Gå til innhold

B&W CM1 S2 vs. andre? Pris ca. 10k for høytalere + stereoforsterker


2bb1

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Skal kjøpe et par nye høytalere til stuen, og håpet på å finne noen som er små nok til å stå oppå tv-benken, men samtidig kraftige nok til å fylle stua med godlyd (både film og musikk). Stua er liten/mellomstor, ca. 25 kvadrat.

 

Musikk: listepop/syre.

Filmer: action/thriller/horror, så høytalerene må gjerne klare å presse ut litt lave frekvenser også, hadde håpt på å slippe sub i tillegg.

 

Var innom HiFi-klubben og hørte på et par B&W CM1 S2 som hørtes helt guddommelige ut. Men, jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag. Dette var uten tvil de beste småhøytalerene jeg har hørt, men finnes det utfordrere som kanskje t.o.m. er billigere? CM1 koster 7500 kr per par. LINK.

 

I tillegg trenger jeg ny forsterker. På HiFi-klubben anbefalte de ca. 80 (ekte) watt til CM1-ene. Kan da Cambridge Audio Azur 651A være bra nok? Disse koster ca. 4000 kr. LINK. Eller finnes det like bra til en billigere penge?

 

Fra før har jeg en Onkyo receiver som jeg tenkte å koble stereoforskerkeren opp mot.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen for småhøyttalere holder jeg Dynaudio X14 ørlite foran.

Med en Rega Brio f.eks. kan det bli bra. Liker lydbildet i Rega noe bedre enn Cambridge, som jeg har hørt en tanke skarp ved flere anledninger.

 

Om du kan tenke deg brukt finnes det mye bra i den prisklassen. Du finner greit produkter med halv pris.

 

EDIT: Fant forresten demosalg med Rotel RA12 til 5000. Den er meget bra. http://www.soundgarden.no/tilbudstorget/rotel-ra-12-stereoforsterker-med-dac-sort-demo.html

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Siden CM1-høytalerne koster 7500, og mitt opprinnelige budsjett var 10000 kr så tror jeg at 4000 må bli maks for forsterker, helst litt mindre såklart. Ser også at forsterkeren du linker til har 60W per kanal, men han på HiFi-klubben ville hatt minst 80W på CM1 siden de er litt tunge(?) å drive, hva tenker du om det? :)

 

Edit: Og X14 må jeg få testet tydeligvis! :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at du gjerne kan hive 200w i hver kanal på de høyttalerne uten å overdrive, men at det på ingen måte trengs for å få mye godlyd ut av dem.

 

En d7050 eller h80 vil fungere flott. CM serien er enkel å matche da den er ekstremt nøytral. Bare finn en forsterker som er varm i klangen.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at du gjerne kan hive 200w i hver kanal på de høyttalerne uten å overdrive, men at det på ingen måte trengs for å få mye godlyd ut av dem.

En d7050 eller h80 vil fungere flott. CM serien er enkel å matche da den er ekstremt nøytral. Bare finn en forsterker som er varm i klangen.

 

Okei :) Men Denon D7050 koster 7500 kr, eller mente du en annen? Det er nemlig det doble av hva jeg tenker å legge ut.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Pass på å få demo på høyttalerene med den forsterkeren du vil ha så du ser om det matcher. De fleste butikkene bruker sjelden Ellos-forsterkere når dem kjører demo. Som regel er det kremforsterkere, og det kan bety mye for såpass gode høyttalere som B&W lager.

 

Ja, det er sant. Tenkte også at jeg kunne ta med og teste min nåværende Onkyo HT-R358 (kjøpte komplett hjemmekino-anlegg på Komplett.no, link). Men den er vel sikkert langt fra kraftig nok, selv om den er oppgitt til 100W per kanal (6 ohm vel å merke).

 

Uansett skal jeg passe på å få paret forsterkeren jeg skal kjøpe med høytalerne før jeg kjøper :)

 

Hvilken kombinasjon av småhøytalere og forsterker ville dere kjøpt for 10-12.000 kr?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve høyttalerene på Onkyo'en din, men den yter ikke 100 watt RMS på kanalene for den er spesifisert for 330 watt på 220v inntaket, så det er vel mer ca 50 ekte RMS watt. Det er uansett gratis å teste selv om du synes det funker. NAD har rimelige kraftige forsterkere til en ok pris.

