Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

§ 28-3 punkt 3, som det står øverst gjelder for blinkende, gule lys.

 

" Motorvogn som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven § 11), eller som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

 

Motorvogn som nyttes for å ledsage og varsle spesielle transporter som kan være til særlig fare for annen trafikk, skal også ha minst en slik lykt."

 

 

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale H3 Hornet. 3x3 watt (finnes også i 4x3) LED's, og de er ganske små. Har 6 av dem montert på bilen. To på braketter i bakruta, to på braketter i grillen og en under hvert sidespeil. Mange (eldre) LED-blinkere duger ikke i dagslys, men disse er ekstreme. Har sett samme type montert på ambulanser (ikke i samme farge, da). Jeg prøvde å få de som bygget på bilen (Transporter) til å koble dem på forbruksbatteriet, men det klarte de å la være. Det har imidlertid ikke vært et problem enda.

Lenke til kommentar

Det største problemet vi som jobber langs veien har, er at ingen respekterer disse gule lysene i det hele tatt. Vi skilter, vi sperrer av og vi har gule blinkere på bilene, men er det noe som "slakker av" på farten for det da tro.....?

Nei desverre så er det ikke det, det er flere enn en gang vi opplevd å bli "uglesett og utskjelt" for at vi i det hele tatt er i veikanten for alle som MÅ frem fortest mulig, men dette er faktisk arb.plassen til ganske mange yrkesgrupper.

Min yrkesgruppe som er bygging og vedlikehold av Infrastruktur (strøm for min del), så står det mange stolper /master langs veiene.

 

Med dette så mener jeg at du (og andre) som ikke har behov for disse lysene, og det har du jo ikke i det hele tatt, bortsett fra at du synes det ser kult ut.

Om det er flere enn nødvendig som har disse varsellysene (og de blir brukt uten at det er nødvendig), så mister andre trafikanter totalt respekten for disse lysene, og vi som trenger dem for å varsle andre trafikanter ender opp med at respekten for dem blir enda mindre og vi blir enda mer utsatte der vi faktisk må være for å få utført jobben vår.

Endret av fotonisse
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skrev på bilen. Ikke i bilen, som i artikkelen du linker til. Og at det er ulovlig å montere blålys på eller i bilen vet selv barn. De fleste skjønner også at det ikke er så lurt å lyse opp innsiden av bilen (og igjen, det der er ikke blålys), men noen få trenger et forenklet forelegg for å skjønne det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...