Gå til innhold

Kritiske forhold på arbeidsplassen


Anbefalte innlegg

Jobber fortiden i en butikk, og synes jobben er grei nok. Arbeidsoppgavene klarer jeg fint, problemet er min overordnede. Han er mentalt ustabil, og kan hisse seg opp over den minste ting.

 

F.eks så var det en kunde som hadde sølt rømme på gulvet. Jeg skulle tørke det opp, og hentet papir. Fikk så beskjed om å hente en mopp å vaske skikkelig. Greit nok, men finner ingen mopper der vasketralla står, så finner en skitten mopp og tar litt vann på den. Min overordnede skriker og skjeller meg ut foran kundene fordi jeg ikke fant en annen mopp. Han er helt sikker på at jeg ikke har lett skikkelig. Vi går så bort til vasketralla sammen, og han finner ingen mopp han heller. Reaksjonen hans på det er at han står og sparker og skriker på en pose med skitne mopper og skjeller meg ut fordi jeg "krangler med han".

 

Det er ikke første gang han oppfører seg slik, og jeg er ikke den eneste av hans underordnede som han behandler sånn. Allikevel er jeg drittlei av at en voksen mann skal oppføre seg sånn uten at noen reagerer på det. Fordi han er jo så flink til å gjøre jobben sin at de andre sjefene der tydeligvis gir faen. Tror ikke jeg kommer så langt med å prøve å snakke med de andre der? Hva skal jeg oppnå? Få han sparket?

 

Har sett litt på arbeidsmiljøloven. 3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden. Dette er likevel vanskelig å bevise uten om at jeg får med meg de andre ansatte på dette.

 

Han stiller i tillegg ganske urimelige krav til hva man skal kunne klare i løpet av en arbeidsdag. For eksempel er det masse varer på butikkenes topphyller, og han forventer at jeg skal ta hele butikken og putte det fra topphyllene ned i hyllene, ellers vil han trekke i lønna. Greit nok at det står i kontrakten min at noe av arbeidet er prestasjonslønn, men dette er bare umenneskelig urealistisk. Det tok også ca en måned før jeg fikk arbeidskontrakt, og jeg har enda ikke fått faste timer som han lenge har lovet.

 

Hva ville dere ha gjort her? Psykisk terror er hva jeg kaller dette. Man blir bare mer stresset av å jobbe med en slik overordnet.

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Har sendt mail til arbeidstilsynet nå. Det tar normalt fem dager før man får svar. Får prøve å holde ut så lenge. Heldigvis skal denne overordende ikke være så mye i butikken fremover, eller om en stund. Allikevel er dette totalt uakseptabelt å bli behandlet på denne måten.

Lenke til kommentar

At arbeidsgiver er ein idiot er det dessverre ikkje så mykje arbeidstilsynet kan gjere noke med.

 

 

Stemmer det at du blir trekt i lønn dersom du ikkje jobber raskt nok, eller meiner du med dette at du berre ikkje får utbetalt prestasjonslønna dersom du jobber for sakte?

Kva står i arbeidsavtalen om prestasjonslønna? Er den basert på ei subjektiv vurdering frå arbeidsgivers side om kva som skal gi ekstra utbetaling?

Lenke til kommentar

At arbeidsgiver er ein idiot er det dessverre ikkje så mykje arbeidstilsynet kan gjere noke med.

 

 

Stemmer det at du blir trekt i lønn dersom du ikkje jobber raskt nok, eller meiner du med dette at du berre ikkje får utbetalt prestasjonslønna dersom du jobber for sakte?

Kva står i arbeidsavtalen om prestasjonslønna? Er den basert på ei subjektiv vurdering frå arbeidsgivers side om kva som skal gi ekstra utbetaling?

 

Er det ikke akkurat det de er der for? Gå inn på lovdata.no og søk opp arbeidsmiljøloven. Så ser du at det er brudd på reglene om trakassering innenfor kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet. Dette var også det svaret jeg fikk i mailen fra arbeidstilsynet.

 

Ja, han har allerede trukket noen timer fordi jeg ikke jobber raskt nok. Selvom jeg jobber så fort jeg kan og etter beste evne, kan han klikke i vinkler fordi det ikke stemmer med hans intensjon om hvor raskt man skal jobbe. Han sier det ikke en gang på en høflig og pen måte, men sier det på den mest ydmykende og nedverdigende måten han klarer. Dette kan rett og slett ikke forsvares å oppføre seg på en slik måte ovenfor sine arbeidstagere og medmennesker?

