Gå til innhold

Leve i villmarken for en lang periode


Kjaratan

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt for meg i overkant av et år i villmarken fra og med mai 2016 til kanskje så sent som august 2017. Dette fordi jeg ikke har noe annet planlagt i denne perioden. jeg vil være 22 år (mars 2016) når jeg starter villmarkslivet. Ønsket er å lage en camp med husly med egne hender for deretter å leve av naturen. Jeg har ikke bestemt meg for hvor det vil være, men det blir innenlands ved elv og innsjø. Jeg vil hovedsakelig være her i Norge, men kanskje i nærheten av grensa til Sverige.

 

Jeg har vært mye i natur tidligere, men aldri veldig lenge (maks 1 måne), så jeg er kjent med å sove og leve utendørs. Forskjellen blir hovedsakelig at jeg må skaffe mer mat selv. Denne maten må også oppbevares på en måte.

 

Maten må jo bli alt fra fisk og andre dyr, til bær, sopp og annet som er mulig å anskaffe. Jeg blir jo nødt til å lese meg opp på diverse regler når det gjelder jakt og fiske (kan noen skrive en kort oppsummering?). Jeg må også lese meg litt opp på hva som er tilgjengelig i hvilken periode på året og hvor jeg kan finne hva. Det største problemet jeg har foreløbig er hva jeg skal spise om vinteren. Det er jo mulig å oppbevare mat i elver og snøen når den kommer. men når den går tom, hva finner jeg om vinteren?

 

Jeg har tenkt en del igjennom dette og vet jeg må ha med masse saker, som f.eks. førstehjelpsutstyr, nødmat(suppeposer og slikt), sysaker, hyssing og tau, for opprettholdelse av klær og husly, og verktøy

 

 

Jeg har noen oppsummeringsspørsmål:

- Noen som vet om noen passende steder? hvor som helst i landet.

- Hvilke regler gjelder for jakt og fiske?

- Hvordan skal jeg oppbevare mat?

- Hvordan skal jeg skaffe mat igjennom vinteren?

- Noen som har noen andre ideer og tanker som kan hjelpe meg?

 

Jeg har ganske lenge på å planlegge turen, men jeg syns det er greit å starte tidlig med forberedelser.

 

Hva tenker dere om en slik tur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende ide du har. Tenk også litt på sikkerhet. Mat på vinteren er ikke bare bare å finne. Ha alltid tilgang til hjelp (gjerne telefon) i tilfelle du virkelig trenger det.

 

Jeg glemte vel å skrive det, men jeg planlegger å ha med telefon med flere batterier slik at det kan være mulig å tilkalle hjelp.

Lenke til kommentar

skal du være ute i et år er kanskje solcellepanel eller noe til å lade telefonen bedre alternativ en enn hau batterier.

 

 

Når det er sagt, jeg tror mat vil være veldig utfordrende å skaffe seg nok av.

 

Har tenkt på solcellepanel også, men det er nok greit å ha batterier, spesielt om en er langt nord (jeg bor i nordland) med tanke på lite sol om vinteren.

 

Tanken er jo at jeg skal måtte jobbe hardt for føde, og er man lite kresen og litt kreativ klarer man å lage seg en del mat i naturen. Og selvfølgelig kan det være veldig utfordrende å skaffe mye mat.

Lenke til kommentar

Anbefaler å trene mye på å finne mat på forhånd :p og kanskje ha et lager med mat liggende som reserve

 

Ja, jeg tenker jo at jeg skal få meg en del turer iløpet av det neste året som forberedelse til storturen. Det vil hjelpe meg med å forstå mer ang. matsanking og det vil hjelpe meg med å bestemme meg for hvor jeg skal slå leiren.

Lenke til kommentar

Les gjerne om Kristoffer Clausens forsøk på akkurat dette. Han jaktet bla. hjort på høsten, og sparte dette. Tror ikke han hadde nok kjøtt gjennom vinteren for å klare seg. Kjøttet må da røykes for å holde seg. Ellers spiste han litt fisk, bær på høsten, tang, rev og litt annet snacks...

