Gå til innhold

Hjelp til valg av speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bestemte meg for å prøve fotografering som en hobby for 2 år siden og gikk til innkjøp av et fujufilm x20 kamera for å teste om dette var noe for meg. Etter 2 år med en del fotografering kan jeg slå fast at dette er absolutt noe jeg vil fortsette med! Føler nå at jeg har vokst ifra det lille x20 kameraet mitt og at det er på tide å ta steget opp til "ordentlige" systemkameraer.

 

Har brukt en del tid på nettet og funnet fram til noen kameraer som ser fristende ut:

 

Canon EOS 100D: relativt billig kamera som det virker som tar jevnt over gode bilder. Spesielt størrelsen på dette kameraet frister da jeg har erfart at jo mindre kameraet og hendig er dess større er sjansen for at det faktisk blir brukt. Dette kameraet er speiløst, men hvis jeg har forstått det riktig så er ikke det nødvendigvis noe negativt lenger.

 

Canon 700D: Virker som dette er "standard" valget og en folkefavoritt, et meget trygt kjøp altså. Virker Ohgså en fordel å være i Canon "familien" med tanke på pris på optikk, utstyr o.l.

 

Canon 600D: Bra nybegynnerkamera som da passer fint for meg. Da det ligger på samme prisnivå som 700D ca er jeg litt usikker på hvilket jeg bør velge.

 

Fujifilm X-t1: Veldig dyrt og kanskje "overkill" for mitt bruk? Begynte med å se på dette da mitt første kamera er fra Fujifilm og jeg er vant med menyene og fordi er megfan retro utseende til x20

 

Pentax k-5 IIs: Utifra testene jeg har lest er dette et bunnsolid kamera som er meget kjekt å ha med seg ut. For øyeblikket er dette det mest aktuelle.

Er absolutt åpen for andre forslag og ideer til andre modeller/produsenter jeg bør vurdere.

 

Bruksområdet til kameraet vil være veldig variert men det vil i hovedsak bli brukt å ta bilder av utendørs aktiviter og store "happenings" som langturer i skog, mark og fjell og fjellturer. Planen er å ta vare på x20’en min og bruke den til mindre, spontane greier hvor det er litt kjipt å drasse med seg et stort kamera med masse optikk. Prisnivået jeg legger meg på vi være alt mellom 3000-10000. Det jeg i grunnen er usikker på er hvilken prisklasse jeg bør legge meg på for mitt bruk. Har lite lyst å kjøpe et kamera som er overflødig for mitt bruk da jeg ikke akkurat svømmer i penger...

 

Da jeg så smått allerede har begynt å sette meg inn i fotografiens verden ser jeg i hovedsak etter et kamera som er en god introduksjon til systemkameraer men som er avansert nok til at jeg samtidig kan vokse med det som fotograf.

 

Takker på forhånd for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva liker du å ta bilder av?

 

Det har jo litt å si for hvilket merke/system du bør gå for :)

 

Ikke heng deg opp i at "speilrefleks er best", mange speilløse kamera er vel så gode, og har mer kompakt størrelse (samt mindre objektiver).

 

Dersom sport/ville dyr er din greie - da har speilrefleks størst potensiale, både med tanke på objektiver og fokus. Se her:

 

Dersom gatefoto/dokumentarfoto er din greie - da har mindre speilløse kamera størst potensiale med tanke på objektiver og størrelse. (Både m4/3 og fuji x)

 

Dersom du ønsker noe som "tar litt av alt" - da vil jeg (subjektivt) anbefale et speilløst system - mindre kamera er lettere å ta med seg, optikken er veldig god, og kvaliteten på bildene er veldig god! (f.eks. Fuji X-T1 som du skriver om)

 

 

Ps, et lite, humoristisk skråblikk:

Så kommer nok "fullformat"-gjengen og sier at fullformat-speilrefleks er myyyye bedre, og at gleden ved å bruke fullformat er aller størst, kvaliteten er best osv. Men dersom du ikke ønsker et stort kamera (jada, stort er et relativt begrep) - og følgene av at du kjøper fullformat/speilrefleks er at det blir stående igjen hjemme - er da gleden større? Jeg er ikke i tvil om at fullformat tilbyr gode muligheter, men for meg (personlig) ble speilrefleksen for stor til at jeg tok den med "overalt". Og ærlig talt - om det er kvalitet over alt som er viktig - da har du større utbytte av et filmbasert mellomformatkamera eller storformatkamera - men det er en annen diskusjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EOS 100D er ikke speilløst, kun lite.

600D og 700D er fysisk større versjoner uten andre vesentlige fordeler enn at de er større.

For mine hender har de likevel ikke merkbart bedre grep eller betjening, da må man opp på 70D for å få bedre bedre grep, betjening og funksjoner.

 

For turbruk høres det ut som om speilløse kamera burde være et godt alternativ, men du har kanskje ikke vurdert andre enn X-T1? Bruker du søker, eller foretrekker du skjerm når du tar bilde?

 

For turbruk ville jeg også kikket på om kamera har værtetting, men selv om jeg bor på våte Vestlandet har jeg klart meg uten dette på de store kameraene mine. (Jeg må bare bruke et mindre vanntett kamera og pakke andre i plast.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eos 100D er et bra og relativt lite kamera, men ikke speilløst som nevnt i et av de andre svarene. Nå er ikke speilløst/speilrefleks så viktig, men jeg synes flere av de speillsøe i den størrelsen har bedre ergonomi enn 100D. Fordelen med 100D er at du kjøper deg inn i Canons system som er et av de mest omfattende, men mange andre systemer er i praksis mer enn omfattende nok for de aller fleste.

