Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jeg lov til og montere slike lys på bilen og ikke bruke de ? :)

Ja, så sant dette er montert godt og forsvarlig. Det er innenfor etter hva jeg har forstått å bruke blinklamper med magneter på. Da har du og den fine muligheten til å ta dette av når det ikke skal brukes.

 

Lovlighet rundt bruk er vel enkelt forklart: Når man på et eller flere punkt ikke kan følge de aktuelle trafikkreglene samt har dispensasjon fra øvrige myndigheter på fritak fra disse. Da skal du bruke gule lys for å varsle øvrige trafikanter.

Vil regne med at skal du være ledsager/følgebil under et sykkelrenn så får du nødvendig opplæring i forkant av arrangøren. Også regner jeg med at arrangøren har god dialog med Vegvesenet i forkant av rittet og får avklart nødvendige kurs og tiltak som trengs.

Å stoppe trafikk må du vel ha godkjenning for å gjøre..

Det stemmer. Nå er det riktig nok 7-8 år siden jeg tok kursene som trengtes for å stoppe trafikk men det som kom frem der var at man hadde lov til å sperre av trafikken i opptil 10 minutter i arbeidssammenheng uten noe spesiell kursing. (Sykkelritt vil vel ikke falle under denne kategorien da dette strengt tatt er å anse som underholdning og ikke arbeid.)

Over 10 minutter er man påkrevd å ha nødvendige kurs samt varsle vegvesenet i god tid i forkant. Mener det er snakk om minimum 30 minutter før man stenger veien. Litt usikker i farten om man og skal varsle nødetatene i nærheten. Dette kan vel trolig Statens vegvesen svare på?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...