Gå til innhold

Gutta på tur til Haugesund, fra Bergen. Reiseregning?


Inventory

Anbefalte innlegg

Trenger litt sunn fornuft nå. Enten er det jeg som har blitt gal, ellerså er det noe rart med guttegjengen. Alle er 18år.

Vi er fem stykker som skal kjøre Bergen-Haugesund på lørdag, og retur på søndag. To av guttene skal kjøre i en to-seter, der ene faren betaler alt for dem. Ferge, bensin og at de bruker bilen.

 

Da er vi tre resterende på én bil. Bilen til min mor. Jeg får låne bilen, og skal kjøre den til Haugesund, og tilbake. I "min" bil har vi tre utgifter.

-Ferge

-Selve bilen, 2012mod V60 (er jo en utgift?)
-Bensin (300kr)

 

Han ene gutten skal betale ferge, fordi han har fergekort. Dermed er det meg og en kompis som skal dele på resten. Jeg mener at det er en selvfølge at den siste kompisen skal betale for bensinen, siden jeg stiller med bil - og kjører den! Men nei. Alle gutta er fast bestemt på at det mest rettferdige er at jeg betaler like mye bensin som han andre. (Hallo?! Jeg stiller med bil) Jeg vet at det er snakk om små beløp, og selvfølgelig kunne jeg betalt hele turen for alle selv. Men dette syntes jeg er en prinsippsak.

 

Jeg prøvde å få de til å forstå at det å faktisk stille med bil er litt "verdi" også. Bilen pådrar seg kmstand? Motoren får gangtid. Det tar jo fort 3-4timer t/r haugesund. Skal bytte dekk imorgen, lett 500kr. Bompenger? Fort 100kr. Dette er jo ikke utgifter som jeg pådrar meg, det er jo foreldrene mine. Men uansett?

 

Faren til en av guttene eier en leilighet i Haugesund. Denne skal vi bo i gratis. Men denne gutten mener at han fint kan kreve leie, siden jeg ikke skal betale noe for bensinen. Enig eller uenig?

 

Hva syntes dere er mest rettferdig? At jeg betaler halve bensinregningen, eller at jeg ikke betaler noe av bensinen?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Jeg vet ikke hva fergen koster, men høres ut som at det mest riktige blir at han sistemann i din bil skal dekke utgifter for drivstoff og eventuelt bompenger.

Fergen tur/retur koster ca 400kr. Men jeg tror han får noe rabatt siden han bruker fergekort. Men det betyr jo ingenting, fordi hvis jeg skulle reist over der selv måtte jeg betalt 400kr. Han sa det var greit, siden han fikk sitte på.

Lenke til kommentar
Trekantsambandet er nedbetalt så der skal dere ikke betale bompenger. De eneste bompengene dere skal betale er eventuellt bompengeringen i Bergen. Siden dere allerede er uenig i hvor mye de forskjellige skal betale så er det likegreit at dere bare summerer alle utgifter og deler på 3 slik at alle betaler like mye.


Kostnadene dere vil få på fergen tur/retur er:

kr 434,- på bil inkl. fører tur/retur. Ferjekortet vil gi dere 50% rabatt på denne summen, totalt kr 217.

kr 236,- på de 2 ekstra passasjerene tur/retur. Ferjekortet vil gi dere 17% rabatt på denne summen dersom ferjekortet dekker personbiletter, totalt kr. 196.


Bergen - Haugesund - Bergen er ca. 280 km så da bør det være enkelt å få regne ut bensinutgiftene og bilkostnadene ut i fra det.


Det er helt rett det du skriver at det er en verdi at du stiller med en bil, og dette er den største utgiften av alle utgiftene dere har på turen. Som utgangspunkt i hvilke verdi du stiller med kan du ta utgangspunkt i denne artikkelen:




Bergen - Haugesund - Bergen er ca. 280 km. I artikkelen oppgir de at det koster kr. 6,48 pr km med bil. Totalkostnaden for bil inkl. bensin vil da bli kr. 1814,- på denne turen.