 

I arbeidsavtalen står det at arbeidstager er klar over at han jobber på akkord, og dersom ikke arbeidet er fullført etter avtalen kan lønn trekkes. Dette er jeg nødt til å gå med på for å få jobbe. Synes kravene er strenge, og han firer på dem som han vil og etter humør slik jeg forstår det. Jeg jobber ca i samme tempo så fort jeg klarer hele tiden, men det er veldig forskjellig hvordan reaksjonene hans er på dette arbeidet. Ganske ufortutsigbart og uholdbart å jobbe slikt. Man går og forventer seg kjeft hele tiden. Ganske vanskelig er det også å bli kjent med sine medarbeidere når det nesten ikke er lov å prate.

Lenke til kommentar

Sjølv om arbeidsmiljølova setter krav til arbeidsmiljøet så er det vanskelig å ta ein leder på akkurat dette så lenge alle dei ansatte blir behandla likt. Er det mobbing av ein bestemt arbeidstakar så er saka grei, men er ledaren upopulær hos alle dei ansatte så har det lett for å bli ein ord mot ord situasjon.

 

Derfor er det mykje lettare å gå direkte på det som er direkte og beviselige brudd på arbeidsmiljølova og arbeidsavtalen.

Så utan å ha alle detaljane så trur eg at det er lettast å gå på lønnsforholda.

Å trekke deg for arbeidstimar er det same som å trekke deg i lønn, eit slikt trekk kan kun gjerast dersom ein har hjemmel i lov, arbeidstaker har skriftlig samtykka, dersom arbeidstaker med vilje har øydelagt noke, og liknande unntaksbestemmelser.

Sjølv om du har akkordlønn så kan ikkje arbeidsgiver trekke deg i lønn, det einaste ein kan gjere er å kun utbetale den avtalte minimumslønna.

Eg stiller meg også tvilande til at eit akkordlønnsystem utan definerte mål for arbeidet er ei lovlig ordning.

Vanligvis er akkordlønn brukt i yrker der ein skal produsere X-antall einheiter, selge for X-antall kroner og andre heilt beviselige mål. Flytte varer frå hylle A til hylle B på passelig rask tid er ikkje eit slikt objektivt mål på arbeidsinnsats.

 

Derfor vil eg anbefale å legge fokuset på dei generelle arbeidsforholda i staden for å argumentere på det psykososiale arbeidsmiljøet. Då kan du også lettare ta dette opp med sjefane på toppen utan at dei kan avfeie det med at du protesterer kun fordi du ikkje liker sjefen.

Lenke til kommentar

Sjølv om arbeidsmiljølova setter krav til arbeidsmiljøet så er det vanskelig å ta ein leder på akkurat dette så lenge alle dei ansatte blir behandla likt. Er det mobbing av ein bestemt arbeidstakar så er saka grei, men er ledaren upopulær hos alle dei ansatte så har det lett for å bli ein ord mot ord situasjon.

 

Derfor er det mykje lettare å gå direkte på det som er direkte og beviselige brudd på arbeidsmiljølova og arbeidsavtalen.

Så utan å ha alle detaljane så trur eg at det er lettast å gå på lønnsforholda.

Å trekke deg for arbeidstimar er det same som å trekke deg i lønn, eit slikt trekk kan kun gjerast dersom ein har hjemmel i lov, arbeidstaker har skriftlig samtykka, dersom arbeidstaker med vilje har øydelagt noke, og liknande unntaksbestemmelser.

Sjølv om du har akkordlønn så kan ikkje arbeidsgiver trekke deg i lønn, det einaste ein kan gjere er å kun utbetale den avtalte minimumslønna.

Eg stiller meg også tvilande til at eit akkordlønnsystem utan definerte mål for arbeidet er ei lovlig ordning.

Vanligvis er akkordlønn brukt i yrker der ein skal produsere X-antall einheiter, selge for X-antall kroner og andre heilt beviselige mål. Flytte varer frå hylle A til hylle B på passelig rask tid er ikkje eit slikt objektivt mål på arbeidsinnsats.

