Gå til innhold

Var døden virkelig skapt av Adam og Eva?


Anbefalte innlegg

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

Svarene er nei til alle disse. Og svaret er også nei til at du kan skape døden ved å spise et eple. Du kan ikke SKAPE død ved å spise et eple. Det er ingen genuinitet i det, det er umulig å skape noe så komplekst som døden, bare ved å spise et eple.

 

Det kan være riktig at Adam og Eva INNFØRTE døden ved å spise et eple, men de SKAPTE ikke døden, for det er umulig å skape noe ved å spise noe annet.

 

 

Hvorfor snakker du og mange andre om epler? I skapelsesberetningen står det at Adam og Eva spiste av kunnskapens tre, står det ikke nevnt noen frukt. Det er mer nærliggende å tenke at det var fiken. Se nedenfor:

 

Kunnskapens tre (Bibelen)
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
220px-Lucas_Cranach_%28I%29_-_Adam_and_E
Kunnskapens tre blir i kunst ofte avbildet å ha frukter som ligner epler.

Kunnskapens tre er i følge første mosebok i bibelen og torah forklart å være ett av to trær (der det andre er livets tre) som er plantet av Gud midt i Edens Hage.[1]Adam blir satt til å dyrke og holde hagen og får et bud av Gud som sier at han kan spise av alle trærne, men den dagen han spiser av kunnskapens tre skal han .[2] Etter Gud skaper kvinnen blir hun fristet av slangen som sier at de ikke vil dø av å spise av kunnskapens tre, men at de vil bli som Gud og kjenne godt og ondt. Kvinnen spiser av treet og gir også Adam å spise. Resultatet av dette er at øynene deres åpnes og de innser at de er nakne, et problem de forsøker å løse ved å binde fikenblad om livet.

Deretter gjemmer de seg for Gud, bare for å bli avslørt. Kvinnen skylder på slangen og Adam skylder på henne. Gud forbanner så slangen med at den deretter må spise støv og være i fiendskap med kvinnen. Kvinnen må føde barn med smerte og være underlagt mannen. Adam blir fortalt at jorden vil bli forbannet for hans skyld, at han må dyrke marken, svette og streve med arbeid før han vender tilbake til jorden han kom fra. Deretter får kvinnen navnet Eva, fordi hun blir mor til alle som lever. Gud lager klær av skinn til dem og forklarer videre at mennesket har blitt som «en av oss» og håper menneskene ikke også spiser av livets tre og blir udødelig. Så driver han dem ut av hagen, setter kjeruber og et flammende sverd som svinger uten stans til å vokte veien tilbake til livets tre.[3]

Endret av hermosa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jehovas navn være lovet. Satan som ikke lot seg bringe til taushet av dette, rettet en ny utfordring mot Gud og ba om å få lov til å plage Job ytterligere, denne gang ved å røre ved Jobs bein og kjøtt. Da ville Job helt sikkert vende seg mot Gud og forbanne ham. Med Guds tillatelse slo så Satan Job med en motbydelig, illeluktende sykdom fra fotsålen til issen.

 

www.jw.org

Lenke til kommentar

Jehovas navn være lovet. Satan som ikke lot seg bringe til taushet av dette, rettet en ny utfordring mot Gud og ba om å få lov til å plage Job ytterligere, denne gang ved å røre ved Jobs bein og kjøtt. Da ville Job helt sikkert vende seg mot Gud og forbanne ham. Med Guds tillatelse slo så Satan Job med en motbydelig, illeluktende sykdom fra fotsålen til issen.

 

www.jw.org

Ah, Jehovas Vitner... Hvordan går det med deres uærlige forsøk på å bedra folk angående blant annet evolusjon? Dårlig, håper jeg?

Lenke til kommentar

Men slangen var listigere enn alle dyr på marken som Gud Jehova har gjort og den sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt: I skal ikke ete av noe tre i hagen ? Og kvinnen sa til slangen: Vi kan ete av frukten på trærne i hagen, men om frukten på det tre som er midt i hagen, har Gud sagt: I skal ikke ete av den og ikke røre ved den, for da skal I dø. Da sa slangen til kvinnen: I skal visselig ikke dø for Gud vet at på den dag I eter av det, skal eders øyne åpnes og I skal bli liksom Gud og kjenne godt og ondt.

