, spesielt her nord. Se gjennom videoene til Monsen, så finner du nok mange gode tips!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får ta å kommentere denne tråden igjen :)

 

Veden må hogges på vinteren/tidlig vår, for å få tørr nok ved til neste vinter. Så i tillegg at sirissen snakket noe om sanking på vinteren. Det du kan jakte lovlig på da er hare, rype, skogsfugl, storfugl, nøtteskrike og kråke. Alle kan spises. Vil personen fiske om vinteren, anbefales garn under isen. Da får man bedre resultat og bruker mindre energi på fiskingen. Anbefaler i tillegg å koke te om vinteren av granbar, som gir rikelig med C-vitamin.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Sånn som jeg har forstått det med jakt så må man betale for antall dager man skal jakte?
Jeg har tenkt meg ett lignende prosjekt da kom dama på det geniale forslaget med jakt. Men ettersom det med å betale for kvarje dag jeg skal jakte så det ble håpløst dyrt. Kan jo ikke akkurat dra fram mobilen og bestille jaktmarka heller mens jeg er utti der..

 

Mulig jeg tar feil siden jeg ikke har lest meg grundig opp men det var slik jeg forsto det.

Lenke til kommentar

Det spørs på avtalen du har med grunneier. Det er ikke umulig å f.eks. kjøpe tillatelse/løyvene på forhånd.

 

Det er derimot ikke bare bare å leve av jakt. Du er avhengig av jakttidene. Samtidig må du ha kunnskap om slakting, partering, mørning og tilberedning. Å gjøre alt i skogen bidrar til flere utfordringer enn vanlig, spesielt med tanke på hygiene, fluer og tilgang til hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

Villsvinjakt? Lovlig året rundt utenom jul og påske. Er begrenset med steder det er villsvin i Norge da.

 

Det stemmer. Sugge med unger er fredet, men ungene er lovlige å ta. Jeg er ikke så kjent med den norske bestanden, men den er ikke så stor. Hittil så blir det regnet som en art som er på god vei tilbake til norsk fauna, og antall observasjoner øker stadig. Gi det et par tiår til, så snakker vi svinaktig store bestander.

 

Likevel så er villsvinjakt en vanskelig jaktform. Snikjakt er utrolig vanskelig. Da gjenstår driv- og åtejakt. Åtejakt krever et lukrativt åte, og gode lysforhold i form av fullmåne. Kunstig lys er ikke lov i Norge. Drivjakt er ikke enkelt hvis man bor alene i skogen. Da forsvinner kanskje litt av meningen med å bo i villmarken lenge.

 

Kan være interessant å se på forsøket som Kristoffer Clausen hadde.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...