Gå til innhold

Hvor mye ville du ha betalt for en animert video for bedriften din?


Anbefalte innlegg

Hei dere og god kveld i stuen!

 

jeg lurer rett og slett på dette: Hva ville du ha betalt noen for å lage en animasjonsvideo for bedriften din? FIlmen var på ca. 1 minutt og iinneholdt animerte karakterer, musikk, voice-over- i det hele tatt en fin liten sak som representerte bedriften din på en god måte. Hvor mye synes du det ville ha vært verdt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs da veldig på omfanget. Jeg har hørt om firma som lager slikt for så lite som 7000, og firmaer som tar laaaaaaaaaangt over det også.

Jeg har hørt om en eneste som tok under 6000 kr. og det var en borte i England. Her hjemme vet jeg ikke hva som er vanlig fordi bedrifter som lager slike reklamefilmer aldri oppgir pris på websidene sine. Enten fordi de er redd for å skremme kunder bort eller fordi de ikke vil at konkurrenter skal gi et bedre tilbud. Jeg tar det litt lenger og spør, ville noen her ha betalt 35 000 for en 1 minutts animert reklamefilm/firmapresentasjon?

Lenke til kommentar

 

Det spørs da veldig på omfanget. Jeg har hørt om firma som lager slikt for så lite som 7000, og firmaer som tar laaaaaaaaaangt over det også.

Jeg har hørt om en eneste som tok under 6000 kr. og det var en borte i England. Her hjemme vet jeg ikke hva som er vanlig fordi bedrifter som lager slike reklamefilmer aldri oppgir pris på websidene sine. Enten fordi de er redd for å skremme kunder bort eller fordi de ikke vil at konkurrenter skal gi et bedre tilbud. Jeg tar det litt lenger og spør, ville noen her ha betalt 35 000 for en 1 minutts animert reklamefilm/firmapresentasjon?

 

Har erfaring fra bransjen selv. Hovedsaklig er det fordi kunder vil ha så mye forskjellig, så en fast pris blir feil. Kunden kommer med sine ønsker, så arbeides en pris ut ifra det. 1 minutt var da greit lenge om denne reklamen skal på TV?

Lenke til kommentar

Huxy, nei foreløpig lager jeg kun for web. Den siste var på 1 minutt, det var en firmapresentasjon. Synes det var en grei lengde siden jeg da kunne vise alt hva den bedriften kunne tilby. Jeg lurer fælt på dette med pris, skjønner du...Jeg ser at om jeg skal leve av dette så må jeg tjene minst 30 000 pr. mnd, man skal jo betale moms og skatt osv av det også. Jeg bruker som sagt ca. 4 uker pr. prosjekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

30 000 - 50 000 høres ok ut for meg. Men ikke umulig at det er over 100 000 for store kunder med store prosjekter. Husk at det skal avgifter på software, utstyr, lokale, etc. Beregn timene filmproduksjonen tar og sett timespris som er standard for bransjen og gang med 2 for kostnader til prod og lokale, resten går til fortjeneste. Fortjeneste er penger man trenger i tiden man ikke har oppdrag og til å legge opp til overskudd. Husk; du driver business, ikke veldedighet. Gi gjerne 50% billigere til de 5-10 første kundene dine. Men sett premissene for samarbeidet før jobben startes. Da kan du bruke disse jobbene til å få nye. Av erfaring så er det kun 20-40% av jobber/oppdrag som er bra nok til egen markedsføring og portfolie.  Husk; man får mesteparten av oppdrag på basis av det du har gjort fra før eller fra kontakter og referanser. De som tar under 10 000 for en animasjon, bedriftsfilm, SoMe, reklamefilm på nett, opplærings- forklaringsfilm, etc. kommer ikke til å overleve eller bygge en solid bedrift i det lange løp. Har aldri sett noen som har gi-bort priser levere gode ideer og strategi i et filmkonsept. Skal filmen overbevise eller hjelpe en kunde, møte søkefrase (SEO) i et googlesøk, eller fungere på en nettside eller landingsside, så kreves det både kreativt og strategisk tankearbeide. Derfor blir de billigste leverandørene i de fleste tilfeller ikke å regne som profesjonelle. Så hvis en kunde sier at jun/han kan få det mye billigere et annet sted. Fortell hva de får for det du leverer. Hvis det ikke er ok, så forklar da høflig at da burde hun/han gå til det andre stedet. MEN, at de er hjertelig velkommen tilbake for et annet prosjekt om det skulle passe. Husk, hold døren åpen, selv om du skulle avslå oppdraget.  Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan vel variere fra ganske lite til særlig mye. Feks tipper jeg equinor er villig til å legge vesentlig mer penger på bordet enn en liten/mellomstor bedrift.

Ville nok heller snakker med noen som har bransjeinnsikt enn å spørre på et forum angående dette. Sikkert noen konsulenter som har peiling på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...