 

Hadde slangen selv funnet på den sa: Det kunne den umulig ha gjort. Vi vet at det ikke fins noen slange med en hjerne som menneskets.

 

Det var en mektig engel , en usynlig ånd som brukte en slange for å snakke til Eva, omtrent som når en dyktig buktaler kan få det til å virke som om stemmen hans kommer fra en dukke.

Lenke til kommentar

Det må ha vært en ganske smart slange. Det står at den skal ete mold resten av sine dager, men slanger spiser ikke mold, de spiser mus, insekter og noen av de er kanibaler og spiser andre slanger.

 

Jeg forsøker å finne ut av hvilken type slange det var. Vi vet følgende om denne legendariske slangen som var i eden:

 

1. Slangen snakker.

2. Slangen er intelligent

3. Slangen er uenig med Gud. (Lurer på hvor mange slanger som er det)

4. Slangen er i fiendskap med kvinner (Så slanger er mer fientlig mot kvinner enn mot menn, håper ikke jeg får feministene på nakken nå)

5. Slangen var på rett tid til rett sted.

 

Kan det være en pyton slange? :confused:

 

(s(tøv) til side: Dette må da være en bildefortelling)

Endret av +orc
Lenke til kommentar

Jesus sa: Djevelen er en løgner og løgnens far. ( Joh 8:44 )

 

Djevelen var altså kilden til den første løgn som ble uttalt i Eden. Han brukte slangen som et synlig talerør.

 

 

Bare for å få det på det rene, gud og djevelen er det samme, de konspirerer som èn og er ubrukelige uten hverandre. Ergo, du og dere må nødvendigvis også være djeveldyrkere om dere skal dyrke gud.

 

Gjør dere selv en tjeneste å forkast begge to.

Lenke til kommentar

De nasjonene som har hatt herredømme på jorden i stadig rekkefølge i seks tusen år, har hatt så store likhetspunkter at historikerne har framsatt teorien om at historien gjentar seg. Vi kan legge merke til hvordan de oppsto, hevet seg opp til betydelige verdensmakter og så sank ned i gjemsel og mørke igjen. Det har gått på samme måten med dem alle sammen. Kriger særmerket hver eneste en av dem. Det var undertrykkelse og terror de benyttet seg av. Religionen hadde stor innflytelse hos dem alle.

 

Når tenkende mennesker ser denne likheten , og blir klar over hvor nøyaktig alt sammen passer på vår tid, spør de: Er det mulig at en og samme usynlige makt har hersket over alle nasjonene. Er det mulig at en og samme usynlige makt har hersket over alle nasjonene. Er denne ledende makt ansvarlige for de samme voldshandlingene stadig går igjen. Hvorfor ser det ut som om historien gjentar seg. Skal det alltid være slik.

 

Vi behøver ikke å gjette oss til svaret på dette, når Bibelen, Guds skrevne ord gjør saken så klar. I dens beretning om menneskenes historie helt tilbake til skapelsen viser Gud at det ikke er fri fantasi at en ond åndelig makt øver sin innflytelse både over mennesker og nasjonene. Det er en kjensgjerning. Tenk på hva som hendte Kristus da han begynte sin virksomhet her på jorden. det blir fortalt i Matteus i 4. kapitel at straks errat Jesus var døpt i Jordan, ble han av ånden ført ut i ørkenen for å fristes av Djevelen. En del av fristelsen kom i form av tre forslag fra Satan til Kristus og det tredje lød slik:

Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem. Han var den usynlige hersker over dem og derfor var krisus nødt til å si: Mitt rike er ikke av denne verden. ( Joh 18: 36 ) Djevelens egenskaper, griskhet, grusomhet og selviskhet har kjennetegnet alle regjeringer på jorden. Satan er denne verdens gud. ( 2.kor 4:4 )

 

www.jw.org

Endret av fatal1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ett fryktelig negativt syn på tilværelsen og viser en stor dose menneskeforakt, og alt skyldes disse tekstene du tror blindt på. Ikke la deg lure, det er mennesker som har skrevet hvert ord som står der og alt med en baktanke, nemlig kue deg og meg. Gjøre oss til mentale sauer og slaver av dem som har påtatt seg retten til å forfekte slike dogmer. Du vil ikke finne de korrekte svarene på spørsmålene du stiller i noen religiøs bok.

