Gå til innhold

Er AMDs neste generasjon rett rundt hjørnet?


Anbefalte innlegg

Siste informasjon jeg har fått, så blir ikke 16nm produsert før juli 2015. Men jeg håper på at AMD sin neste generasjon vil være på 20nm, og har HBM minne^^ På tide å vrake GDDR5, DDR3, og DDR4 minnet! NVidia får ikke bruke HDM minnet før det har gått 1 år etter at AMD har tilgang til det fantastiske minnet! Men da har 2.gen av HDM minnet kommet ut, så jeg er litt spent om NVidia har tilgang til 1 eller 2.gen HDM...

 

HDM = HBM^^

 

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja. Er nok ikke akkurat overraskende. Gir ingen mening å gi de ut i dag. VI har jo akkurat fått en heftig effektivisering av arkitekturen, så nå skal det melkes for alt det er verdt. VI har ikke sett noe i nærheten av hva maxwell er god for enda en gang. :)

 

Greit nok, hvem har ikke lyst på en ytterligere halvering i strømtrekk, men så skal ting lønne seg økonomisk også da. :)

Lenke til kommentar

Siste informasjon jeg har fått, så blir ikke 16nm produsert før juli 2015.

Tviler på at det er realisitisk. Tviler på at vi ser noe før september 2015.

 

NVidia får ikke bruke HDM minnet før det har gått 1 år etter at AMD har tilgang til det fantastiske minnet! Men da har 2.gen av HDM minnet kommet ut, så jeg er litt spent om NVidia har tilgang til 1 eller 2.gen HDM...

Ehh... Det stemmer ikke så vidt jeg vet. Det må du isåfall komme med en kilde på. AMD har ikke noe eksklusivitet på HBM. I så fall så har ikke Intel fått det memo.
Lenke til kommentar

 

NVidia får ikke bruke HDM minnet før det har gått 1 år etter at AMD har tilgang til det fantastiske minnet! Men da har 2.gen av HDM minnet kommet ut, så jeg er litt spent om NVidia har tilgang til 1 eller 2.gen HDM...

Ehh... Det stemmer ikke så vidt jeg vet. Det må du isåfall komme med en kilde på. AMD har ikke noe eksklusivitet på HBM. I så fall så har ikke Intel fått det memo.

 

 

Link Provided : Amd 20nm HBM

Vi kommer trolig til å se neste generasjon med Amd produkter i 20nm , så muligens 16nm om det lar seg gjøre ,problemet er vel at 16nm ikke er helt tilgjengelig enda hos Global Foundries i stor skala.

Lenke til kommentar

 

Siste informasjon jeg har fått, så blir ikke 16nm produsert før juli 2015.

Tviler på at det er realisitisk. Tviler på at vi ser noe før september 2015.

 

NVidia får ikke bruke HDM minnet før det har gått 1 år etter at AMD har tilgang til det fantastiske minnet! Men da har 2.gen av HDM minnet kommet ut, så jeg er litt spent om NVidia har tilgang til 1 eller 2.gen HDM...

Ehh... Det stemmer ikke så vidt jeg vet. Det må du isåfall komme med en kilde på. AMD har ikke noe eksklusivitet på HBM. I så fall så har ikke Intel fått det memo.

AMD sammarbeider med hynix ang. HBM minnet... NVidia satset på et annet minnet, som gikk i vasken^^ Bare å google det! 16nm blir trolig produsert i juli, som tilsier at det ikke kommer noe produkt med 16nm i juli^^ Vi kommer neppe se noe grafikkort fra amd eller nvidia som er basert på 16 nm i 2015!

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

AMD sammarbeider med hynix ang. HBM minnet... NVidia satset på et annet minnet, som gikk i vasken^^ Bare å google det! 16nm blir trolig produsert i juli, som tilsier at det ikke kommer noe produkt med 16nm i juli^^ Vi kommer neppe se noe grafikkort fra amd eller nvidia som er basert på 16 nm i 2015!

Eneste kildene jeg finner er ryktesider som er feil.

HMC har ikke gått i vasken. Det kommer produkter med dette iløpet av 2015, blant annet fra Intel. HBM er en JEDEC-standard på samme måte som DDR4 og GDDR5 ut i fra hva jeg hørte på GTC så var det planlagt at Pascal skulle bruke dette fra starten.

 

Her kan dere uansett lese mer om Nvidia sin implementation av HBM:

http://www.cs.utah.edu/events/thememoryforum/mike.pdf

 

Ganske mye skal gå galt hvis det ikke kommer grafikkort fra Nvidia i 2015 som bruker 16nm... Tipper jeg får høre mer om status der på Supercomputing til uken! :)

Lenke til kommentar

Masseproduksjon og salg av TSMC 16 nm produkter i 2015? Det er det dummeste jeg har hørt. TSMC har kun klart å levere 20nm produkter til Apple og litt til Samsung i år. Det kommer til å ta flere år før produkter produsert med neste generasjons produksjonsteknikk blir tilgjengelig. Jeg blir svært overasket om det blir før første halvdel av 2017.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Masseproduksjon og salg av TSMC 16 nm produkter i 2015? Det er det dummeste jeg har hørt. TSMC har kun klart å levere 20nm produkter til Apple og litt til Samsung i år. Det kommer til å ta flere år før produkter produsert med neste generasjons produksjonsteknikk blir tilgjengelig. Jeg blir svært overasket om det blir før første halvdel av 2017.

