Gå til innhold

Trådløs lagring av filer, hva anbefales?


DFrog

Anbefalte innlegg

Meg og kona mi har hver vår Macbook Pro og vi er på jakt etter en måte å ha lagring av filer trådløst. Jeg ser for meg at det i hovedsak finnes to løsninger:

 

1. Kjøpe Apple TimeCapsule.

 

2. Kjøpe en ekstern harddisk som koples til routeren via USB.

 

Men så er jo spørsmålene:

 

1. Dersom vi kjøper TC, vil jeg tro at denne ikke er like god på dekning som om jeg kjøper denne routeren som jeg har kikket på: https://www.komplett.no/asus-altibox-tilbud-nr1/803741

 

2. Hvordan vil hastigheten på disse to løsningene? Jeg har en del fotooppdrag, og har derfor behov for å overføre relativt store filer innimellom.

 

Noen som har erfaringer på området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten på den trådløse overføringen er gitt av nettverksproduktene dine, så hvis nas, pc/mac og router støtter 802.11ac så er det god gang.

 

Apple Timecapsule fungerer sikkert greit siden du allerede har mac og den har 802.11ac, men den har ikke redundans. Igjen - en NAS med støtte for raid (redundans) og 802.11ac kommer til å koste en arm og et bein.

 

For nettverkslagring hadde jeg prioritert redundans over hastighet på overføringen. Men for enkelthets skyld så er kanskje Apple produkter like greit å gå for...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Redundans var et flott ord, som jeg ikke har hørt før. :D

 

Men jeg skjønner at det handler om sikkerhet?

 

Jeg har uansett tenkt til å bruke Dropbox på harddisken (alle filene skal altså ligge her) og siden jeg er litt paranoid og gjør betalte fotojobber, har jeg også Jotta som igjen tar backup av Dropbox.

 

Så jeg føler meg ganske trygg når jeg har filene selv, på DB og på Jotta.

 

Med andre ord blir hastigheten det viktigste. :)

 

Men det du sier er altså at så lenge alle støtter a/c, så blir det ikke bedre enn det?

Lenke til kommentar

ac er siste skrik inngen trådløst nettverk, iallfall meg bekjent på mainstream forbrukermarkedet.

 

Det jeg mente med redundans er at man setter opp f.eks 2 harddisker i raid1. Ryker den ene disken så mister man ingenting. Man kan da bare smette inn en ny disk og raid-arrayet bygger seg opp på nytt. Man speiler diskene altså. Hendig det. Hvis man i tillegg bygger dette inn i et brannsikkert skap så begynner det å ligne på sikkerhet.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Frem til nå har jeg faktisk brukt et RAID 1-system. Har en WD sak med 2x2tb. Så jeg har lurt på å bruke denne og kople den til routeren. Men da er det vel plutselig USB-hastigheten som blir flaskehalsen?

 

Grunnen til at jeg gjerne vil ha tråløst er jo fordi vi nå begge har laptop`er og jeg bytter en del mellom å jobbe fra stua og soverommet hvor jeg har "kontor". Da blir det veldig upraktisk å måtte flytte den eksterne disken med seg hele tiden.

Lenke til kommentar

Redundans er alfa omega innen backup, harddisker dør oftere enn du vil tenke på, og kan redde deg en kald vinterdag om du har noe slikt.

Riktignok vil ikke RAID være fullverdig backup siden du kan få korrupte filer, men ser du kun døde disker som eneste trussel så ja.

Uansett, regel nr 1 er at for en fil skal eksistere som backup så må den befinne seg på 2 plasser adskilt fra hverandre, og gjerne flere plasser.

 

Derfor er det greit å investere i ett NAS for familiealbumet, problemet er at Apple ikke er så glad i å la deg leke med å flytte filer for å gjøre det "enkelt" for brukeren, men dette har konsekvenser for backup da filsystemet de tilbyr deg for lagring er fra steinalderen.

Før vi kommer med anbefalinger så er det kanskje greit å vite hvor du står på tekniske kunnskaper, vilje og selvsagt budsjett messig, for du har mange løsninger å velge imellom for problemet ditt.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere i tråden, vil jeg bruke Dropbox til dette, og også Jotta. Det betyr at filene ligger på harddisken min, hos Dropbox _og_ hos Jotta. Noe jeg anser for å være trygt nok. :)

 

Budsjett har jeg ikke tenkt noe spesifikt på, men ser vel ikke for meg å bruke noe særlig mer enn 2000-3000,- på dette.

Hvilke begrensninger har Apple på dette med backup?

 

Teknisk burde det være relativt greit. Har holdt på med pc i 15 år nå, og selv om jeg ikke er 100% oppdatert på alt lenger, klarer jeg fint å finne ut av ting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...