 

Derfor vil eg anbefale å legge fokuset på dei generelle arbeidsforholda i staden for å argumentere på det psykososiale arbeidsmiljøet. Då kan du også lettare ta dette opp med sjefane på toppen utan at dei kan avfeie det med at du protesterer kun fordi du ikkje liker sjefen.

 

Skjønner ikke helt argumentet ditt med at hvis fler misliker sjefen skal det være en dårligere sak enn hvis det bare er en som er i mot han. Når det bare er en som er i mot han skulle man jo tro at det er vedkommende det er noe galt med.

 

Når det gjelder lønnsforholdene står det i kontrakten at lønn skal senest komme den 15. i hver måned, men den muntlige avtalen sier den 10. I forrige måned fikk jeg ikke lønna før den 18(Helg i mellom). Har en snikende følelse av at dette drøyer denne gangen også. Vi er nå kommet til den 11. november og ingen lønn er kommet. Har ringt han flere ganger, men han tar ikke tlf. Skriver sms og spør om lønn osv, får svar at han ringer innen et tidspunkt, men han ringer ikke. Er ikke på jobb om dagen pga sykdom, men også fordi at de ikke ringer. Har ikke jobbet siden jeg skrev denne tråden etter en av hans utbrudd på jobb. Flere ganger har han snakket om at jeg skal få faste vakter, men det har drøyd det også. At jeg ikke har fått lønn kan skyldes at vi skal bli enige om timene jeg har jobbet, men det at han ikke tar tlf når jeg ringer en gang er jo ganske dårlig synes jeg. Jeg har sendt timene til han på mail, og kan ikke forstå hva som er galt i så fall. Han burde gi meg et svar angående lønna i hvertfall?

 

Loven om akkordlønn kjenner jeg ikke til, men rart at det kan settes opp sånn i en kontrakt hvis du er helt sikker på at det er ulovlig. Hvilken paragraf kan jeg da eventuelt henvise til?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jobber fortiden i en butikk, og synes jobben er grei nok. Arbeidsoppgavene klarer jeg fint, problemet er min overordnede. Han er mentalt ustabil, og kan hisse seg opp over den minste ting.

 

 

 

Hvor lenge har du jobbet der?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt argumentet ditt med at hvis fler misliker sjefen skal det være en dårligere sak enn hvis det bare er en som er i mot han. Når det bare er en som er i mot han skulle man jo tro at det er vedkommende det er noe galt med.

Det eg meiner er at om sjefen behandler alle ansatte likt, men det kun er du som "klager" så vil det høyrest ut som at problemet ligger hos deg og ikkje hos sjefen.

Om du får med dei andre ansatte så blir det sjølvsagt noke anna. Slik som du beskriver arbeidssituasjonen din så trur eg det er like greit å sjå deg om etter ein arbeidsplass der du faktisk blir verdsatt, enn å kjempe i motbakke for berre marginalt betre arbeidsforhold.

 

Loven om akkordlønn kjenner jeg ikke til, men rart at det kan settes opp sånn i en kontrakt hvis du er helt sikker på at det er ulovlig. Hvilken paragraf kan jeg da eventuelt henvise til?

Lovverket seier ikkje så mykje om akkordlønn anna enn at det i arbeidsmiljølova står at eventuelle akkordlønnsystem må utarbeidast slik at det ikkje gir arbeidstakaren uheldige psykiske eller pysiske belastningar.

Men dersom lønnssystemet er lagt opp slik at arbeidsgiver einsidig kan betale deg mindre enn du hadde grunn til å forvente utan å legge objektive kriterier til grunn så kan ein fort ende opp med at avtalen blir betegna som urimelig, og at den dermed kan settast til side etter avtalelova. Men her er detaljane i arbeids- og lønnsavtalen av svært stor betydning for om avtalen er urimelig eller ikkje.

Lenke til kommentar

På prestasjonslønn får man betalt for det man gjør.

Dvs et fast sum per enhet.

 

Høres nå mer ut som du har vanlig timelønn, så skjønner ikke helt hvordan han kan trekke deg for noe.

 

Jeg har vanlig timelønn. I tillegg står det i kontrakten at dersom arbeidstager jobber på akkord kan han trekkes prosentvis dersom ikke arbeidet er fullført etter avtalen.

 

De har mye å gjøre der, men dette holder ikke. Ringte i dag fordi jeg bare har fått 56 kr i lønn reservert. Han skulle ringe opp igjen, men har enda ikke ringt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...