Kan ha noe med at 20nm i den varsjonen TSMC produserer nå ikke er spesielt egnet for annet en SoC'er...

 

Du mener altså at 16nm ikke kommer for 2017? Det for stå for din regning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

http://www.sweclockers.com/nyhet/19626-tsmc-inleder-riskproduktion-pa-16-nanometer-finfet-plus

 

Ser ut som 16nm finfet ikke vil komme ut før i 2016, når det gjelder grafikkort fra AMD og NVidia!

Om du leser hele artikkelen nøye, ser du at det er snakk om FinFet+, og ikke FinFet. FinFet kommer trolig i en GPU en gagn i H1 2015. FinFet+ kommer nok i løpet av 2016 en gang ja, med mindre det skjer noe uforutsett (kan gå begge veier).

 

FinFet =/= FinFet+

 

 

 

 

NVidia får ikke bruke HDM minnet før det har gått 1 år etter at AMD har tilgang til det fantastiske minnet! Men da har 2.gen av HDM minnet kommet ut, så jeg er litt spent om NVidia har tilgang til 1 eller 2.gen HDM...

Ehh... Det stemmer ikke så vidt jeg vet. Det må du isåfall komme med en kilde på. AMD har ikke noe eksklusivitet på HBM. I så fall så har ikke Intel fått det memo.

 

 

Link Provided : Amd 20nm HBM

Vi kommer trolig til å se neste generasjon med Amd produkter i 20nm , så muligens 16nm om det lar seg gjøre ,problemet er vel at 16nm ikke er helt tilgjengelig enda hos Global Foundries i stor skala.

 

 

Skal ikke gå inne på mine tanker rundt den kilden, men det er veldig delte meninger om hvor mye salt man skal legge til WCCF sine artikler. Med tanke på at det mange gode grunner til å anta at det ikke kommer "top-end" GPUer på 20nm i det hele tatt, kan kaskje et par sekker med salt passe i dette tilfellet.

 

Men jeg vil utheve en liten bit fra den artikkelen til WCCFtech:

 

 

 

WCCFtech

TSMC’s 20nm technology allows AMD to drastically reduce power consumption and heat as as well as drive clock speeds up.

 

 

Ha dette i minnet videre:

 

 

 

Masseproduksjon og salg av TSMC 16 nm produkter i 2015? Det er det dummeste jeg har hørt. TSMC har kun klart å levere 20nm produkter til Apple og litt til Samsung i år. Det kommer til å ta flere år før produkter produsert med neste generasjons produksjonsteknikk blir tilgjengelig. Jeg blir svært overasket om det blir før første halvdel av 2017.

Kan ha noe med at 20nm i den varsjonen TSMC produserer nå ikke er spesielt egnet for annet en SoC'er...

 

Du mener altså at 16nm ikke kommer for 2017? Det for stå for din regning.

 

Ser ut som HKS har rett:

http://www.fudzilla.com/home/item/36537-did-tsmc-go-ahead-with-20nm-for-qualcomms-sake?

 

 

 

TSMC's 20nm node appears to be on its way out even before it took off. The planar node simply came too late, too close to TSMC's 16nm FinFET (16FF) node, which will also be updated to 16FF+ in just a few quarters.

[...]

Nvidia and AMD can afford to ditch 20nm for their GPUs, but companies like Qualcomm, Apple and Samsung cannot.

[...]

As far as the rest of the industry goes, we did not hear a lot of kind words about the 20nm node - with descriptions ranging from "pointless" to "broken" or any of a number of dirty words.

[...]

TSMC expects about 60 16nm tapeouts by the end of 2015, but we are not sure whether this figure includes 16FF+ designs, hence the number could go up later.

[...]

Since 20nm will be a limited, short-lived node, it is reasonable to conclude it carries a hefty premium.

[...]

The very small planar transistors limit speed, making the node less than ideal for high performance chips. A smaller die and a 25% reduction in power consumption make perfect sense for mobile SoCs, but not so much for discrete GPUs and other big cores.

[...]

En flott artikkel fra Fudzilla.

 

Med andre ord, meget usannsynlig å se noen GPUer på TSMCs 20nm node. Kanskje en AMD APU, men da har de også muligheten til GloFo sin 20nm node. Vet ikke de eksakte ytelses-forskjellene mellom TSMCs og GloFo sine fabrikker, men med tanke på det nære samarbeidet mellom GloFo og AMD er det nærliggende å anta at det blir produsert *noe* på GloFos 20nm node. GPUer? Tviler sterkt, dog ikke helt umulig. Men med tanken på det gode yielden og ytelsen på TSMCs 28nm node, og med tanke på hvor nære vi er 16nm fra TSMC, i tillegg til "pris-premiumet" TSMC skal ha for 20nm, og faktumet at alt større enn 200mm2 har en yield så dårlig at ingen vil snakke om det, anser jeg det som "umulig". Det er ingen grunn til at AMD eller nvidia skulle finne på å bruke TSMCs 20nm node til en "top-end" GPU. Du kan ikke lage store chips, de er ikke raske, de koster mer enn alternativene, og ventetiden til 16nm fra TSMC er klar for GPUer er under et år.

 

TL;DR:

GPUer på TSMCs 20nm node? lol, nope.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...