Gå til innhold

Oppgradere fra 4gb ram til 8, noe vits?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har denne her laptopen som jeg er forholdsvis fornøyd med, bruker den mest til surfing, litt flight simulator, battlefield osv, fungerer forholdsvis greit til dette.

 

Lurer på om oppgradering fra 4gb ram til 8gb vil være noe vits?

Ram er jo ikke akkurat dyrt, rett over 400kr for en 4gb brikke, noe vits og gjøre dette?

 

Hvor vil jeg evnt merke forsjellene?

 

Denne pcen:

 

https://www.komplett.no/asus-x552md-156-hd/824788#!tab:extra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk minnebruket ditt når du har oppe alle programmer, eller spill eller hva du enn bruker PC'n til.

 

Maxer du minnet ditt, så JA det er lurt å oppgradere.

 

Personlig bruker jeg lett opp 4 GB minne.

 

PS: Sjekk at du ikke har 32bit windows. Har du det så er det ingen vits å oppgrader.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei. Har du penger til det (Noe du sikkert har), så bare kjør på. Ikke noe å lure. En ting du bare må passe på er at du faktisk har bare en 4 GB Brikke i PC`en og ikke 2x 2 GB Brikker for da kan du få en situasjon. Hvis du derimot faktisk har 2x 2 GB Brikker, så kjøper du et 8 GB sett. Så må du selvfølgelig passe på å kjøpe riktig type Ram da, men det vet du vel sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville kjøpt et nytt sett, 2*4 GB.

Så slipper du benytte angrerett og shit i tilfelle brikkene ikke spiller på lag, eller hvis du har 2*2 per i dag.

 

Som wil sier så er det vanligvis 2*2 som står i maskinen, fordi de skal bruke arkitekturen til plattformen.

Maskinen har 4GB loddet minne og et ledig minnespor, så en 4GB brikke er det TS skal ha. Bedre å lese spesifikkasjoner enn å synse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er nok en 4gb brikke som står i fra før av, så en ledig slot for ekstra minne, er da slik de fleste laptopper har såvit jeg veit..

 

Flight Simulator X tar den på forholdsvis høye grafikk instillinger, men til tider kan det være litt i grenseland, kan lagge litt når det er mye trafikk, vil mer ram hjelpe litt på dette tro?

Lenke til kommentar

 

Ville kjøpt et nytt sett, 2*4 GB.

Så slipper du benytte angrerett og shit i tilfelle brikkene ikke spiller på lag, eller hvis du har 2*2 per i dag.

 

Som wil sier så er det vanligvis 2*2 som står i maskinen, fordi de skal bruke arkitekturen til plattformen.

Maskinen har 4GB loddet minne og et ledig minnespor, så en 4GB brikke er det TS skal ha. Bedre å lese spesifikkasjoner enn å synse.

 

Hva menes egentlig med loddet minne? Sånn jeg ser det, så er det altså loddet fast, sånn at du ikke kan skifte den. Hva er poenget med det?

Lenke til kommentar

Det er for å holde produsjonskostnaden nede, gjøre enheten mindre og lettere, og sannsynligvis redusere kontaktfeil.

 

Nyere laptoper har gjerne både cpu, gpu og ram loddet på hovedkortet, ihvertfall de små. SSD blir mer og mer vanslig og sette på hovedkortet som en egen chip, litt som wlan kort.

 

Jeg tror ikke påloddet ssd blir vanlig på ei stund da det har for mange bakdeler.

Lenke til kommentar

Lønnskostnader til montering er en av de største utgiftene ved produksjon av PC'er, og fastloddede komponenter er altså billigere. Minne er forsåvidt greitt, så lenge det har riktig hastighet og det er en ekstra slot for oppgradering. SSD-disk er mer problematisk, da behovet for diskstørrelse varierer mye mer fra bruker til bruker.

 

Jeg skulle helst sett at man kunne kjøpt bærbare uten minne og disk, slik at man fikk bestille de komponentene man ville ha og montere dem selv. Da hadde man ikke trengt å betale for at noen har satt inn komponenter du likevel kommer til å nappe ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...