Gå til innhold

SSD og snurredisk


cromo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har skrudd sammen en ny maskin med en 128gb SSD disk til system og programmer, og en 2Tb HD til filer. Windows 8.1 ble installert greit.

Jeg har 2 spørsmål.

 

1. Hvordan adresserer jeg lagring av filer (bilder, dokumenter) til 2T HD?

Vil alt som ligger på foreks. skrivebordet være lagret på 2Tb HD?

Må jeg sette opp en path?

 

2. Jeg installerte Windows 8.1 på :C 128gb SSD som har brukt ca. 14gb.

Etter masse systemoppdateringer er det blitt til 35gb. Ingen programmer uten om Crome og Firefox. Kan dette være riktig?

 

Jeg er takknemlig for alle svar.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvordan adresserer jeg lagring av filer (bilder, dokumenter) til 2T HD?

Vil alt som ligger på foreks. skrivebordet være lagret på 2Tb HD?

Må jeg sette opp en path?

Du kan bruke biblioteker eller symlink for dette. I utgangspunktet er C:\Users\Ditt Navn\Documents mappet til Documents biblioteket. Du kan endre dette (I explorer høyretrykker du på eksempelvis Documents i treet på venstre side, og velger Egenskaper. Der vil du finne lokasjon (eller noe lignende, jeg har engelsk Windows) hvor du kan endre hvor denne mappen peker.

 

2. Jeg installerte Windows 8.1 på :C 128gb SSD som har brukt ca. 14gb.

Etter masse systemoppdateringer er det blitt til 35gb. Ingen programmer uten om Crome og Firefox. Kan dette være riktig?

 

Jeg er takknemlig for alle svar.

Det kan godt stemme det. Du kan ha fått en hel rekke forskjellige oppdateringer. For å hindre at programmer slutter å fungere (fordi komponenter er blitt byttet ut med nyere utgaver) så beholder Windows et register med alle de forskjellige versjonene av komponentene og lenker de inn i dette (du ser alt sammen i WinSxS mappen - ikke slett noe her). Den lagrer altså ikke komponentene to ganger, men lager en såkalt symbolsk lenke til versjonen som ligger i denne mappen.

 

Jeg har selv en 128 GB SSD, og så lenge du ikke installerer for mye greier på C: så går det fint.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar GeirGrusom.

Det blir vel riktig å skifte lokasjon for bilder, dokumenter, musikk, videoer, skrivebord, nedlastinger en etter en da til D:\ Trenger kanskje ikke å flytte fellesmappene da jeg bruker maskinen alene?

Jeg har 650gb med bilder og mye musikk fra tidligere maskin, så dette er viktig.

 

Kommer til å installere Photoshop, Lihgtroom, Office og noen andre bildelredigerings programmer på C:\

Håper 128gb holder i lengden.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar GeirGrusom.

Det blir vel riktig å skifte lokasjon for bilder, dokumenter, musikk, videoer, skrivebord, nedlastinger en etter en da til D:\ Trenger kanskje ikke å flytte fellesmappene da jeg bruker maskinen alene?

Jeg har 650gb med bilder og mye musikk fra tidligere maskin, så dette er viktig.

 

Kommer til å installere Photoshop, Lihgtroom, Office og noen andre bildelredigerings programmer på C:\

Håper 128gb holder i lengden.

 

128 GB kan nok etter tid bli litt lite, men gjør du som du planlegger, å bruke 2TB disken til lagring så skal det nok holde lenge. Har selv en 30 GB SSD til programmer alene, og denne har holdt lenge for min del, men har da Windows på egen 240 GB SSD.

 

Men skulle det begynne å bli liten plass, så er det jo veldig enkelt å bytte til større disk uten å måtte reinstallere om dagen, så lenge man kjøper riktig SSD som har med ett godt overføringsprogram.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et oppsett selv a la det du ønsker.

Har opprettet en mappe på "lagerdisken" som heter Programmer..

Flyttet nedlastinger og dokumenter (alle personlige mapper) ved å korrigere egenskapene of lokasjon for nevnte mapper..

 

Grådig kjekt når du også har en betalversjon av f.eks Dropbox hvor det til tider kan bli med "unødig" opplasting.

 

Bruker Steam aktivt og har mange spill installert. Selvfølgelig lønner det seg da og ha dette på en annen disk.

 

Vanlige programmer (Office, adobe, etc) ligger på systemdisken. Brukerfilene ligger på lagerdisk.

Har ikke hatt noe problemer med dette på en 120 GB SSD, som fremdeles har ca 50 GB ledig etter 2 år... Men husk nå inderlig på å skru av indeksering og automatisk defragmentering for SSD'en..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...