Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skifte ytre endeledd audi a4


Jesper95

Anbefalte innlegg

hei! bilen min gikk ikke gjennom eu kontroll så må skifte endeleddet i høyre side. jeg har fått ut boltene, men når jeg skal skru den fra, så forsetter den bare å spinne rundt og rundt med den andre mutteren. har prøvd å tatt på rustfjerner spray, men ingen ting hjelper. har prøvd i en time på å få det fra hverandre, men ingen ting skjer.

 

Hva må jeg gjøre?

 

trenger hjelp

 

http://www.audiworld.com/tech/pics/wheel29-image001.jpg

 

se på nummer 1 og det er der problemet er, hva må jeg gjøre?

 

trenger hjelp fort

Endret av Jesper95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du separerer selve endeleddet fra resten der det står "damage" på bildet, så holder du fast med en fastnøkkel i mutter #1 og skrur det ytre endeleddet fra det indre. Det kan du gjøre med hånda. Evt skal det være hakk for å bruke fastnøkkel der.

 

Nå som du har rotet en del der anbefaler jeg sterkt å ta hjulstillingskontroll når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Det ytre endeleddet du prøver å skifte sitter skrudd fast i et indre endeledd. Det indre leddet er et kuleledd og om du ikke holder igjen på dette samtidig, vil alt bare snurre rundt. Se vedlagt bilde.

Sitter det helt støpt kan du skru løs det indre og med forsiktighet prøve å få de fra hverandre i skrustikka.

 

Til info så koster ikke det indre leddet mye og billige sett med begge leddene fåes kjøpt. :)

post-141082-8276_thumb.jpeg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Noen som bor nærme Asker som kan hjelpe?

Som jeg ser, kan du løsne endeleddet og ta ut hele staget og montere på stikka. Du bor for langt unna, eller kunne jeg ha hjulpet deg. Jeg bor i Sarpsborg.

Den store mutteren er på 36 mm

En annen mulighet er å låse fast staget som går rundt med en rørtang.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Er gummi vulking i det ytre leddet på det her sånn, hjelper ikke å holde på indre leddet, mutter eller åssen dette var igjen. Det går bare rundt inni det ytre leddet.

 

Bor i asker, men det spiller ingen rolle. Bytter alltid komplett stag(indre og ytre) for å slippe den slosskampen der sånn. Må varme ytre så hardt at indre ryker uansett. 3mnd etterpå er det slakk der. Trenger ikke se på bilen for jeg hadde bare sagt, bytt indre leddet også.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...