Gå til innhold

Gutta på tur til Haugesund, fra Bergen. Reiseregning?


Inventory

Anbefalte innlegg

Det er vel litt over 100 km hver vei mellom Haugesund og Bergen.

 

100 km * 2 km * 4,05 = 810 NOK. Dersom de andre knapt nok skal betale bensin og de er tre blir regningen følgende

 

Pris per km i bensin: 13l*0,05l/km = ,65 kr/km

 

Dermed deler de på 0,65 kr/km * 200=130 kr

 

Ofte har folk den oppfattning at sjåføren også skal være med å dele på bensinen(!).

 

Dermed sitter eier av bilen igjen med følgende regning

 

Kost eier av bil = Reel kostnad - Bensin betalt av venner = 810 - 130*2/3 = 810 - 87 = 723 NOK

 

En slik deling av utgiftene medfører at den som eier bilen (eller familien som eier bilen) betaler 8 ganger så mye som de som sitter på. Det er helt på trynet.

 

Du bruker jo kjøregodtgjørelse feil da, og drivstoff er inkludert i beregningen. Alle burde betale en tredel av de 810 kronene til bileieren hver, gitt at bileieren betaler for fyllinga. Dersom de som er med på turen har lagt ut for fylling, så trekker de det fra de 810 kronene.

 

Jeg synes heller ikke det er nødvendig å kompensere sjåføren på noen måte, med mindre sjåføren ikke ville være med på turen, eller det ikke er noen andre som kan kjøre bil med.

 

Når jeg har dratt på tur med kompiser har jeg regna statens sats for kjøregodtgjørelse, og delt den summen på antall folk som var med. Dersom det er nødvendig med fylling underveis, så har jeg lagt ut for det selv, og så tatt det fra potten alle betaler inn, før jeg har gitt resten av de pengene videre til bileier (hvis det ikke var min bil). Som regel har jeg lånt av foreldrene mine, og de har ikke vært så nøye på det, så dar har det holdt å samle inne det jeg har lagt ut for drivstoff.

 

Jeg har heller ikke vært så nøye på om folk betaler eller ikke, det lar jeg samvittigheten deres bestemme, men det er nå meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle burde betale en tredel av de 810 kronene til bileieren hver, gitt at bileieren betaler for fyllinga.

Helt åpenbart. I denne saken er riktignok ikke sjåfør og bileier samme person, men det har egentlig ingen betydning for spørsmålet. Om sjåføren betaler sin tredjedel, og de to tredjedelene han får fra de andre to, videre til bileier (mor) er en sak kun mellom bileier og sjåfør / mor og sønn.

 

Husk at fergeutgifter, bompenger og parkering kommer i tillegg til 4,05kr/km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...