 

For å jakte så må du ha jegerprøven, egnet våpen, storviltprøven og løyver hvis du skal skyte storvilt samt grunneiers tillatelse.

 

Problemet blir også å skaffe et variert nok kosthold. Fisk alene gir ikke et variert nok kosthold. Et annet problem er å skaffe seg ordentlig husly. Du må bruke mye tid på å hogge ved og tørke dette i forkant av vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hermetikk er vel nøkkelen for å klare seg gjennom vinteren. Lagres enkelt nedgravd.

Han skal jo leve av naturen og ikke av forsyninger kjøpt i butikk. Så da er vel all ordinær mat, som han må kjøpe/få av andre være utelukket. Og nedgrav mat på vinterstid, er vel noe plundrete.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

TS. Det er nok flere tråder her og på andre nettsamfunn, som dette er diskutert tidligere. :) Fantaser gjerne, men å leve av naturen (i villmarka) her i Norge, er nok utopi. Det ville være godt gjordt sommerstid og håpløst på vinteren.

 

Et sted med veldig god tilgang på fisk, ville hjulpet godt. Men selv der, hender det at ekspertene ikke får fisk. Og jakt (dyr), er kun lovlig noen få måneder på høsten. Ryper ut feb. i det meste av landet. Finnmark og nordtroms ut mars mnd. (muligens det samme for hare). Du kan ikke leve på bær. Samme med sopp! Så du må skyte/felle ganske mye vilt, i tiden det er lovlig og evne å bevare det (les høsten). Lagring er nok ikke det største problemet, det lar seg løse.

 

Langs kysten finnes det tang du kan spise, men den må behandles med lut. På fjellet er det en type lav du kan spise. Men ingen av disse resursene kan du leve på og de finnes på vidt forskjellige deler av landet. Sommer halvåret kan jo bl.a. div. skjell også spises, samt div., planter, røtter og snegler. Men de finnes i hovedsak i lavlandet og i sjøen.

 

Men uten brukbar matjord, for å dyrke mat som kan lagres, er det trolig umulig å klare dette du fantaserer om. Så langt jeg vet, er det ingen som har klarte dette tidligere. De eneste som har overlevd på naturen her, er trolig et nomadefolk som forfulgte reinsflokkene, for flere tusen år siden. Og de var ikke belemret med jakt- og fiske reguleringer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil anbefalle deg en veldig genial og praktisk turovn/lavoovn som fort blir din beste venn på turer i naturen.

Bak på ovnen har du en liten bakerovn. På denne måten kan du steke ting på samme måte som hjemme i ovnen.

 

Du kan også kjøpe tilleggsutstyr som vantank som du fester på ovnen ved pipa. Kleshenger til å tørke klær på.

Du får også kjøpt en egen bærebag med plass til ovnen og ekstra utstyr.

 

Ovnen veier kun 10kg så dette er ikke tungt å ha med seg

 

kjøpes her

g-stove.no

Endret av DanielO
Lenke til kommentar

Veldig spennende! Ofte fantasert om noe slik selv, men tror nok aldri jeg kommer til å prøve :p

 

Ser sikkerhet har blitt diskutert litt tidligere og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke hadde lagt ut på en slik "tur" uten en Breitling emergency! Sannsynligvis den gamle modellen da den nye er grisedyr! Men hadde ikke følt meg særlig trygg uten tror jeg(Finnes nok også lignende utstyr som ikke er armbåndsur men det kjenner jeg ikke til).

Lenke til kommentar

Kjøp inn en del enkle varer som du tar med deg. Mel, bakepulver, bønner, ris, salt, sukker slik at du har mulighet til et skikkelig kosthold. Begynn på våren når snøen har smeltet, begynn å bygg en gapahuk eller ha en lavvo. Bær med deg alle tørrvarene som er i vanntette beholdere. Husk å lag en plan for hva du skal gjøre på de forskjellige tidene av året, da har du ihvertfall noe å gå ut fra.

 

Uansett, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...