Totaltsummen vil da bli kr. 2227. Dvs. kr. 742 på hver av dere.


Lykke til med kampen(e)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger litt sunn fornuft nå. Enten er det jeg som har blitt gal, ellerså er det noe rart med guttegjengen. Alle er 18år.

 

Vi er fem stykker som skal kjøre Bergen-Haugesund på lørdag, og retur på søndag. To av guttene skal kjøre i en to-seter, der ene faren betaler alt for dem. Ferge, bensin og at de bruker bilen.

 

Da er vi tre resterende på én bil. Bilen til min mor. Jeg får låne bilen, og skal kjøre den til Haugesund, og tilbake. I "min" bil har vi tre utgifter.

-Ferge

-Selve bilen, 2012mod V60 (er jo en utgift?)

-Bensin (300kr)

 

Han ene gutten skal betale ferge, fordi han har fergekort. Dermed er det meg og en kompis som skal dele på resten. Jeg mener at det er en selvfølge at den siste kompisen skal betale for bensinen, siden jeg stiller med bil - og kjører den! Men nei. Alle gutta er fast bestemt på at det mest rettferdige er at jeg betaler like mye bensin som han andre. (Hallo?! Jeg stiller med bil) Jeg vet at det er snakk om små beløp, og selvfølgelig kunne jeg betalt hele turen for alle selv. Men dette syntes jeg er en prinsippsak.

 

Jeg prøvde å få de til å forstå at det å faktisk stille med bil er litt "verdi" også. Bilen pådrar seg kmstand? Motoren får gangtid. Det tar jo fort 3-4timer t/r haugesund. Skal bytte dekk imorgen, lett 500kr. Bompenger? Fort 100kr. Dette er jo ikke utgifter som jeg pådrar meg, det er jo foreldrene mine. Men uansett?

 

Faren til en av guttene eier en leilighet i Haugesund. Denne skal vi bo i gratis. Men denne gutten mener at han fint kan kreve leie, siden jeg ikke skal betale noe for bensinen. Enig eller uenig?

 

Hva syntes dere er mest rettferdig? At jeg betaler halve bensinregningen, eller at jeg ikke betaler noe av bensinen?

 

Takk for svar!

Jeg føler det ville vært mest naturlig at sistemann må betale for bensinutgiftene på tross av at du stiller med bil. Hvis de ikke godtar det, så hadde jeg brukt tiden på noe annet..

Lenke til kommentar

Her er jeg uenig med flesteparten av dere. Hadde bilen vært din egen hadde det vært noe annet. Men så lenge du låner bilen av foreldrene dine så er ikke dette en utgift for deg, og burde derfor ikke kreve betalt. Enig i eksempelet vedrørende leie kompisen din hadde. I min vennegjeng har sjåføren samlet alle utgifter og så delt på antall passasjerer (inkludert seg selv) og sendt dette videre i ettertid.

En venn av meg prøvde på det samme som deg en annen gang, han ville ha dekket slitasje utgifter på foreldrene sin bil. Dette ble ikke tatt godt i mot. Det er denne tankegangen som er gjerrig, og ikke motsatt. En hovedregel for meg er, betaler ikke jeg for det, krever jeg heller ikke betalt av andre. Får jeg gratis billett til noe, eventuelt gratis firmahytte utnytter jeg ikke mine venner for egen gevinst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trekantsambandet er nedbetalt så der skal dere ikke betale bompenger. De eneste bompengene dere skal betale er eventuellt bompengeringen i Bergen. Siden dere allerede er uenig i hvor mye de forskjellige skal betale så er det likegreit at dere bare summerer alle utgifter og deler på 3 slik at alle betaler like mye.

