Gå til innhold

[Løst] Har en hund følelser?


Anbefalte innlegg

Jeg føler ofte at hunden min har følelser, for han oppleves veldig trist når jeg går ut dørene, når han ikke få være med. Om morgenene så oppleves han gretten og sur, og vil helst sove lenge. Trur jeg har en B - HUND.

 

Vist jeg tar på han regndekkene, sitter han og ser dumt på meg, og kan demonstrere med å bare stå helt stille i flere minutter med dekkene på.

 

Regnværet ønsker han ikke å gå ut pga det REGNER?

 

Noen som veit om en hund har følelser?

Endret av Elektrisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja en hund har selvfølgelig følelser. Straffet jeg min hund før ville den alltid legge seg på plassen din og se trist i lufta, og senere prøve å komme bort til meg på en litt trist "kan du tilgi meg" måte. Ikke særlig glad men ikke sur heller, bare kom bort og prøvde å få oppmerksomhet, men ikke hyper som ellers.

 

Eller hvis man bustet bikkja i å gjøre noe den ikke får lov til, som å spise kattemat fra skålen itl katta, så ville jo bikkja gå med halen mellom beina og se trist på meg og visste den hadde gjort noe galt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig off topic, "alle" er enige i at hunder har følelser, inteligens nok til å sammarbeide med mennesker, mer hengivelse og trofasthet enn et menneske.

 

Hvorfor mener også "alle" at et hundeliv ikke er noe verd hvis hunden biter noen for 1 gang, at den da kun handler ut fra instinkter og ikke kan tillegnes noen form for inteligens.

 

Andre eksempler er f.eks spekkhoggere, delfiner, med flere.

(usikker på hva jeg tenker på, se "blackfish" og "the cove" for å se hva jeg sikter mot)

 

Merkelig hvordan mennesket tror og mener at det er det eneste dyret som innehar de evnene vi har.

Vi er vel dog det eneste dyret som er så selvhøytidelig, selvdestruktiv, og mer skadelig for habitatet vårt enn et uhelbredelig dødelig virus...

Lenke til kommentar

Alle dyr som kan handle ut fra bevisste tanker har evnen til å tenke, har man evnen til å tenke har man også følelser, sånn svært enkelt forklart.

 

Det er dog stor forskjell på hvor stor del av handlingsmønsteret til et dyr som er styrt av bevisste tanker, og hvor mye som er styrt av underbevisste tanker (instinktbaserte handlinger)

 

Vi mennesker er også instinktstyrte i en del sammenhenger, men vi har gjennom svært mange generasjoner forsøkt å kvitte oss med disse instinktene.. Til en viss grad lykkes vi i det også.

Akkurat som vi lykkes i å fjerne en del av hundenes instinkter innen eksempelvis jakt.

 

Teza sitt innlegg er her en grov skivebom hva gjelder dette med hundebitt.

En hund som biter reagerer ut fra instinkter, jeg kan ikke erindre en eneste sak der jeg har vurdert det dithen at hunden har bitt (og skadet) etter en veloverveid avgjørelse.

 

Hunder har flere instinktbaserte reaksjonsmønstre når de blir utsatt for en trussel.

De to viktigste er i denne sammenheng det vi kaller fight og flight.

 

Fight er enkelt å forklare, det er å ta opp kampen.. Medfører gjerne et bitt.

Flight er også enkelt å forklare, da flykter man fra trusselen.

 

Det er for de fleste kjæledyr mest naturlig å først forsøke seg på flukt, men er ikke dette mulig er altså forsvar som i å ta opp kampen ofte den eneste løsningen.

 

Handlingsmønsteret er også noe hunder lærer av, og en hund som har opplevd at trusselen forsvinner ved å ta opp kampen er derfor også mer troendes til å gjøre det samme igjen (men fortsatt som en instiktiv handling!)

 

Jeg tilhører de som mener at hunder som har bitt og skadet mennesker i vesentlig grad normalt sett ikke har en plass i et moderne samfunn her til lands.

Dog er det selvsagt unntak, hunden som bet og knuste fingeren min er et eksempel på en hund som absolutt har livets rett (nei, det er ikke min egen hund.)

 

En enkel risikovurdering gjør det også klart at en hund som har bitt med større sannsynlighet enn en hund som ikke har utvist slik adferd vil bite igjen.

 

Det er ikke alle bittsituasjoner som er utløst av en trussel, andre aktuelle ting som utløser det kan være jaktinstinkt mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...