Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
IHS skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke en tråd om guder og forskjellige trossamfunn

 

IHS skrev (8 minutter siden):

Igjen, i virkeligheten er det ikke et tre som alle dyr er grener av. Men mange trær med mange grener. Et katte tre, et hunde tre, et menneske tre osv.

Dette er ikke en tråd om røverhistorier heller, men jeg vil forsvare alles rett til å tro på hva de vil, samtidig vil jeg si at ingen har rett til å spre desinformasjon uimotsagt. Alle trenger kritikk.

Og vi trenger å vite bakgrunnen for visse typer meninger om evolusjon. At de samme menneskene som forfekter kreasjonisme også driver med andre røveraktige saker og ting siden et par tre tusen år siden. 

Personlig har jeg ingen guder eller røveraktige trosfeller å ta hensyn til. Jeg er gudløs.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
fokkeslasken skrev (6 minutter siden):

Ikke rart folk blir forvirret av det du skriver.

Jeg blir ikke så forvirret, mer FORUNDRET.

SP: Er det virkelig noen som tror på at jorda ble skapt etter bibelens ord av en trollmann for 6000 år siden?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
7 minutes ago, fokkeslasken said:

Som jeg skrev, Carolus Linnaeus mente det samme som deg og han trodde heller ikke det fantes noe evolusjon. At du skriver som om du motsetter deg det som skrives når det skrives om en av dine meningsfeller som sågar oppfant klassifiseringssystemet som har vært i bruk i over 200 år finner jeg heller merkelig. Et system som sågar er tiltenkt det du selv mener.

Ikke rart folk blir forvirret av det du skriver.

Igjen en ny forvregning (må være med vilje) Ingen har sagt at utvikling/evolusjon ikke finner sted. Det er graden av utvikling/evolusjon som er feil i evolusjonsteorien. Et dyr kan ikke utvikles til et helt annet dyr. Bjørner blir bare til bjørner, hjorter blir bare til hjorter og mus blir bare til mus osv.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, IHS said:

Når du først tror at aper kan bli til mennesker. Hvorfor tror du ikke da mennesker kan bli til aper ? Siden sjimpansene du snakket om nylig dukket opp, mens menneskene har eksistert millioner av år, er det vel mere logisk at sjimpanser ble til av mennesker ? Fks. Muslimene du nylig nevnte, tror mennesker kan bli til aper.

Sier du at apekatter ble til mennesker eller aper ble til mennesker? For det første er feil, og det andre er ikke helt riktig. Innen apeslekten ble det også mennesker. Det var ingen ape som ble menneske på den måten som ser ut til å forvirre enkelte hvor de spør "hvorfor finnes det da fortsatt aper".
Forøvrig et spørsmål helt på linje med "Hvorfor finnes det fortsatt hunder når hunden ble til en chihuahua".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (6 minutter siden):

Når du først tror at aper kan bli til mennesker. Hvorfor tror du ikke da mennesker kan bli til aper ? 

Dette er en prosess som fort kan ta en million år, om ikke mer. Men slikt er faktisk fullt mulig. Svært lite sannsynlig derimot. 

... og nok en gang, feil datering av alder på sjimpanser. Er det ikke litt merkelig at du forankrer alderen på sjimpansearten i funn av tenner, som du gjorde mye narr av tidligere i tråden? Du har faktisk klart å endre noe mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, IHS said:

Igjen en ny forvregning (må være med vilje) Ingen har sagt at utvikling/evolusjon ikke finner sted. Det er graden av utvikling/evolusjon som er feil i evolusjonsteorien. Et dyr kan ikke utvikles til et helt annet dyr. Bjørner blir bare til bjørner, hjorter blir bare til hjorter og mus blir bare til mus osv.

Jeg bare fant en fyr som var enig med deg og fortalte deg om det, og du motsatte deg det av en eller annen ukjent grunn. Sågar en fyr som lagde det taksonomiske systemet brukt i over 200 år. At du nå enda en gang gjentar det dere er enige om aner jeg virkelig ikke hva du mener jeg skal lese ut fra. Hvilke problemer du har med dette aner jeg ikke, men noe er det helt tydeligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dart said:

Jeg blir ikke så forvirret, mer FORUNDRET.

SP: Er det virkelig noen som tror på at jorda ble skapt etter bibelens ord av en trollmann for 6000 år siden?

Bibelen sier ikke at jorden ble skapt for 6000 år siden av en trollmann. Les Bibelen før du sier noe om hva som står der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dart skrev (6 minutter siden):

Igjen, i virkeligheten er det ikke et tre som alle dyr er grener av. Men mange trær med mange grener. Et katte tre, et hunde tre, et menneske tre osv.