 

Kostnadene dere vil få på fergen tur/retur er:

kr 434,- på bil inkl. fører tur/retur. Ferjekortet vil gi dere 50% rabatt på denne summen, totalt kr 217.

kr 236,- på de 2 ekstra passasjerene tur/retur. Ferjekortet vil gi dere 17% rabatt på denne summen dersom ferjekortet dekker personbiletter, totalt kr. 196.

 

Bergen - Haugesund - Bergen er ca. 280 km så da bør det være enkelt å få regne ut bensinutgiftene og bilkostnadene ut i fra det.

 

Det er helt rett det du skriver at det er en verdi at du stiller med en bil, og dette er den største utgiften av alle utgiftene dere har på turen. Som utgangspunkt i hvilke verdi du stiller med kan du ta utgangspunkt i denne artikkelen:

 

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

Bergen - Haugesund - Bergen er ca. 280 km. I artikkelen oppgir de at det koster kr. 6,48 pr km med bil. Totalkostnaden for bil inkl. bensin vil da bli kr. 1814,- på denne turen.

 

Totaltsummen vil da bli kr. 2227. Dvs. kr. 742 på hver av dere.

 

Lykke til med kampen(e)

Oversikten fra Nettavisen inneholder følgende.

 

Avskriving: Mamma betaler.

Renter: Mamma betaler.

Forsikring: Mamma betaler.

Forsikring: Mamma betaler.

Årsavgift: Mamma betaler.

Vedlikehold: Mamma betaler.

Olje: Mamma betaler.

Dekk: Mamma betaler.

Service/rep: Mamma betaler.

Bompenger: Mamma betaler.

Bensin: TS vil ikke betale.

 

I tillegg kommer selvsagt ferge, som kompis betaler.

 

Ikke nok med at TS prøver å slippe billigst mulig fra dette, du foreslår at han skal gå solid i pluss også.

 

Til TS: Ja, det er du som har blitt gal. Om jeg hadde vært en del av denne kompisgjengen hadde jeg punget ut for en flytur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trekantsambandet er nedbetalt så der skal dere ikke betale bompenger. De eneste bompengene dere skal betale er eventuellt bompengeringen i Bergen. Siden dere allerede er uenig i hvor mye de forskjellige skal betale så er det likegreit at dere bare summerer alle utgifter og deler på 3 slik at alle betaler like mye.

 

Kostnadene dere vil få på fergen tur/retur er:

kr 434,- på bil inkl. fører tur/retur. Ferjekortet vil gi dere 50% rabatt på denne summen, totalt kr 217.

kr 236,- på de 2 ekstra passasjerene tur/retur. Ferjekortet vil gi dere 17% rabatt på denne summen dersom ferjekortet dekker personbiletter, totalt kr. 196.

 

Bergen - Haugesund - Bergen er ca. 280 km så da bør det være enkelt å få regne ut bensinutgiftene og bilkostnadene ut i fra det.

 

Det er helt rett det du skriver at det er en verdi at du stiller med en bil, og dette er den største utgiften av alle utgiftene dere har på turen. Som utgangspunkt i hvilke verdi du stiller med kan du ta utgangspunkt i denne artikkelen:

 

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

Bergen - Haugesund - Bergen er ca. 280 km. I artikkelen oppgir de at det koster kr. 6,48 pr km med bil. Totalkostnaden for bil inkl. bensin vil da bli kr. 1814,- på denne turen.

 

Totaltsummen vil da bli kr. 2227. Dvs. kr. 742 på hver av dere.

 

Lykke til med kampen(e)

Oversikten fra Nettavisen inneholder følgende.

 

Avskriving: Mamma betaler.

Renter: Mamma betaler.

Forsikring: Mamma betaler.

Forsikring: Mamma betaler.

Årsavgift: Mamma betaler.

Vedlikehold: Mamma betaler.

Olje: Mamma betaler.

Dekk: Mamma betaler.

Service/rep: Mamma betaler.

Bompenger: Mamma betaler.

