Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Touran starter å stopper etter 3 sek


Bobbski

Anbefalte innlegg

Hei, har fått feil på familiebilen. Den starter å stopper etter 3 sek. Er ei sikring som driver å går under pansret F39.

 

Bytter jeg den starter bilen som normalt. Men den går ofte.

Bilen funker nesten som normalt etter den er gått til jeg stopper den, etter det får jeg ikke start før jeg har byttet den igjen.

Med nesten mener jeg at instrumentet blir helt svart, turteller eller speedometer funker ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det hadde vel ikke tatt helt av enda med din modell, men sikringer på nyere VAG er et mareritt, med endringer opp til flere ganger i året. Og de siste årene har de også sluttet å skrive det i instruksjonsboken, med henvisning til at utviklingen/endringene på elektronikken går så raskt at det ikke er praktisk å trykke det i en bok. Så den lille papp-plansjen man forhåpentligvis har inni sikringsboks bør oppbevares like sikkert som vognkort del 2.

 

Men nok vissvass, sikringen du nevner F39/5A i motorrom, skal såvidt jeg kan se gå til kontrollenhet i instrumentpanel samt til nivå/temp-sensor motorolje.

 

Det kan jo rime med både sensor-varselet, og manglende funksjon i instrument som du nevner, så jeg tipper det stemmer. Kontrollenheten i instrumentpanelet styrer også startsperre pickup, så kan passe med det også.

 

Når en sikring går, så er det jo fordi noe trekker for mye strøm. Enten grunnet feil internt i en komponent, eller kortslutning til jord i ledingene mellom sikringen og komponentene den går til. Så er det ingen fasit for hvordan man feilsøker, men jeg ville startet med det som er lettest å komme til, dvs koble fra sensoren for nivå og oljetemperatur som sitter i bunnpanne på motor. Sjekk om sikring fortsatt går. Hvis nei, bytt sensor, hvis ja koble fra ved neste kontakt, og prøv igjen, osv, osv.

 

Kan også være en god ide å studere ledningsnettet fra sensor nøye, at det ikke har gnisset inntil motor, eksos, ol. Det er altså enten feil på oljesensoren, ledningsnett, eller i instrumentpanel.

Lenke til kommentar

Mercedes har vel ikke skrevet noe sted hva sikringene går til de siste 10 årene ihvertfall, så det er flere som har droppet den biten.

 

Forskjellen er at Mercedes har droppet den helt, så først må man finne ut hvilken sikringsboks ting er i, deretter hvilken av sikringene i den aktuelle sikringsboksen.. (Det er vel 3 bokser i min E-klasse tror jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...