 

Canons system er ikke optimalisert for "lite og lett" med unntak av 100D og noen få objektiver. På det området er både MFT (Olympus/Panasonic), Sony (med E-fatning, som A6000) og Fuji bedre (men Fuji har ikke prioritert lite og lett like høyt som andre sepilløse system). Størrelse og vekt er absolutt noe å tenke på, men jeg ville heller ikke overvurdert viktigheten av dette.

 

Personlig ville jeg sett på Sony, Panasonic, Olympus og Fuji for speilløst, 100D, 700D, D3300 og D5300 av speilreflekser. Samsung er litt i et generasjonsskifte på sine modeller.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar, setter pris på inputen! :) Ser ut som jeg surra litt med d100’en ja, takk til dere som påpekte det!

 

Etter å ha lest gjennom svarene deres heller jeg mot speiløst grunnet størrelse og tilhørende optikk, skal se litt rundt på nettet etter aktuelle modeller. Sjekka X-E2 og det er absolutt et kamera jeg skal se nærmere på, takk for tipset tomsi42!

 

Som svar til oysteitm så har jeg til nå tatt mest bilder utendørs av landskap og natur men har et ønske om å sette meg mer inn i action fotografering der det er litt mer som skjer i bilde typ sport etc som du nevner. Det typiske bruksområdet for kameraet jeg har nå har vært turer på flere dager med sekk og full oppakning, ofte i ganske dårlig vær. Størrelsen og en bra bæreveske har gjort at det har vært helt kurant til nå. Veldig greit å ha et kompakt kamera når jeg prøver å spare på kiloene og plassen på alt fra telt til mat. Problemet jeg har støtt på med fujien min er rett og slett at den ikke klarer å gjengi hvor fantastisk naturen er på disse turene :p samt at jeg vil kunne eksperimentere litt mer!

 

Frobe, jeg har blitt vant til å bruke søker fra x20 så jeg vil si at jeg har en preferanse for det, uten at jeg er fremmed for tanken på å bytte over til LCD. Et kamera som virker perfekt for å ta med seg ut er Pentaxen jeg nevnte tidligere, men det er bare basert på testen jeg leste på akam.

 

Kan også nevnes at det å kjøpe brukt er noe jeg absolutt vurdere så eldre kamera modeller er gode tips. Takker igjen for gode forslag! :thumbup:

Lenke til kommentar

Som svar til oysteitm så har jeg til nå tatt mest bilder utendørs av landskap og natur men har et ønske om å sette meg mer inn i action fotografering der det er litt mer som skjer i bilde typ sport etc som du nevner.

Det er en oppveiing i hva man skal prioritere, siden du har en stigende interesse for dette burde du også ta med aktuelle objektiver i regnestykket, ikke at du skal hande objektiver nå men på sikt.

 

Til sport burde man foreksempel ha en rask og lyssterk telezoom og prisen kan variere med flere tusener utifra kamerasystem og enkelte har ikke tilgang til denne type objektiver så som foreksempel Samsung, fuji og Canon EOS-M "speilløse systemkameraer" har ikke meget lyssterke telezoomer, kan hende det finnes tredjepart men det har jeg ikke sjekket.

 

Men som sagt du burde vurdere alle aspekter før du eventuell handler og se hva som er viktigst.

 

Jeg synes at 100D det som gir mest i i både størrelse og allsidighet i forholdt til innkjøpsprisen for tiden, samt at det finnes et enormt utvalg både nytt og brukt angående objektiver i alle størrelse, lysstyrke og fasonger.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv benyttet Canon speilreflekskameraer gjennom flere år, og har vært meget fornøyd med dem hele tiden.

 

Hva du velger av kameramerker/modeller er jo opptil den som skal benytte dem, prøv de forskjellige modellene i egne hender, for det er stor forskjell på ergonomien på de forskjellige modellene. Så hva som passer best til dine hender må du prøve ut selv.

 

Husk også at ingenting er bedre enn det svakeste leddet, og med det så tenker jeg på valg av optikk (og ikke minst kvaliteten på den). Her er det gjerne slik som et ordtak sier "at du får den kvaliteten du betaler for", noen hederlige unntak er det, men som oftest så stemmer det godt med det nevnte ordtaket.

Så sett av nok på det totale budsjettet til kvalitets optikk også.

 

Egne kunskaper og teknikk er selvfølgelig også et viktig poeng for å kunne få de bildene en ønsker, så dette er også viktige emner å lese seg opp på.

 

Har selv Canon 5D mklll og en sekk full av Canon L objektiver, men det blir mindre og mindre benyttet. Rett og slett for at det er fysisk stort og det blir mye å "dra på". Fantastisk bildekvalitet, men det hjelper lite når det oftere og oftere blir værende igjen hjemme, rett og slett fordi jeg ikke gidder å ta med meg.

Her har jeg nå fått et bud på alt sammen og vurderer sterkt å selge det.

 

Har også Fuji X-E2 med Fuji kit-objektiv 18-55mm f/2,8-4 og Fuji 35mm f/1,4 objektiv.

Dette er absolutt et kamera du burde vurdere, flotte objektiver, gode bildefiler og egenskaper. Så dette kommer ganske sikkert til å bli det eneste kameraet jeg kommer til å fortsette med, og så utvide med flere objektiver etterhvert.

Dette kameraet har det fleste egenskapene som Fuji X-T1 har, men mangler værtettingen. Så vurder også dette kameraet her, det virkelig overrasker med sine gode kvaliteter og egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...