Bensin: TS vil ikke betale.

 

I tillegg kommer selvsagt ferge, som kompis betaler.

 

Ikke nok med at TS prøver å slippe billigst mulig fra dette, du foreslår at han skal gå solid i pluss også.

 

Til TS: Ja, det er du som har blitt gal. Om jeg hadde vært en del av denne kompisgjengen hadde jeg punget ut for en flytur.

 

 

Nå høres du ut som en i vennegjengen.

 

Mamma betaler ja. Men hvorfor skal mamma ha en utgift på at vi reiser på tur til Haugesund? I teorien skulle hun ha gått i pluss få å ha leid ut bilen til meg. Men nei, det fungerer ikke slik i får familie at min mor ta leiepris for bilen sin. Min mor ønsker ikke å betale for alle de andre. Så hvorfor skal mine venner kjøre tilnærmet gratis p.g.a "mamma betaler"? Jeg går ikke i pluss på dette. De pengene jeg eventuelt "får inn" vil gå på å fylle bensin. Det heter jo bensinpenger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er jeg uenig med flesteparten av dere. Hadde bilen vært din egen hadde det vært noe annet. Men så lenge du låner bilen av foreldrene dine så er ikke dette en utgift for deg, og burde derfor ikke kreve betalt. Enig i eksempelet vedrørende leie kompisen din hadde. I min vennegjeng har sjåføren samlet alle utgifter og så delt på antall passasjerer (inkludert seg selv) og sendt dette videre i ettertid.

En venn av meg prøvde på det samme som deg en annen gang, han ville ha dekket slitasje utgifter på foreldrene sin bil. Dette ble ikke tatt godt i mot. Det er denne tankegangen som er gjerrig, og ikke motsatt. En hovedregel for meg er, betaler ikke jeg for det, krever jeg heller ikke betalt av andre. Får jeg gratis billett til noe, eventuelt gratis firmahytte utnytter jeg ikke mine venner for egen gevinst.

For å svare deg tilbake med samme argument, hvorfor er du enig i at kompisen min kan kreve leie? Han eier jo ikke noe som helst. Hadde det vært hans leilighet hadde det vært noe annet?

 

Jeg fikk lappen for et halvt år siden, og har kjørt på disse folkene alt for mange ganger. Flere ganger i uken. Til og fra sentrum, 2-3mil pr vei. De har gjørt meg også. Det går opp-i-opp. Jeg vil bare at når vi skal på en slik tur, at det er rettferdig at vi fordeler kostnadene.

 

Du skriver at jeg vil ha dekket utgifter på slitasje. Feil. Jeg vil ikke ha dekket noen ting. Jeg vil at kompisene blir med på å betale utgiftene. De kunne jo prøvd å reist ned dit uten bil...?

Lenke til kommentar

Nå høres du ut som en i vennegjengen.

 

Mamma betaler ja. Men hvorfor skal mamma ha en utgift på at vi reiser på tur til Haugesund? I teorien skulle hun ha gått i pluss få å ha leid ut bilen til meg. Men nei, det fungerer ikke slik i får familie at min mor ta leiepris for bilen sin. Min mor ønsker ikke å betale for alle de andre. Så hvorfor skal mine venner kjøre tilnærmet gratis p.g.a "mamma betaler"? Jeg går ikke i pluss på dette. De pengene jeg eventuelt "får inn" vil gå på å fylle bensin. Det heter jo bensinpenger?

Hvis jeg høres ut som en i vennegjengen er det fordi vennegjengen har rett.

 

Din mor har lånt bort bilen til dere. Hun har ikke leid den ut, og hun har ikke krevd erstatning for verdifall som premiss for utlånet. Dere har ingen utgifter relatert til bilen, bortsett fra bensin og bompenger, og det er disse utgiftene dere skal dele.

 

(Bensinpenger+bompenger+fergebillett)/3. Sånn. Ferdig. Alt annet er tullete.

