Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal betale hva?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et lite dilemma som hadde vært fint å få hjelp til.

 

Ola og Nina har vært sammen i 8mnd. De har bestilt seg tur til Thailand to mnd frem i tid. Når det er 1 mnd igjen til de skal reise så har de fått problemer i forholdet. Ola trenger tid alene i 2 uker og det ender med at han går fra ho 14 dager før de har tenkt å reise.

Begge har betalt for hver sin billett som ikke er mulig å få pengene igjen på.

 

Nå sitter begge med hver sin billett til Bangkok (kun flybillett) og ingen returmulighet av penger.

 

Kari på sin side kan ikke og tør ikke reise alene. Hun kan derimot ha med seg ei venninne.

 

Ola på sin side kan reise alene.

 

Kari kan få med seg ei venninne på tur og ber Ola om å selge billetten til henne. Ola på sin side ønsker også å reise på tur og komme seg bort litt men nå koster billettene det dobbelte av hva de gjorde opprinnelig.

 

Spørsmål.

Alle vil på tur men hvem skal betale hva for ekstra billettkostnad?

 

Mvh

 



Anonymous poster hash: d82c8...26d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ola kan reise på tur en annen gang, og kan selge biletten sin til Kari. Uten at jeg vet hvem Kari er oppi alt dette, ser for meg at Nina ikke er så blid når hun finner ut om Kari, og det kan lage krøll for Thailand.

 

Forslag: Ola gir biletten sin til Kari. Si de bilettene kostet 1000 kroner og ny bilett koster 1000 kroner.

 

For den originale biletten betaler Kari 1000 kroner til Ola for å dekke biletten i sin helhet.

Da gjenstår 1000 kroner for Olas nye bilett. Av disse betaler Kari 500 kroner og Ola 500 kroner.

 

Seems fair to me.

Endret av Slai
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det er ett teoretisk spørsmål, noe du også har fremstilt det for vil det være ett missbruk av den annonyme funksjonen alikavell.

 

 

Ola kan reise på tur en annen gang, og kan selge biletten sin til Kari. Uten at jeg vet hvem Kari er oppi alt dette, ser for meg at Nina ikke er så blid når hun finner ut om Kari, og det kan lage krøll for Thailand.

 

Forslag: Ola gir biletten sin til Kari. Si de bilettene kostet 1000 kroner og ny bilett koster 1000 kroner.

 

For den originale biletten betaler Kari 1000 kroner til Ola for å dekke biletten i sin helhet.

Da gjenstår 1000 kroner for Olas nye bilett. Av disse betaler Kari 500 kroner og Ola 500 kroner.

 

Seems fair to me.

 

QFT.

 

Høres ut som en løsning alle burde kunne leve med.

Lenke til kommentar

Dersom det er ett teoretisk spørsmål, noe du også har fremstilt det for vil det være ett missbruk av den annonyme funksjonen alikavell.

 

 

Ola kan reise på tur en annen gang, og kan selge biletten sin til Kari. Uten at jeg vet hvem Kari er oppi alt dette, ser for meg at Nina ikke er så blid når hun finner ut om Kari, og det kan lage krøll for Thailand.

 

Forslag: Ola gir biletten sin til Kari. Si de bilettene kostet 1000 kroner og ny bilett koster 1000 kroner.

 

For den originale biletten betaler Kari 1000 kroner til Ola for å dekke biletten i sin helhet.

Da gjenstår 1000 kroner for Olas nye bilett. Av disse betaler Kari 500 kroner og Ola 500 kroner.

 

Seems fair to me.

 

QFT.

 

Høres ut som en løsning alle burde kunne leve med.

 

Det er vel et etisk teoretisk spørsmål. Hva er riktig å gjøre.

Det ble fremstilt slik for at folk skal tenke selv og hva som er riktig for dem å gjøre.

 

For meg så er det både et teoretisk/praktisk/etisk spørsmål og begge parter ønsker å gjøre det riktige.

Lenke til kommentar
Kari kan få med seg ei venninne på tur og ber Ola om å selge billetten til henne. Ola på sin side ønsker også å reise på tur og komme seg bort litt men nå koster billettene det dobbelte av hva de gjorde opprinnelig.

 

Spørsmål.

Alle vil på tur men hvem skal betale hva for ekstra billettkostnad?

 

Hvis eksen din skal ha sin billett, hvorfor selger du ikke din på svartebørs? Er garantert noen som vil ha den, især når dagens billetter koster mye mer enn du kjøpte din for. Selg for det du kjøpte for. Da har du ikke tapt noe, og eksen kan kose seg alene på tur med sin billett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...