Lenke til kommentar

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

Her er et tankeeksperiment:

 

1: Kan du skape en bil ved å spise en hamburger?

2: Kan du skape en båt ved å male en ubåt?

3: Kan du skape en datamaskin ved å beise taket på huset ditt?

4: Kan du skape en tv skjerm ved å lese avisen?

 

Svarene er nei til alle disse. Og svaret er også nei til at du kan skape døden ved å spise et eple. Du kan ikke SKAPE død ved å spise et eple. Det er ingen genuinitet i det, det er umulig å skape noe så komplekst som døden, bare ved å spise et eple.

 

Det kan være riktig at Adam og Eva INNFØRTE døden ved å spise et eple, men de SKAPTE ikke døden, for det er umulig å skape noe ved å spise noe annet.

 

Her er et nytt tankeeksperiment:

 

Hva er et uhell? Jo, alle uhell er bestemt av omstendighetene rundt deg. Her er noen eksempler:

 

1: Du snubler, årsak til at du snublet var fordi en stein lå på bakken.

2: Du får tuberkulose, årsaken er elementer i luften.

3: Du får kreft, årsaken er fordi du har inntatt farlige kjemikalier over lengre tid.

4: Du faller ned fra en stige, årsaken er gravitasjonen.

 

I alle disse tilfellene med uhell, så er alle uhell bestemt av omstendighetene i verden. Alle uhell er omstendighets-bestemt.

 

Men her er det store problemet med døden. Døden kan ikke være et uhell av Gud. For da verden enda ikke eksisterte, så var der ingen omstendigheter til å begynne med. Og når der ikke fins noenting til å begynne med, så fins der heller ingen omstendigheter, og dermed fins heller ingen uhell.

 

Døden ha vært skapt av Gud med hensikt, det er 100% garantert. Men hvorfor skylder Gud på Adam og Eva for å skapt døden?

 

Kan en spørre seg. :yes:

Historien om Adam og Eva i paradiset er symbolsk. Det var en åndelige (mental) død som kom over de første menneskene brøt med Gud.

Lenke til kommentar

 

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

Her er et tankeeksperiment:

 

1: Kan du skape en bil ved å spise en hamburger?

2: Kan du skape en båt ved å male en ubåt?

3: Kan du skape en datamaskin ved å beise taket på huset ditt?

4: Kan du skape en tv skjerm ved å lese avisen?

 

Svarene er nei til alle disse. Og svaret er også nei til at du kan skape døden ved å spise et eple. Du kan ikke SKAPE død ved å spise et eple. Det er ingen genuinitet i det, det er umulig å skape noe så komplekst som døden, bare ved å spise et eple.

 

Det kan være riktig at Adam og Eva INNFØRTE døden ved å spise et eple, men de SKAPTE ikke døden, for det er umulig å skape noe ved å spise noe annet.

 

Her er et nytt tankeeksperiment:

 

Hva er et uhell? Jo, alle uhell er bestemt av omstendighetene rundt deg. Her er noen eksempler:

 

1: Du snubler, årsak til at du snublet var fordi en stein lå på bakken.

2: Du får tuberkulose, årsaken er elementer i luften.

3: Du får kreft, årsaken er fordi du har inntatt farlige kjemikalier over lengre tid.

4: Du faller ned fra en stige, årsaken er gravitasjonen.

 

I alle disse tilfellene med uhell, så er alle uhell bestemt av omstendighetene i verden. Alle uhell er omstendighets-bestemt.

 

Men her er det store problemet med døden. Døden kan ikke være et uhell av Gud. For da verden enda ikke eksisterte, så var der ingen omstendigheter til å begynne med. Og når der ikke fins noenting til å begynne med, så fins der heller ingen omstendigheter, og dermed fins heller ingen uhell.

 

Døden ha vært skapt av Gud med hensikt, det er 100% garantert. Men hvorfor skylder Gud på Adam og Eva for å skapt døden?

 

Kan en spørre seg. :yes:

Historien om Adam og Eva i paradiset er symbolsk. Det var en åndelige (mental) død som kom over de første menneskene brøt med Gud.