Lenke til kommentar

Hvis man låner noe har man ikke utgifter ved dette, og å kreve erstattet utgifter man ikke har blir jo noe merkelig.

Hvis eieren av bilen krever en kompensasjon for utlånet er saken en helt annen.

 

Jeg er hvert år på en guttetur, der er det slik at vi er tre som drar på tur, campingvogna vi bruker eier vi sammen (vi deler også alle utgifter denne påfører oss)

Den som står for bil betaler transporten ved å stå for bil (og i praksis også dekke bompenger siden det på den aktuelle turen er relativt lite penger), mens de andre står for å dekke drivstoffet.

 

Men da er det slik at den som kjører også eier bilen selv, samt at drivstoffutgiftene utgjør en del penger (ca 150 mil, rundt 2 liter bensin pr. mil)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Skjønner at du føler det er nok å stille med bil, og det er jeg enig med, men når moren din betaler taper du jo ikke noe på det? Hvorfor krangle om dette så lenge ikke moren din krever betaling? Ser ikke hvorfor dere orker en diskusjon om en så liten bagatell, istedet for å bare gi seg å ha en koselig tur.

Lenke til kommentar

 

Her er jeg uenig med flesteparten av dere. Hadde bilen vært din egen hadde det vært noe annet. Men så lenge du låner bilen av foreldrene dine så er ikke dette en utgift for deg, og burde derfor ikke kreve betalt. Enig i eksempelet vedrørende leie kompisen din hadde. I min vennegjeng har sjåføren samlet alle utgifter og så delt på antall passasjerer (inkludert seg selv) og sendt dette videre i ettertid.

En venn av meg prøvde på det samme som deg en annen gang, han ville ha dekket slitasje utgifter på foreldrene sin bil. Dette ble ikke tatt godt i mot. Det er denne tankegangen som er gjerrig, og ikke motsatt. En hovedregel for meg er, betaler ikke jeg for det, krever jeg heller ikke betalt av andre. Får jeg gratis billett til noe, eventuelt gratis firmahytte utnytter jeg ikke mine venner for egen gevinst.

For å svare deg tilbake med samme argument, hvorfor er du enig i at kompisen min kan kreve leie? Han eier jo ikke noe som helst. Hadde det vært hans leilighet hadde det vært noe annet?

 

Jeg fikk lappen for et halvt år siden, og har kjørt på disse folkene alt for mange ganger. Flere ganger i uken. Til og fra sentrum, 2-3mil pr vei. De har gjørt meg også. Det går opp-i-opp. Jeg vil bare at når vi skal på en slik tur, at det er rettferdig at vi fordeler kostnadene.

 

Du skriver at jeg vil ha dekket utgifter på slitasje. Feil. Jeg vil ikke ha dekket noen ting. Jeg vil at kompisene blir med på å betale utgiftene. De kunne jo prøvd å reist ned dit uten bil...?

 

Jeg er enig i at komipsen kan kreve leie hvis du krever betalt for å stille med bil.

Jeg mener samme prinsippet er der. Det koster ikke han noe å låne leiligheten, og derfor skal ikke han ta betalt av dere andre. Akkurat dette gjelder deg og bilen. Hadde det vært han sin leilighet hadde det heller ikke vært noe annet. Man tar ikke betalt for at venner sover over.

 

Din mor krever ingen kompensasjon fra deg, hvorfor skal du da kreve av de andre?

Han jeg kjenner som hadde samme tankegang som deg, er ekstremt gjerrig på alle områder i livet, og han hadde vært helt uenig om noen av oss andre hadde foreslått dette. Jeg lurer derfor på hvordan du selv hadde reagert hvis du var den passasjeren som satt på, og sjåføren som lånte bil gratis ville at du skulle dekke all bensin alene. Jeg tror du da hadde vært uenig. Jeg tror ikke du vil innrømme det her og nå, men tenk litt over det.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...