Gå til innhold

3,46/16GB ram kan brukes


jokkePwn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

hvordan kan mer av rammen min brukes? Har 32-biters, og vet at 64biters windows gjør at mer ram brukes, men er det noe annet som har innvirkning på det? kjører på 256gb ssd med 1tb hdd i tillegg om det har noe å si, jeg vetikke:) Pcen kjører forsåvidt bra, men hva er fordelene om jeg oppgraderer til 64, og da evt får brukt mer ram?

 

Windows 7

Installert minne: 16,0 GB (3,46 kan brukes)

i7-4790 @ 3.60GHz

 

Systeminfo: http://puu.sh/ct4Tb.png
Windows opplevelsesindeks: http://puu.sh/ct5ge.png

 

~~

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

hvordan kan mer av rammen min brukes? Har 32-biters, og vet at 64biters windows gjør at mer ram brukes, men er det noe annet som har innvirkning på det? kjører på 256gb ssd med 1tb hdd i tillegg om det har noe å si, jeg vetikke:) Pcen kjører forsåvidt bra, men hva er fordelene om jeg oppgraderer til 64, og da evt får brukt mer ram?

 

Windows 7

Installert minne: 16,0 GB (3,46 kan brukes)

i7-4790 @ 3.60GHz

 

Systeminfo: http://puu.sh/ct4Tb.png

Windows opplevelsesindeks: http://puu.sh/ct5ge.png

 

~~

32 biters blir som regel brukt på helt enkle laptops hvor du gjør helt enkle oppgaver og litt nettsurfing å som ikke er beregnet på spill eller tyngre oppgaver å kan kun utnytte 4GB RAM. Skal du spille, kjøre flere programmer, redigere o,l ting så sliter du med å ha så lite RAM. Anbefales å ha minst 8GB RAM til spilling, så jeg ville kjøpt en 64bit Win 8.1 versjon for å få utnyttet mere minne. PCen vil føles mere responsiv og raskere når du gjør flere ting på en gang eller skal spille.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Et 32-bits OS kan maksimalt adressere 4 GB (som kjent er datamaskiner binære, altså 0 og 1. Disse 2 verdiene opphøyd i 32 er 4294967296, altså 4 GB). Det finnes muligheter for å bruke flere blokker på 4GB (dette kalles PAE), men dette er ikke noe særlig på en allround/gaming maskin, og brukes helst på spesielle servere.

 

Hvor stor harddisk du har spiller ingen rolle.

 

En KJEMPESTOR fordel med å ha mere RAM tilgjengelig, er at Windows slipper å swappe minne. Når maskinen swapper, bruker den deler av harddisken din når den trenger mer RAM. Dette er MYE tregere enn å bruke RAM direkte, selv på en SSD.

 

Å ha 16GB fysisk i maskinen, og kjøre 32-bits Windows, er direkte bortkastet.

Lenke til kommentar

Det er absolutt delte meninger om det, og du må nok nesten finne ut det selv hva du ønsker. Men det er en del store forskjeller på de to, og går du fra 7 så kan visse elementer være svært irriterende i starten. SPesielt om du ikke kjenenr til noen "workarounds". Dette finnes det dog så mange videoer og artikler at det bør være uproblematisk.

 

Selv tok det meg et års tid før jeg orket å gå helt over til å kun bruke 8.1.

Lenke til kommentar

Spør du meg så er det bortkastet penger å gå fra 32 til 64 uansett os. Vent heller til win 10 kommer.

Ja greit du får bare bruke ca 40% av ramen du har. men er det verd 800Kr? Du avgjør.

Mer spesifikt, 21 % av Rammen, som han sikkert fint kunne ha betalt 800kr for.

 

Med 3,46 GB så kommer du virkelig ikke så langt, og kan bety rimelig mye kjip ytelse i mange spill og applikasjoner. Men der må nesten behovet vise vei. Hadde nok byttet på dagen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nja, merker forskjell i Windows og til noe så simpelt som word. Men joda, i spill så klager selv den nye maskinen med 4GB minne at den trenger å fjerne ting fra minnet for å ha nok plass til et så enkelt spill som Sims 3. :p

 

 

Har du hakk i plata :rofl: andrull, sitere meg to ganger :green:

Jeg tror det heller er du som er treg. Redigerte det bort 4 minutter før du postet og greier. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...