 

Dét teksten snakker om er gudER - i flertall.

Lenke til kommentar

Døden kom da hjernene utviklet seg og vi ble mennesker i stedet for det vi var ment å være. Det fantes ikke død blant dem før det.

Evolusjonsteorien er bare tull, mennesker har alltid vært mennesker, hunder har alltid vært hunder, katter har alltid vært katter og rotter har alltid vært rotter. Det er ingen som blir til noe annet eller har vært noe annet enn det de er, samme hvor mange millioner år du går frem eller tilbake i tid.

Lenke til kommentar

 

Døden kom da hjernene utviklet seg og vi ble mennesker i stedet for det vi var ment å være. Det fantes ikke død blant dem før det.

Evolusjonsteorien er bare tull, mennesker har alltid vært mennesker, hunder har alltid vært hunder, katter har alltid vært katter og rotter har alltid vært rotter. Det er ingen som blir til noe annet eller har vært noe annet enn det de er, samme hvor mange millioner år du går frem eller tilbake i tid.

 

 

Hehe regner med at dette drypper av sarkasme?

Lenke til kommentar

...Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem....

Skjønner du ikke at djevelen lyver ?

 

PS: Ubevist skriver du Kristus med liten "k" og djevelen med stor "D" Hva tror du dette kommer av ?

Lenke til kommentar

 

...Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem....

Skjønner du ikke at djevelen lyver ?

 

PS: Ubevist skriver du Kristus med liten "k" og djevelen med stor "D" Hva tror du dette kommer av ?

 

 

Slurv? Eller føler du at det er større sjanse for at jævelen selv grep inn når han rablet dette ned denne forumposten og stokket om på store og små bokstaver? Om det siste er tilfelle så må jeg meddele at du har en potensiell psykisk diagnose som må behandles.

Lenke til kommentar

 

 

...Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem....

Skjønner du ikke at djevelen lyver ?

 

PS: Ubevist skriver du Kristus med liten "k" og djevelen med stor "D" Hva tror du dette kommer av ?

 

 

Slurv? Eller føler du at det er større sjanse for at jævelen selv grep inn når han rablet dette ned denne forumposten og stokket om på store og små bokstaver? Om det siste er tilfelle så må jeg meddele at du har en potensiell psykisk diagnose som må behandles.

 

grep inn ? blir vel heller tyter ut av fatal1

Lenke til kommentar

 

 

 

...Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem....

Skjønner du ikke at djevelen lyver ?

 

PS: Ubevist skriver du Kristus med liten "k" og djevelen med stor "D" Hva tror du dette kommer av ?

 

 

Slurv? Eller føler du at det er større sjanse for at jævelen selv grep inn når han rablet dette ned denne forumposten og stokket om på store og små bokstaver? Om det siste er tilfelle så må jeg meddele at du har en potensiell psykisk diagnose som må behandles.

 

grep inn ? blir vel heller tyter ut av fatal1

 

 

Ærlig talt, du syntes fatal1 er sprø ja... selvinnsikt er noe dritt. Dere begge er jo helt ute på viddene og har blitt hjernevasket, det er jo bare tilfeldigheter at han ble hjernevasket av Jehovas og du av en annen gren innenfor Kristendommen. Like usannsynlig begge deler.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

...Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem....

Skjønner du ikke at djevelen lyver ?

 

PS: Ubevist skriver du Kristus med liten "k" og djevelen med stor "D" Hva tror du dette kommer av ?

 

 

Slurv? Eller føler du at det er større sjanse for at jævelen selv grep inn når han rablet dette ned denne forumposten og stokket om på store og små bokstaver? Om det siste er tilfelle så må jeg meddele at du har en potensiell psykisk diagnose som må behandles.

 

grep inn ? blir vel heller tyter ut av fatal1

 

 

Ærlig talt, du syntes fatal1 er sprø ja... selvinnsikt er noe dritt. Dere begge er jo helt ute på viddene og har blitt hjernevasket, det er jo bare tilfeldigheter at han ble hjernevasket av Jehovas og du av en annen gren innenfor Kristendommen. Like usannsynlig begge deler.

 

Jehovas vitner er ikke kristne, også djevelen siterte bibelen når han ville lure Jesus Kristus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...