I VIRKELIGHETEN?  Hvilken virkelighet snakkes det om her? Røverne som oppfant "intelligent Design" som "teori" måtte dessverre trekke inn årene da de prøvde å ro i en kålåker. De ble tatt for juks og "uredelighet".

Et eget mennesketre hadde vært tingen for noen, men dessverre er det en utopi. Vi mennesker og andre menneskeaper har svingt oss på greina for menneskeaper så lenge konstruksjonen av det aksepterte og etablerte treet har vokst i moderne tid. Nærmere stammen er det en felles forfar for både oss og apene. Vi og apene sitter på hver vår gren fra denne stamfaren. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, anon_83104 said:

Dette er en prosess som fort kan ta en million år, om ikke mer. Men slikt er faktisk fullt mulig. Svært lite sannsynlig derimot. 

... og nok en gang, feil datering av alder på sjimpanser. Er det ikke litt merkelig at du forankrer alderen på sjimpansearten i funn av tenner, som du gjorde mye narr av tidligere i tråden? Du har faktisk klart å endre noe mening. 

Så du tror mennesker kan bli til aper. Du er ihvertfall konsekvent i din tror, samme hvor dumt det du tror høres ut, det gjelder begge veier, fra ape til menneske og fra menneske til ape.

De tre tennene er nok et fake forsøk på å bevise evolusjonsteorien fra 2015. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dart said:

I VIRKELIGHETEN?  Hvilken virkelighet snakkes det om her? Røverne som oppfant "intelligent Design" som "teori" måtte dessverre trekke inn årene da de prøvde å ro i en kålåker. De ble tatt for juks og "uredelighet".

Et eget mennesketre hadde vært tingen for noen, men dessverre er det en utopi. Vi mennesker og andre menneskeaper har svingt oss på greina for menneskeaper så lenge konstruksjonen av det aksepterte og etablerte treet har vokst i moderne tid. Nærmere stammen er det en felles forfar for både oss og apene. Vi og apene sitter på hver vår gren fra denne stamfaren. 

 

Menneskeaper høres like dumt ut som menneskebjørner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (1 minutt siden):

Så du tror mennesker kan bli til aper.

Mennesker kan ikke tilbakedannes til mere primitive aper, men vi er jo også aper, menneskeaper, så vi trenger ikke bli noe vi er.

Lenke til kommentar
IHS skrev (Akkurat nå):

Så du tror mennesker kan bli til aper. Du er ihvertfall konsekvent i din tror, samme hvor dumt det du tror høres ut, det gjelder begge veier, fra ape til menneske og fra menneske til ape.

De tre tennene er nok et fake forsøk på å bevise evolusjonsteorien fra 2015. 

Men du bruker jo de tre tennene som bevis for alderen av sjimpansearten. Det har du gjort mer enn en gang, og du har vært eksplisitt om det. 

Så om du liker det eller ei, så har du egentlig skiftet litt mening. I hvert fall som 'argumentasjon' så har du anerkjent at den studien er reell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (15 minutter siden):

Bibelen sier ikke at jorden ble skapt for 6000 år siden av en trollmann. Les Bibelen før du sier noe om hva som står der. 

Når ble jorda skapt i flg bibelen? Da er det ikke alle som tror på tallet 6000. Hvilke andre tall kan de akseptere? Et tall må jo settes, ellers kan det se litt mere røveraktig ut. Sekten Svevende Ord har ingen meninger, bare polemikk.

Jeg har gått "grisenes vei" iflg Jehovas vitner. Bort fra bibelen og skapelsen. De gjør det til en sak om man tror på det eller ikke. Verken evolusjon eller fakta endres av om noen ikke TROR på det. Det endres ikke av at kreasjonister nekter å se på de millioner av bevis som titalls tusener smarte folk har systematisert og dokumentert. Kreasjonistene har bare bibelen sin og jesus'en.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, anon_83104 said:

Men du bruker jo de tre tennene som bevis for alderen av sjimpansearten. Det har du gjort mer enn en gang, og du har vært eksplisitt om det. 

Så om du liker det eller ei, så har du egentlig skiftet litt mening. I hvert fall som 'argumentasjon' så har du anerkjent at den studien er reell. 

