Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Må bil omregistreres ved dødsfall?


Pugnax

Anbefalte innlegg

I sommer gikk min mor bort. Hun hadde en bil som jeg og min søster har blitt enig om at jeg skal disponere inntil min egen bil blir levert.

 

Spørsmålet er, må jeg omregistrere den for å benytte meg av den? Eller slipper jeg det?

 

Kan hende jeg har lagt denne feil, men tenkte det var beste stedet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sommer gikk min mor bort. Hun hadde en bil som jeg og min søster har blitt enig om at jeg skal disponere inntil min egen bil blir levert.

 

Spørsmålet er, må jeg omregistrere den for å benytte meg av den? Eller slipper jeg det?

 

Kan hende jeg har lagt denne feil, men tenkte det var beste stedet.

 

 

Det skal vel da regnes som arv og ved arv mener jeg omregistreringsavgiften frafalles... så ja, tror du mp omregistrere bilen men mener også at det er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Avgiftsfritak
På nærmere bestemte vilkår kan det blant annet gis fritak ved omregistrering av kjøretøy

  • mellom ektefeller
  • mellom foreldre og barn ved arv
  • som har vært registrert i mer enn 30 år
  • ved heving/omlevering av kjøp
  • som har vært registrert på samme eier i to måneder eller mindre
  • ved fusjon mellom aksjeselskaper
  • som har en tillatt totalvekt på 7 500 kg eller høyere

Se alle fritakene og vilkårene for disse i Toll- og avgiftsdirektoratets rundskriv om omregistreringsavgift.

Lenke til kommentar

Tilfeldige folk på internett kan ta feil. I dette tilfellet gjør de det. Omregistrering av en bil innebærer at offentlige registre oppdateres for å reflektere skifte av eierskap. Her skjer det ikke noe slikt skifte.

 

En bil skal være registrert på eieren. Når din mor er død er eieren av bilen hennes dødsbo, og hennes dødsbo skal fortsette å være eier helt til dødsboet treffer en beslutning om at bilen skal selges eller være en del av et gitt arvelodd. Denne beslutningen kan være implisitt (noe den ofte er ved privat skifte i et lite dødsbo), men her er det bare truffet en beslutning om at du skal få disponere bilen, ikke eie den.

 

Dødsboet er ansvarlig for at bilen er forsikret, og dødsboets likvide midler må finansiere dette, alternativt må dødsboet skaffe annen finansiering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tilfeldige folk på internett kan ta feil. I dette tilfellet gjør de det. Omregistrering av en bil innebærer at offentlige registre oppdateres for å reflektere skifte av eierskap. Her skjer det ikke noe slikt skifte.

 

En bil skal være registrert på eieren. Når din mor er død er eieren av bilen hennes dødsbo, og hennes dødsbo skal fortsette å være eier helt til dødsboet treffer en beslutning om at bilen skal selges eller være en del av et gitt arvelodd. Denne beslutningen kan være implisitt (noe den ofte er ved privat skifte i et lite dødsbo), men her er det bare truffet en beslutning om at du skal få disponere bilen, ikke eie den.

 

Dødsboet er ansvarlig for at bilen er forsikret, og dødsboets likvide midler må finansiere dette, alternativt må dødsboet skaffe annen finansiering.

 

Etter at jeg skrev den siste meldingen så tok jeg kontakt med forsikringsselskapet som bilen sto på. De sa nøyaktig det du skrev over :) Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...