 

Du kan jo vurdere denne effektforsterkeren;

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53676991&searchclickthrough=true&searchQuery=nad

 

Den burde i alle fall holde og er innenfor budsjettet ditt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Pass på å få demo på høyttalerene med densterkere, og det kan bety mye for såpass gode høyttalere som B&W lager.

Ja, det er sant. Tenkte også at jeg kunne ta med og teste hjemmekino/750768#!tab:reviews"]link[/url]). Men den er vel sikkert langt fra kraftig nok, selv om den er oppgitt til 100W per kanal (6 ohm vel å merke).

 

Uansett skal jeg passe på å få paret forsterkeren jeg skal kjøpe med høytalerne før jeg kjøper :)

 

Hvilken kombinasjon av småhøytalere og forsterker ville dere kjøpt for 10-12.000 kr?

Bluesound Powernode. Den spiller ypperlig til prisen, er overraskende kraftig og har innebygd streaming. Endret av Akse
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Pass på å få demo på høyttalerene med densterkere, og det kan bety mye for såpass gode høyttalere som B&W lager.

Ja, det er sant. Tenkte også at jeg kunne ta med og teste hjemmekino/750768#!tab:reviews"]link[/url]). Men den er vel sikkert langt fra kraftig nok, selv om den er oppgitt til 100W per kanal (6 ohm vel å merke).

 

Uansett skal jeg passe på å få paret forsterkeren jeg skal kjøpe med høytalerne før jeg kjøper :)

 

Hvilken kombinasjon av småhøytalere og forsterker ville dere kjøpt for 10-12.000 kr?

Bluesound Powernode. Den spiller ypperlig til prisen, er overraskende kraftig og har innebygd streaming.

 

 

Du tenker på å pare denne forsterkeren med CM1 S2 da eller? Ser at Lyd og Bilde skriver at den mangler litt kraft (link), og med sine 2x50W er den kanskje ikke optimal til CM1 S2? I tillegg koster den nærmere 5000 kr, så litt over budsjett egentlig.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da ble det B&W CM1 S2 + Onkyo TX-NR636 :) Sistnevnte på tilbud hos Elkjøp til 4000, førpris 6000. Så da slipper jeg å ha to bokser (gammel receiver + stereoforsterker) stående i tv-benken :)

 

Onkyo-en ble også best i test i Lyd og Bilde (oktober 2014) i prisgruppen rundt 6000 kr eller hva det var.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om forskjellen på disse to?

 

Onkyo TX-NR636, 3000 kr:

https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr636-receiver/816469

 

Onkyo TX-NR737, 4000 kr:

https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr737-receiver/816471

 

Førstnevnte har kostet 6000 og den andre 9000, så gode tilbud på begge. Men er 737 verdt den ekstra tusenlappen? De er vel helt identiske utenom noen få ekstra watt på 737-en? :)

 

Stod en plass at 737-en hadde FX-sertifisering samt man kan koble til en vinylspiller (noe jeg ikke kommer til å gjøre) og noe om DAC, men disse tingene sier ikke meg så mye.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg vil si oppgraderingen ikke er verdt det hverken for originalprisen eller tilbudsprisen. Unntaket er hvis du ligger på grensa i forhold til volum p.g.a stort rom og/eller tungdrevende høyttalere. Forskjellen er uansett ganske liten. 95/110 wattstyrken som er oppgitt er for 2 kanaler. Den har 160 "lurewatt" på 7 kanaler. For de fleste vil nok den billigste holde i massevis.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok et fornuftig valg. Hørselen er bygget opp slik at det som må til for å dobble volumet krever mye mer watt enn den lille forskjellen på de to recieverene (logaritmisk vs lineær). Det følger med kalibreringsmuligheter, så du får tilpasset lyden til rommet. Vel verdt å bruke. Du sparer som regel energi når du gjør dette og da kan du få høyere lyd som er mer rett også.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...