Nei, de tre tennene er angivelig 500 tusen år gamle. Så langt finnes det ikke noen grunn til å tro sjimpansene har eksistert lenger enn noen ti tusen år.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et berømt forsøk for å motbevise evolusjonsteoriene:

I 1995 la kreasjonisten Stian Plummesen seg inn i slags kistelignende kasse, som er konstruert for å sende ut ultrafiolett stråling. I denne konstruksjonen lot han seg utsette for uv-stråling i nesten fem timer. Da hans medhjelper åpnet lokket, reiste Plummesen seg opp. Ingen forandring hadde skjedd! For å bli påført like mye uv-stråling som vitenskapen påstår er nødvendig å påføre en apefamilie over flere generasjoner for at disse skal utvikle seg til mennesker, lot Plummesen seg gå igjennom denne behandlingen 5 dager på rad. Selv om han etter hvert fikk stygge brannsår på huden, kunne han studere sine armer og sine ben, og vi kunne alle konstatere at han var akkurat den samme mannen som han var før han startet sine forsøk. Stikk i strid mot ”vitenskapelige” prognoser, forvandlet ikke strålingen ham til en ape. Den førte ikke til noen evolusjon, han var fremdeles den gladkristne mannen som vi alle hadde lært å elske og sette pris på, og som vi nå måtte beundre enda mer siden han egenhendig hadde motbevist hele evolusjonsteorien.

Han døde 5 år etterpå av hudkreft.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Dart said:

Når ble jorda skapt i flg bibelen? Da er det ikke alle som tror på tallet 6000. Hvilke andre tall kan de akseptere? Et tall må jo settes, ellers kan det se litt mere røveraktig ut. Sekten Svevende Ord har ingen meninger, bare polemikk.

Jeg har gått "grisenes vei" iflg Jehovas vitner. Bort fra bibelen og skapelsen. De gjør det til en sak om man tror på det eller ikke. Verken evolusjon eller fakta endres av om noen ikke TROR på det. Det endres ikke av at kreasjonister nekter å se på de millioner av bevis som titalls tusener smarte folk har systematisert og dokumentert. Kreasjonistene har bare bibelen sin og jesus'en.

Hadde du lest Bibelen, så hadde du sett at det står « I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden» Det kan da være for ethundretusenmilliarder år siden eller når som helst.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (3 minutter siden):

Hadde du lest Bibelen, så hadde du sett at det står « I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden» Det kan da være for ethundretusenmilliarder år siden eller når som helst.

Ingen av mine naturfaglærere har bedt meg å lese bibelen. Det er nytt for meg at det skal være pensum i naturfag. 100 000 000 000 000 år er ganske lang tid, og det tallet kommer litt på kant med andre bøker om tema astronomi og paleontologi, evolusjonslære og en del annet. Kanskje før "Big Bang" også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bibelens historie blir levende på Creation Museum! Denne familievennlige attraksjonen i nærheten av Cincinnati, Ohio (i Nord-Kentucky) utforsker skapelsesvitenskap med fantastiske utstillinger, dinosaurbein, fossiler, botaniske hager, et planetarium, dyrehage, zipline-kurs og mer. Dette anlegget på 75.000 kvadratmeter lar familier oppleve jordens historie slik Gud har åpenbart det i Bibelen. Nesten 150 utstillinger har fryktinngytende animatroniske dinosaurer, snakkende troshelter og profesjonelle utstillinger som ærer Guds ord. Museet kan også skilte med et morsomt 200-seters teater for spesialeffekter, et topp moderne planetarium, en park med levende dyr for barn, naturstier og mye mer. "

Fantastisk å ville tjene penger på bløff. Det ville aldri fått noen besøkende hvis det var i Norge, unntatt når noen vil ha seg en god latter.

image.png.d4756b1502a64fc51ab60b88944ce4b9.png

Lenke til kommentar
IHS skrev (20 minutter siden):

Hadde du lest Bibelen, så hadde du sett at det står « I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden» Det kan da være for ethundretusenmilliarder år siden eller når som helst.

Gud skapte jorden på seks dager. Og på den sjette dagen skapte han ALLE dyr inklusive mennesket. Dette betyr at du og bibelen ikke er i samsvar med datoer for når mennesket og sjimpansen ble til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (44 minutter siden):

Nei, de tre tennene er angivelig 500 tusen år gamle. Så langt finnes det ikke noen grunn til å tro sjimpansene har eksistert lenger enn noen ti tusen år.

Stemmer visst det, at det var det du hevdet da, sjekket det nå. Beklager det. Det ble litt forvirrende siden du anklaget meg for noe stygt og brøt både det åttende bud.

At mennesket er flere millioner år gammel, og sjimpansen noen titusener år gammel, gjør derimot saken litt verre for deg, siden din manglende tro på skapelseshistorien i bibelen får enda større sprik. Han skapte jo ALLE dyr og mennesket den sjette dagen. Eller er du uenig med både deg selv og bibelen?

Endret av anon_83104
Ryddet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...