Gå til innhold

Er det områder i Norge hvor en folkegruppe er bosatt i flertall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samer?

 

Definer gjerne etnisk nordmann, da er du god.

 

Vi har vell litt av absolutt alle religioner som praktisers idag i Norge. Gå en tur igjennom de 10 store byene i landet og du hører helt klart språk du ikke vil forstå. Kulturer, historie kommer jo av personen sitt opphav.

 

Etnisk nordmann definerer jeg (litt forenklet) som en som har norsk som morsmål.

 

Stiller spørsmålet i forbindelse med en oppgave jeg skriver. Er det områder i landet hvor over 50 prosent som er bosatt er av samme folkegruppe? Tøyen og Grønland er nok ikke, det, gentrifiseringen av områdene har avverget det.

Lenke til kommentar

Det spørs hva du mener med område. Om du tenker fylker, så er svaret nei. Om du beveger deg ned på kommunenivå så er det vel noen som har samisk flertall.

 

Men jeg forstår du tenker på innvandrere, og da er svaret nei uansett. Selv i innvandrer-"ghettoene" i Oslo er ingen gruppe i flertall. (Med mindre du mener at afrikanere, asiater, svensker og polske katolikker er samme "gruppe".)

 

Det korte svaret er altså nei. Det er ingen etnisk gruppe utenom nordmenn og samer, og ingen religion utenom kristne som er i flertall i noe område i Norge.

 

Kilde som alltid: SSB.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det spørs hva du mener med område. Om du tenker fylker, så er svaret nei. Om du beveger deg ned på kommunenivå så er det vel noen som har samisk flertall.

 

Men jeg forstår du tenker på innvandrere, og da er svaret nei uansett. Selv i innvandrer-"ghettoene" i Oslo er ingen gruppe i flertall. (Med mindre du mener at afrikanere, asiater, svensker og polske katolikker er samme "gruppe".)

 

Det korte svaret er altså nei. Det er ingen etnisk gruppe utenom nordmenn og samer, og ingen religion utenom kristne som er i flertall i noe område i Norge.

 

Kilde som alltid: SSB.

 

Geir :)

takk! har du en link og?

Lenke til kommentar

Jeg tror at det du begrenser med i spørsmålet ditt, @sturridge15 begrenser for mye i forhold til det du sier i førstepost, (språk, kultur, historie, eller religion). Samisk kan være i flertall på steder/kommuner, kanskje Kautokeino. Og det er steder/kommuner med mye finnsk innvandring (Kvenangen ?) fra Finnland etter et par hungersnøder. Men det for søke videre på selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ihvertfall en god del ghetto strøk i Oslo der innvandrere og muslimer er en majoritet.

 

Nei. Det gjør det ikke. Ingen bydel har et flertall muslimer. Bare Stovner har et flertall innvandrere. Men det forutsetter at du tar med danske og svensker og andre europeere. Det er altså summen av alle innvandrergrupper totalt, ikke én folkegruppe slik TS spør etter.

 

På Fantoft bor det nesten bare utvekslingsstudenter. :)

 

I et hus fire hus ned i gata vår bor det bare chilenere. De er gift med hverandre... :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare Stovner, men også Groruddalen. Der er etniske nordmenn en minoritet.

 

Nei. Innvandrere og deres barn utgjør ca. 46% av befolkningen i Grorud bydel. Igjen inklusive dansker og svensker. (Og en stor andel øst-europeere, som er katolikker og slett ikke bidrar til noe muslimsk flertall, slik du hevdet at "en god del ghetto strøk" i Oslo har.)

 

Det stemmer rett og slett ikke. Jeg har postet linken til bydelsstatistikken i post #10.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mathias da. Jeg sa jo at kilden var postet i #10. Jeg kan ta en skjermdump til deg om du trenger.

 

Og ja, 46% er et stort tall. Men det betyr at etniske nordmenn er i majoritet med 54%, ikke i minoritet. Og av de 46% er det 10 som er "vestlige" innvandrere, dermed utgjør ikkevestlige 36%. Edit: I "vestlige" inkluderer jeg polakker og andre østeuropeere.

 

Nå har vi ikke noen sentrale registre over folks religion i Norge, heldigvis. Men vi kan (basert på medlemstallene i de ulike kirkesamfunnene) anta at det er 2/3 av de ikkevestlige som er muslimer, altså er det rundt en fjerdedel (36% x 2/3) av innbyggerne i Groruddalen som er muslimer.

 

Så dermed står vi med følgende befolkning i Groruddalen:

 

54% nordmenn

10% vestlige innvandrere

ca 12% ikkevestlige og ikke muslimer

ca 24% ikkevestlige muslimer.

 

Et stykke fra din påstand om at "Finnes ihvertfall en god del ghetto strøk i Oslo der innvandrere og muslimer er en majoritet. "

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...